Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První den zaplatili bankovní kartou lidé v Ostravě 737 jízdenek

  7:31aktualizováno  7:31
Novinka v ostravské městské dopravě, tedy možnost platit od 30. června za jízdné bezkontaktní platební kartou, zaujala při startu mnohem více lidí, než odborníci čekali. Unikátní systém však využili někteří cestující jen ze zvědavosti.

V Ostravě začne 30. června plná elektronizace jízdného v městské hromadné dopravě. Cestující budou moci platit i bezkontaktní bankovní kartou bez tišt ... | foto: Jaroslav Ožana, ČTK

S napětím čekal tým odborníků na výsledky nočního sčítání po prvním dni, kdy mohli lidé za cestování v tramvajích, trolejbusech i autobusech Dopravního podniku Ostrava (DPO) platit bezkontaktní bankovní kartou. Zájem o novinku, která nemá v zemi obdoby, předčil očekávání.

„Za první den koupili lidé prostřednictvím platebních karet 737 jízdenek. Je to potěšitelný výsledek,“ uvedl mluvčí DPO Miroslav Albrecht.

Kartou zaplatili cestující 263 kusů levnějších nepřestupních jízdenek, 472 přestupních jízdenek a dvě celodenní jízdenky v hodnotě 80 korun.

„Ve skutečnosti mohli ti dva lidé, kteří zaplatili 80 korun, projet víc peněz. Náš systém je ale natolik chytrý, že nestrhává peníze z účtu hned. Vždy ve tři hodiny ráno vyhodnocuje počet přiložení karty během dne a výslednou cenu spočítá tak, aby byla pro každého cestujícího co nejvýhodnější. Pokud někdo cestuje v době od 3 hodin ráno do 2:59 hodin druhého dne šestkrát, pokaždé za 20 korun, ve finále nezaplatí 120 korun, ale maximálně cenu celodenní jízdenky,“ vysvětluje Albrecht.

Velký zájem o platbu bankovní kartou hned v prvním dni vyvolala výhodnost systému, ale u části cestujících také zvědavost. K tomu se přiznal například Aleš Stejskal, jednatel společnosti Koordinátor ODIS (KODIS), která má provoz systému na starosti.

„Já i můj kolega máme čipovou kartu ODISku, ale neodolali jsme a cestou do práce jsme použili platební kartu. Celý systém jsme před spuštěním testovali, ale chtěli jsme si ověřit, zda je první den provozu vše v pořádku. Terminál načetl potřebné údaje z karty během dvou sekund,“ říká spokojeně Stejskal.

Při platbě kartou nemusí cestující vůbec nic řešit

O chytrém systému, který Ostrava zavedla jako první v zemi a druhá na světě po Londýnu, se rozpoutala diskuse. Některým lidem nepřijde odlišný od placení bankovní kartou za jízdenky v jiných městech, například v Liberci či Plzni.

Jiní zpochybňují jeho výhodnost například při srovnání s celodenní papírovou jízdenkou, která platí následujících 24 hodin od prvního označení a ne jen v pevně stanoveném čase, nebo s kartou ODIS, která umožňuje dokupovat jízdné i za jiné osoby či zavazadla, což zatím bankovní kartou nejde.

„Základní rozdíly proti jiným městům, kde je možné platit v dopravě platební karty, jsou dva. Především u nás cestující neplatí za jízdenku, ale za jízdné. Nedostává tištěnou jízdenku ani jiný doklad. V případě, že někdo potřebuje vytisknout daňový doklad nebo řešit reklamaci, přihlásí se na webových stránkách https://karta.odiska.cz,“ vysvětluje Aleš Stejskal s tím, že další unikátnost systému spočívá v tom, že účtuje dodatečně a cenu vypočítává tak, aby cestující platil co nejméně.

Kdy nebo komu se tak platba bankovní kartou vlastně vyplatí?

„Každému cizinci, turistovi, nebo i místnímu člověku, který ale přijíždí do Ostravy jen občas, nezná zdejší tarify, nemá drobné a nechce se mu hledat prodejní automaty a řešit, jakou jízdenku potřebuje. Při platbě bankovní kartou totiž nemusí řešit vůbec nic, jen ji při každém nástupu do vozu přiloží ke čtečce. Pokud jede jen pár zastávek, chce šetřit a vystoupí do deseti minut, pak musí kartu přiložit ke čtečce i při vystupování - v tom případě totiž zaplatí jen 14 korun, což je o 2 koruny méně, než stojí krátkodobá papírová jízdenka,“ vysvětluje Stejskal.

„Další velká výhoda je i v tom, že zatímco s papírovou jízdenkou za 20 korun můžete cestovat nejdéle 30 minut a za 28 korun 60 minut (o víkendu 90 minut), tak s platební kartou čas neřešíte, vždy totiž docestuje za 20 korun až do cíle jízdy, a to i v případě přestupování, pokud se stihnete v dalším spoji přihlásit do 30 minut od zahájení cesty,“ líčí Stejskal.

Pro pravidelné cestující je nejvýhodnější čipová karta ODISka

Pokud ale cestující přestoupí za déle než 30 minut, zaplatí dalších 20 korun, což je v součtu více než za hodinovou jízdenku.

Příležitostným návštěvníkům Ostravy, kteří chtějí MHD cestovat 24 hodin, se vyplatí papírová celodenní jízdenka za 80 korun.

Pro pravidelné cestující je nejvýhodnější čipová karta ODISka, na kterou lze nahrávat dlouhodobé časové jízdné, což vyjde vždy levněji než jednotlivé jízdné. Navíc čipová karta funguje i jako elektronická peněženka.

„Lze si na ni nahrát finanční obnos, minimálně 100 korun a maximálně tři tisíce při jednom nabití. ODISkou pak lze dokupovat přímo ve voze jízdné na další zóny, ale také platit za spolucestující nebo rozměrná zavazadla, což s platebními kartami zatím není možné,“ říká Stejskal.

Majitelé ODISky s nahraným celoročním kuponem mají bonus navíc - do vozu si mohou vzít jeden bicykl, rozměrné zavazadlo nebo psa zdarma.







Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.