Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Reuters

Města vjezdu starých aut do centra nebrání. Zatím

  • 4
Ministerský program na zlepšení kvality ovzduší doporučuje, aby ve vybraných městech regionu vznikly takzvané nízkoemisní zóny. Města ale často podmínky splnit nedokážou a podle některých radních je zavedení zón nelogické.

Zakázat vjezd do center měst autům, která nesplňují evropské emisní limity, a snížit tak vliv výfukových plynů a zplodin – to mají zajistit takzvané nízkoemisní zóny. Ministerský program na zlepšení kvality ovzduší v regionu vytipoval hned několik měst a obcí, jež jsou pro vyhlášení zón vhodné.

„Nemůžeme jejich zřízení přímo nařídit. Nicméně doporučujeme je například Ostravě, Opavě, Třinci, Bohumínu a dalším,“ řekla mluvčí ministerstva životního prostředí Jana Taušová.

Do konce listopadu si města mohou žádat o dotace na studie proveditelnosti případných zón. „Radnice mohou získat milion korun a zjistit, zda se zóny vyplatí,“ doplnila Taušová.

V Opavě chtějí zónu vyhlásit po dokončení obchvatu

Reálné vyhlášení zón ale města v kraji odkládají. Překážkou jsou zákonné podmínky. Jednou z nich je i nutná objízdná trasa po silnicích stejné nebo vyšší rychlostní třídy.

„Zónu chceme vyhlásit po dobudování obchvatu. Opíráme se o rozptylovou studii. Odkláněla by se tranzitní a nákladní doprava, vozidla starší deseti let nebo horší emisní třídy by měla vjezd zakázán – s výjimkou rezidentů,“ uvedl opavský náměstek pro dopravu Dalibor Halátek.

Práce na severovýchodním obchvatu Opavy mají koncem roku ale teprve začít. Na jaře příštího se má začít stavět i obchvat Krnova. „Díky tomu o vyhlášení zóny uvažujeme. Jsme ale na začátku a budeme teprve prověřovat, zda to může fungovat i u nás,“ zmínil krnovský místostarosta Michal Brunclík.

Objízdnou trasu má už Ostrava. Podle zastaralé studie z roku 2011 by nízkoemisní zóna mohla být v centru i v Porubě. „Nechávám zpracovat současnou analýzu, až na jejím základě uvidíme, co bude dál,“ nastínil náměstek ostravského primátora Lukáš Semerák.

O nízkoemisní zónu dlouho usilovalo lázeňské město Klimkovice. Obchvat tady ale tvoří dálnice a řidiči by si tak museli třeba jen kvůli cestě do práce kupovat dálniční známku. Radní proto vyhlášení zatím odložili.

Nízkoemisní zóny jsou u nás nesmysl, brání se Třinečtí

Mezi vytipovaná města patří i Třinec, což je ale podle vedení města nesmyslné.

„Snažíme se ministerstvu vysvětlit, že u nás je to nelogické. Nemáme přirozené centrum jako většina měst. Třinec vznikl kolem železáren, prochází námi železnice, takže fakticky nemáme střed města. Imise se proto snažíme snížit jinak,“ přiblížila starostka Věra Palkovská.

„Podporujeme cyklodopravu a cestování vlakem. Zřídili jsme železniční zastávku přímo ve městě, aby lidé upřednostnili vlak před autem,“ dodala.

Zákaz vjezdu aut s horší emisní třídou považují pak někteří za sociální omezení.

„Postihlo by to především chudší občany, proto o zóně neuvažujeme. Navíc u nás by to mohlo fungovat pouze na jedné straně hraniční řeky. Na druhé, polské straně dvojměstí by stará auta stejně jezdila dál,“ podotkla mluvčí Českého Těšína Dorota Havlíková.