Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Města na Ostravsku halí smog, vykázání neekologických aut ale odmítají

  21:03aktualizováno  21:03
Během zimy tam lidé dýchají i desetinásobné množství polétavého prachu, než povoluje zákon. Jeho velkým zdrojem v některých z nich je i doprava. Přesto města v Moravskoslezském kraji nechtějí ve smogových obdobích zakázat vjezd neekologických aut. Jedinou výjimkou jsou lázeňské Klimkovice.
Města mohou vykázat neekologická auta, například kamiony. Zatím se k tomu nechystají. (ilustrační snímek)

Města mohou vykázat neekologická auta, například kamiony. Zatím se k tomu nechystají. (ilustrační snímek) | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Šestnáct měst na Ostravsku nechalo ministerstvo životního prostředí prověřit dopravními experty. U šesti z nich mají jasno. Téměř okamžitě by mohla vyhlásit nízkoemisní zónu a za smogu zakázat vjezd aut s vysokými emisemi. Vybraná města o tom však ani teď, když zákon o ochraně ovzduší, který vyhlášení zón upravuje, začal platit, neuvažují.

Co škodí ve městech

Ostrava-centrum
doprava, průmysl a domkaři

Ostrava-Poruba
dominuje doprava

Opava
doprava a lokální topeniště

Český Těšín
vliv Polska a železáren, doprava

Třinec
jednoznačný vliv průmyslu

Orlová
mix zdrojů, významným je doprava

Studénka
doprava, domkaři, průmysl

"Omezení dopravy by nemělo efekt. Problém bychom jen vytlačili do jiných ulic, které jsou i teď přetížené. Navíc studie navrhuje jako nízkoemisní zónu skoro půlku Opavy včetně kateřinského sídliště. Lidé, kteří tam bydlí, by stejně měli právo jet i se starším autem," komentoval náměstek primátora Opavy Dalibor Halátek.

Nejdříve obchvat, pak možná zóna

Dodal, že radnice určitě na nízkoemisní zónu nepřistoupí, dokud nebudou všechny obchvaty.

Právě Opava hustou dopravou trpí, studie ukazují, že je vedle lokálních topenišť velmi významným zdrojem emisí. Ještě výrazněji je však vliv dopravy v Ostravě-Porubě. Ani představitelé Ostravy však řešení v nízkoemisních zónách nevidí.

"Nemáme dostatečnou infrastrukturu, chybí objízdné trasy. Otázkou také je, jaký má význam řešit až následek, a ne příčinu. Když se v době inverze celá pánev zadekluje smogem, je jakékoliv opatření zbytečné," míní náměstek ostravské radnice pro životní prostředí Dalibor Madej.

Jedinou cestou je podle něj snižovat vliv jednotlivých zdrojů a dobudovat infrastrukturu. "Už by měla například stát prodloužená Rudná, která by ulevila Porubě," doplnil.

Lidé v Třinci musejí do centra. Stojí tam železárny

Na chybějící obchvat poukazuje i Třinec. "Tlačíme na jeho stavbu," říká starostka Věra Palkovská. Upozorňuje, že navíc přímo v centru města stojí Třinecké železárny, kam dopravní obsluha jezdit musí. "Dojíždějí tam i lidé. Nemáme odstavné plochy a nevíme, jak jinak by tam lidé jezdili," sdělila starostka. Například v Orlové argumentují i tím, že tranzitní doprava ve městě nepřesahuje pět procent. A místní by zónu stejně mohli používat v jakémkoliv autě.

Souhlasíte se vznikem nízkoemisních zón?

celkem hlasů: 539

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 15. října 2012. Anketa je uzavřena.

Ne 290
Ano 232
Je mi to jedno 17

Podle vypracované studie vyhlášení zón v Ostravě, Opavě, Třinci, Českém Těšíně, Orlové a Studénce možné je. Naopak třeba Frýdek-Místek, Karvinou, Bohumín či Nový Jičín odborníci právě kvůli chybějící infrastruktuře vyloučili. "Městům by to mohlo částečně ulevit," míní ministr životního prostředí Tomáš Chalupa.

Jeho tým předpokládá, že by zóny nevytlačily dopravu jinam, ale mohly by dostat víc lidí do tramvají, autobusů a trolejbusů. "Oprava Svinovských mostů v Ostravě nám ukázala, že lidé, pokud jim v cestě stojí nějaká komplikace, raději využijí MHD. Naopak MHD zdarma v době smogu je nelákalo," komentoval již dříve šéf pracovní skupiny pro lepší ovzduší v kraji Lukáš Ženatý.

Obyvatelé měst jsou k zónám zdrženliví. "Lidé z ulic, kam by se doprava při vyhlášení zóny odklonila, by byli chudáci. Potřebujeme obchvat," tvrdí Anna Gebauerová u Opavy. Ostravané by dali přednost řešení otázky velkých zdrojů. "Špatné to má Ostrava, Karvinsko. To není náhoda. Průmysl má obrovský vliv," řekl Petr Málek z Ostravy.

V tuzemsku scházejí záchytná parkoviště

Podle Jiřího Bílka z ostravského Zdravotního ústavu může zavedení nízkoemisních zón smog zmírnit. "Ve světě jsou velké metropole, které tím vyřešily svůj problém. Záleží na konkrétním místě, ale třeba v Opavě nebo v Porubě to může udělat hodně," míní Bílek.

Také však zdůrazňuje, že u nás by zatím tento systém fungoval obtížně. "Nemáme systém záchytných parkovišť a náhradní dopravy. Lidé u nás také nejsou zvyklí na kraji města odstavit auto a jet MHD."

Se systémem nízkoemisních zón ministerstvo neoslovilo ani města ve zbytku republiky. "Zatím jsme se setkali jen s iniciativou Klimkovic a hlavního města Prahy," uvedl mluvčí ministerstva Matyáš Vitík.

Lázeňské Klimkovice chtějí zónou vyřešit problém s náklaďáky, které středem města projíždějí, aby nemusely platit za dálnici. "Se zónou stále počítáme," informoval místostarosta Jakub Unucka.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.