Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

I uskupení, co nejsou v Parlamentu, chtějí na radnice. Seznamte se

  8:56aktualizováno  8:56
Jsou jedním z fenoménů nadcházejících voleb. Nová uskupení, která v některých případech zastupují tváře z komunální politiky už známé. Nezaplavují ulice billboardy, do kampaně dávají třeba „jen“ desítky tisíc. Co slibují změnit?
Koho zvolit? Třeba některou z menších stran či hnutí.

Koho zvolit? Třeba některou z menších stran či hnutí. | foto: Martin Veselý, MAFRA

V předvolební mele jejich hlas tak trochu zaniká. I neparlamentní strany či nová uskupení, za kterými nezřídka stojí známí komunální politici, chtějí získat křesla v radničních zastupitelstvech.

Co je největší potíž v místě, kde kandidují - a jak by ji řešili? MF DNES se ptala lídrů některých uskupení z bývalých okresních měst kraje.

Kampaň, co nestojí miliony

  • Menší uskupení, která rovněž usilují o hlasy v komunálních volbách, vkládají do kampaně menší částky než rozšafnější soupeři. 
  • Jednu z nejlevnějších kampaní avizuje bruntálské hnutí Prozměnu. Dá do ní maximálně deset tisíc korun. Jeho zástupci jsou přesvědčeni, že je lidé zvolí kvůli tomu, že jsou známými a poctivými občany. Několik desítek tisíc do kampaně vloží třeba koalice Opavané či sdružení Bruntál 2014. 
  • Zástupci Změny pro Ostravu mají připraveno zhruba 120 tisíc a Zelená pro Opavu investuje částku do 450 tisíc korun.

Třeba lídr Svobodných v Ostravě Jiří Zapletal za největší potíž nemá nezaměstnanost či ovzduší. „Je to však fakt, že v Ostravu jako prosperující město již téměř nikdo nevěří. To vede k odklonu investorů, odchodu lidí,“ zmínil Zapletal. Řešení vidí v zamezení rozhazování peněz, nákupu nesmyslných pozemků a omezení neprůhledných dotací.

Peter Harvánek, který vede do voleb kandidáty Změny pro Ostravu, jako jeden z receptů na „nedostatek perspektivní práce s férovými mzdami“, který tíží krajské město, navrhuje dát obcím peníze na rozvoj skutečně aktivní politiky zaměstnanosti. „Vybudujme rekvalifikační centra pod zárukou města, která budou produkovat kvalitní zaměstnatelné lidi v různých oborech, po kterých je poptávka.“

A Karel Sládeček, lídr ostravské Strany práv občanů, chce vrátit do kraje výrobu, aby se lidé vraceli. „Jinak se území stane baštou zločineckých skupin a příživníků.“ 

Problémy Opavy očima lídrů? Doprava i úbytek lidí

Zástupci opavských uskupení, které redakce oslovila, se v pohledu na klíčové problémy města různili. Třeba lídr Změny pro Opavu, současný náměstek primátora Dalibor Halátek, zmínil jako největší trable dopravu a malou podporu zaměstnanosti. „Město musí být mnohem aktivnější ve vykupování a budování podnikatelských zón, využívání brownfieldů a podpoře místních firem,“ myslí si Halátek. 

Další z členů opavské rady, náměstkyně primátora Pavla Brady, která jde do voleb za Zelenou pro Opavu, vidí z dlouhodobého pohledu jako jednu z největších potíží úbytek obyvatel. „Za posledních deset let nás je o čtyři tisíce méně,“ připomněla. Město podle ní už udělalo některá opatření, aby se v něm lépe žilo mladým rodinám. A další - třeba nové předškolky pro děti od dvou let - se chystají.

Do třetice další z členů opavské rady, náměstek Daniel Žídek, který kandiduje za Hnutí nezávislí - Energie, označil za největší potíž parkování a fakt, že radnice nedává dost peněz do údržby a oprav městského majetku, hlavně škol, ale i cest a chodníků.

Petr Pavlíček, lídr Opavanů, koalice Občanů, Nezávislých a Pirátů, pak zmínil několik bolavých míst, mezi nimi třeba dopravní zátěž v některých místech Opavy nebo čistotu kolem nádraží. „Hm, asi budeme muset všichni spojit síly a chtít něco pro Opavu dělat!“ 

Radní zabrzdili rozvoj města, míní novojičínský Svobodný

Podle lídra novojičínských Svobodných Pavla Fardy dnešní radní zabrzdili rozvoj města. „Vedení slibovalo, že rozvine průmysl a udělá z města skvělé místo k bydlení. Ani jedno neudělalo,“ míní Farda a dodává, že s ohledem na aktuální slabé možnosti rozvoje průmyslu se Svobodní chtějí zaměřit na zmíněné zlepšení podmínek pro bydlení.

Lídři bruntálských uskupení, jež oslovila MF DNES, se v potížích města shodli. „Chceme se soustředit na tři oblasti: bezpečnost, zaměstnanost a investice,“ řekl lídr Bruntálu 2014, starosta Petr Rys.

Lídr kandidátky Prozměnu, zastupitel Radek Zatloukal, by chtěl nezaměstnanost a odliv mladých řešit zvýhodňováním místních podnikatelů při zadávání městských zakázek či zrušením vyhlášek omezujících zábavu mladých.

Další z bruntálských zastupitelů, lídr Otevřené radnice Ivan Hronec by naopak chtěl zavést vyhlášku omezující pohyb dětí a mladistvých v noci po městě. „Je třeba zvýšit bezpečnost zvlášť v některých částech města,“ řekl Hronec.

Vybudování obchvatu či nutnost řešení parkování. To zmínil jako priority lídr Frýdečanů a Místečanů Zdeněk Stolař.

A lídr sdružení Spolu pro Karvinou Petr Rabas vyjmenoval hned několik velkých potíží, které má za nejpalčivější. Mezi nimi třeba i zprůhlednění dotací jednotlivým žadatelům včetně sportovních klubů, aby to nebylo „já na bráchu, brácha na mě“.







Hlavní zprávy

Peugeot 301 1,6 16v
Peugeot 301 1,6 16v

r.v. 2014, naj. 89 256 km, benzín
229 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.