Obrázek Štramberka, který Hitler nejspíš maloval podle pohlednice

Obrázek Štramberka, který Hitler nejspíš maloval podle pohlednice | foto: Repro: Galerie Štramberk

Příběh Hitlerovy malůvky Štramberka: Ve městě podle badatelů nebyl

  • 24
Když se před několika lety v rakouském katalogu k jedné z výstav objevila malůvka městečka Štramberku s podpisem jedné z nejděsivějších osobností 20. století, vyvolalo to malé pozdvižení. Ale současně pochybnosti. Badatelé nakonec konstatovali, že Adolf Hitler maloval nejspíš podle pohlednice.

„Na devadesát devět procent už víme, že Hitler do Štramberka nepřijel. Není nám to líto, tím bychom turisty snad ani lákat nechtěli,“ konstatoval štramberský galerista a amatérský historik Josef Hrček.

Právě jemu jeden známý poslal zkopírovaný obrázek Štramberka z katalogu k výstavě, kde však bylo nesprávně uvedeno, že jde o město v Rakousku. O Hitlerovi je známo, že se v mládí věnoval malování a toužil se v tomto oboru prosadit. Odborníci sice rakouskému nadšenému mladíkovi přisuzovali zručnost, ale nikoliv talent. A do umělecké školy ho nepřijali.

Štramberští badatelé nejprve ověřili, že se Hitlerova signatura z obrázku shoduje s jeho podpisy z pozdější doby. To však nic zásadního neznamenalo.

Hitler rád maloval podle pohlednic

Na obrázku jsou dřevěnice v současné ulici Zauličí, pozadí dominuje věž Trúba. Jenže ještě bez kuželovité střechy, což bylo důležitým detailem zpochybňujícím Hitlerovu návštěvu. „Trúba byla totiž zastřešena v roce 1903, to měl Hitler čtrnáct let. To sice jeho pobyt nevylučuje, nicméně se stává nepravděpodobným,“ přiblížil Hrček.

Další zkoumání, zvláště v historicko-uměleckých kruzích ukázalo, že Hitler velmi rád maloval podle pohlednic. A ztvárnil řadu míst tehdejšího Rakouska-Uherska. „Štramberk už tehdy byl poměrně oblíbenou destinací, a proto je pravděpodobné, že se jeho pohlednice mohla dostat do rukou i Hitlerovi,“ vysvětlil Hrček.

Sám před časem coby zajímavost vydal reprodukci obrázku spojenou se současnou podobou stejného pohledu na Štramberk. „Zájem byl docela veliký, hlásili se hlavně sběratelé, pro které to představovalo raritu,“ zmínil galerista.