„Pumpa má multifunkční hlavu, měla by proto pasovat na všechny typy běžných ventilků. Zařízení je odolné proti vandalismu a nevyžaduje zvláštní údržbu,“ říká mluvčí obvodu Martina Gavendová.
První ostravská cyklopumpa včetně cedule s polepem stála místní radnici 33 155 korun. Ve městě by se měly časem objevit další.
„První pumpou chceme otestovat zájem veřejnosti. Bude-li využitá, vytipujeme další vhodná místa, kam cyklopumpu umístit. Aktuálně uvažujeme o její instalaci v blízkosti podjezdu směrem na Hrabovou, kudy projíždí velké množství cyklistů,“ dodala Gavendová.
O pořízení cyklopump uvažuje řada měst a obcí v regionu, které podporují cyklistiku, například Ostravice, Paskov nebo Český Těšín. Zkušenosti zatím čerpají jen v Třinci, kde fungují první tři veřejné cyklopumpy už od loňska.
V Třinci plánují parkovací cyklověž
„Získali jsme je darem od místní firmy a chceme jejich počet postupně zvyšovat. Ve městě je hodně cyklistů, mnozí jezdí na kole do práce a zájem o pumpy je velký. Poznáme to vždy, když je některá z nich v poruše. Okamžitě se rozdrnčí telefony,“ líčí třinecký cyklokoordinátor Leszek Gryga.
V Moravskoslezském kraji přibyly v posledních letech desítky kilometrů nových cyklostezek, kromě toho města budují cyklozóny, speciální přechody, stojany i zamykatelné boxy pro kola a v plánu mají i další rozvoj služeb.
Například Třinec chce v centru postavit unikátní automatickou parkovací věž, kam by mohli cyklisté bezpečně odložit za pouhou pětikorunu na den až 118 kol.
„V nejbližších dnech podáme žádost o dotaci na ministerstvo pro místní rozvoj. Pokud ji získáme, parkovací věž bude hotová do konce příštího roku,“ říká cyklokoordinátor Gryga.