Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V ostravském obvodu se dvě hodiny hádali. O tramvajovou zastávku

  8:23aktualizováno  8:23
Nevyhovující a nebezpečná. Taková je podle mínění řady lidí tramvajová zastávka Prostorná v ostravské části Mariánské Hory. Město má švýcarské peníze na její proměnu. Místní lidé ale válčí o to, kam ji umístit.
V ostravském obvodu Mariánské Hory a Hulváky řeší, kde budou zastavovat tramvaje. (ilustrační snímek)

V ostravském obvodu Mariánské Hory a Hulváky řeší, kde budou zastavovat tramvaje. (ilustrační snímek) | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Bouřlivé emoce převládaly v úterý v obřadní síni ostravského obvodu Mariánské Hory a Hulváky, kam místní radnice svolala tiskovou konferenci za účasti zástupců města, dopravního podniku i části obyvatel.

Důvodem hádek byly vyhrocené spory o to, zda vůbec a jakým způsobem rekonstruovat zastaralou tramvajovou zastávku Prostorná.

Na tom, že zastávka je nevyhovující a nebezpečná, a proto nutně potřebuje stavební proměnu, se shodli zástupci obvodu i města. "Dostáváme podněty od občanů i ředitelů blízkých škol," řekla starostka obvodu Liana Janáčková.

Zastávka Prostorná

Je nebezpečná a špatně přístupná pro vozíčkáře, staré lidi i kočárky. Nevyhovuje novým normám. Oba nástupní ostrůvky jsou příliš krátké i úzké. Protože nestojí přímo proti sobě, jsou neefektivní pro dopravní podnik.

Řidiči tramvají i aut musí jet opatrně, protože chodci přebíhají silnici. Často jsou tam nehody. Tomu má zabránit rekonstrukce.

"A protože se nám podařilo ušetřit peníze ze Švýcarsko-českých fondů na jiných projektech, můžeme zastávku opravit tak, aby byla bezbariérová, bezpečná a splňovala všechny technické parametry," dodal náměstek ostravského primátora pro dopravu Tomáš Sucharda. Jenže tím shoda skončila.

Hned zpočátku výčitky

Zástupci města a obvodu se velmi liší v názoru na to, podle které ze tří původně navržených variant postupovat a kam zastávku umístit.

Ve sporu jsou kvůli tomu i místní obyvatelé. Místo několika pozvaných vlastníků domů a podnikatelů, kteří nesouhlasí s rekonstrukcí zastávky podle plánů schválených městem, jich přišly desítky.

"Proč jste nepozvala i nás," vyčetli starostce Janáčkové někteří z nezvaných obyvatel hned v úvodu.

Poté se rozhořela dvouhodinová debata o tom, jak jednotlivé varianty vznikaly a jaké jsou jejich výhody, či zápory. Každá má totiž obojí.

Kam s ní? Na jednu, nebo druhou stranu?

Varianta A, kdy zůstanou ostrůvky na svém místě, podle města ani obvodu nic neřeší. Varianta B má zastávku směrem do centra posunout o několik desítek metrů na úroveň té v protisměru. Varianta C počítá s posunem obou ostrůvků zhruba o 150 metrů dál - ke kasinu.

"Před dvaceti lety jsem tu koupil dům a přebudoval ho pro podnikání. Tři firmy v něm dnes zaměstnávají přes dvacet lidí. S variantou B zásadně nesouhlasíme, protože by nás zlikvidovala," vysvětloval Drahomír Kusák, jednatel firmy DK-ELVIS.

Vadí mu, že posunutý nástupní ostrůvek (ale i prodloužený a rozšířený na úkor chodníku) ho připraví o dvě zaplacená parkovací stání přímo před domem. "Budeme mít problém se zásobováním a ztratíme zákazníky...," argumentoval.

Jeho návrh, aby se celá zastávka posunula podle varianty C až ke kasinu, podpořili další dva zástupci firem a nájemníků. Ale u většiny dalších obyvatel i podnikatelů to naopak vyvolalo bouřlivý nesouhlas.

Víte co? Raději nechejte vše při starém

"Nechceme, aby naše děti vystupovaly u kasina. Tato varianta by zničila spoustu jiných živnostníků. Nikdo si přece nepůjde ke mně pro rohlík sto metrů od zastávky...," vysvětlovali jeden po druhém.

Nakonec lidé nejvíc tleskali návrhu, ať vše zůstane při starém a zastávka se neopravuje a hlavně nestěhuje. Na argument, že tam záchranka často sbírá sražené chodce, kteří přebíhali silnici, reagovali nezúčastněně: "Jsou to samí opilci."

Setkání skončilo s tím, že město prosazuje variantu B, kdežto obvod je proti. Co dál? "S paní starostkou a dalšími lidmi si sedneme ke kulatému stolu. Musíme najít řešení," sdělil náměstek Tomáš Sucharda.

"Možná ještě půjde najít kompromis," nastínil nakonec Aleš Boháč, předseda dopravní komise města i dozorčí rady Dopravního podniku Ostrava. Jasno ale musí být brzy, jinak totiž město nestihne vyčerpat dotaci.

Plánované úpravy umístění tramvajové zastávky Prostorná rozdělují obyvatele ostravského obvodu Mariánské Hory a Hulváky.

Plánované úpravy umístění tramvajové zastávky Prostorná rozdělují obyvatele ostravského obvodu Mariánské Hory a Hulváky.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.