Tady, paní učitelko! Matematika musí zaujmout děti už na základní škole, shodují se odborníci. (Ilustrační snímek)

Tady, paní učitelko! Matematika musí zaujmout děti už na základní škole, shodují se odborníci. (Ilustrační snímek) | foto: Petr Topič, MAFRA

Učit matematiku zábavně? Jde to, míní firmy a těší se na nové techniky

  • 3
Jak přitáhnout budoucí studenty ke studiu technických oborů? Například také tím, že se nebudou bát matematiky. Firmy proto začaly podporovat projekty, díky kterým by se měl zájem o technické obory v budoucnosti zvýšit.

Už třináct škol z Moravskoslezského kraje spolupracuje s autory projektu Matematika s chutí. Ten si klade za cíl zvýšit zájem žáků základních škol o tento předmět.

Matematika s chutí

Projekt je reakcí na prokázané zhoršení výsledků povinného vzdělávání v matematice i na doložené velmi negativní postoje českých žáků k její výuce. V dlouhodobé perspektivě má přinést změnu postojů mladých lidí k matematice a oborům, které se opírají o matematické poznatky, logické myšlení a metody vědeckého poznání. Více informací získáte na webu www.matematikaschuti.info.

"Z průzkumů víme, že existuje hodně dětí, které nemají k matematice právě nejlepší vztah, a to chceme změnit," vysvětluje vedoucí realizačního týmu projektu Matematika s chutí Tomáš Jelínek. "Jde nám hlavně o to, aby přestaly mít z matematiky strach, protože pak mohou její výuku lépe přijímat," dodal Tomáš Jelínek.

Projekt Matematika s chutí podporuje i Svaz průmyslu a dopravy. "Pro nás jsou znalosti matematiky hodně důležité, bez ní to prostě nejde. Ať už v průmyslových oborech, nebo například v ekonomice," vysvětluje důvody, proč svaz projekt podporuje, jeho viceprezident Jan Rafaj.

"Myslíme si, že cíl projektu – ukázat dětem, že není potřeba mít z matematiky strach – může pomoci ve zvýšení zájmu o technické obory, kterým se hodně dětí právě kvůli matematice vyhýbá,“ dodal Jan Rafaj.

Školáci počítají při cestách i v autobazaru

Pro školy může být projekt zajímavý i finančně, s jeho provedením je spojena i dotace.

"Každý učitel, který se do projektu zapojí, dostává patnáct tisíc korun, škole pak putuje dalších pět tisíc korun na náklady," vysvětluje David Souček z realizačního týmu.

"Způsob, jak kantoři Matematiku s chutí uchopí, je zcela na nich. Sami si mohou vymyslet způsob, jakým budou s dětmi pracovat. Někde zvolili téma Cestujeme po Evropě, jinde zase založili fiktivní autobazar, a při tom se přirozeným způsobem učí mnoha věcem," dodal David Souček.

Jednou z učitelek, která se k projektu připojila, je i Simona Zdvomková působící na jedné z bohumínských škol.

Děti projekt nadchl, tvrdí učitelka

"Je to pro děti hodně zajímavý projekt, zalíbil se jim natolik, že v něm chtěly pokračovat i poté, co jsme jej dokončili," říká učitelka. "My jsme se zaměřili na cestování po Evropě, kde se děti nenásilnou formou učí například měřit vzdálenosti," zmiňuje Simona Zdvomková a jedním dechem přidává názorné příklady z výuky.

"Děti si také umí vypočítat spotřebu benzinu nebo se něco doví o probírané zemi. Tímto způsobem se dozví nové věci nejen o matematice, ale i z dalších předmětů. Nejvíce se mi na tom líbí fakt, že se díky hravé formě podařilo vzbudit zájem i u dětí, které by se o matematiku jinak vůbec nezajímaly. Prostě je daleko více zaujme, když mají nakreslit půdorys římského Kolosea, než kdybych jim začala vykládat něco o soustředných kružnicích," vypráví učitelka.

Projekt Matematika s chutí sledují také zástupci firem, které se na něm již podílejí.

Firmy: Potřebujeme co nejvíc studentů technických oborů

"Studenti mají stále méně znalostí a stále menší zájem o studium technických oborů," přibližuje důvody, proč se o obdobné projekty zajímá Kristyna Wasylkiwová ze společnosti Tieto. "Jelikož se věnujeme vývoji počítačových programů, je jasné, že je pro nás znalost předmětů jako je matematika či angličtina stěžejní," dodává.

"Pokud chceme být konkurenceschopní, potřebujeme, aby bylo co nejvíce studentů technických oborů. My jsme se zaměřovali na podporu studentů vysokých a středních škol, ale je nám jasné, že zájem o technické obory je třeba podporovat už na základních školách," řekla Kristyna Wasylkiwová.

Projekt Matematika s chutí podporuje také společnost OKD. "Máme zjištěno, že problém okolo nezájmu o technické obory začíná už na základní škole, proto nás zajímá každá možnost, jak přístup dětí k nim a také k matematice změnit," přibližuje důvody zájmu OKD zástupkyně personální ředitelky firmy Radka Naňáková.

Matematika musí děti zaujmout už na základce

"Pokud se v dětech nepodaří vzbudit zájem o matematiku už na základních školách, tak se ten problém přenáší na střední i vysoké školy. A se snižující se porodností se to bude stupňovat, protože kvůli tomu také statisticky ubývá dětí s matematickým uvažováním. Proto je každý projekt, který dokáže zájem dětí o matematiku povzbudit, přínosem," dodala Radka Naňáková.

Výstupem projektu Matematika s chutí by měla být, vedle "návodů", jak matematiku učit zajímavěji, také snaha o změnu výuky a hodnocení dětí. "Ve světě se klade důraz na to, aby děti uměly své znalosti využívat v praxi, to u nás často chybí, za změnu bychom byli rádi," vysvětluje Tomáš Jelínek.

"Jsme si vědomi toho, že v České republice máme určité problémy s matematickou gramotností, to se projevuje na všech úrovních vzdělávací soustavy, proto je každá taková podpora dobrá," komentoval snahu autorů ministr školství Petr Fiala.