Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Opozice v Ostravě žádá pro děti do 15 let MHD zdarma, koalice váhá

  • 13
Když se vedení Ostravy nedávno pochlubilo, že přebytek hospodaření za rok 2016 činí rekordní sumu přes miliardu korun, opozice hned navrhovala, nač peníze použít. Například na děti a dopravu.

Podle komunistů, kteří by si přáli bezplatnou městskou hromadnou dopravu (MHD) pro všechny, jako má Frýdek-Místek, nastal čas více podpořit kromě seniorů i školáky.

„Máme miliardový přebytek a stačilo by jen necelých 25 milionů korun, aby mohly všechny děti do 15 let jezdit MHD v Ostravě zdarma. Chci apelovat na vedení města, aby zvážilo tuto možnost, když máme tolik volných prostředků,“ prohlásil zastupitel Vít Macháček (KSČM).

VÝZVA

Co si myslíte o MHD v Ostravě pro děti zdarma?

Radní krajského města budou brzy rozhodovat o tom, zda a jak moc zlevnit dopravu pro děti do 15 let.

Měla by Ostrava umožnit přepravu školáků zdarma a proč? Názory pište na adresu: redova@mfdnes.cz

Primátor Tomáš Macura (ANO) mu poděkoval za podnět a slíbil, že se tím radní budou zabývat při přípravě rozpočtu na další léta. Na dotaz redakce MF DNES ale uvedl, že podle něj by školáci neměli cestovat MHD úplně zadarmo. A podobně to vnímají i další koaliční radní.

Slevy ano, ale úplně zdarma?

„Po seniorech starších 65 let, kteří mají dopravu zdarma od loňska, jsou děti a mládež druhou skupinou, u které bych chtěl posílit finanční zvýhodnění při cestování MHD ještě v tomto volebním období. Rozhodnutí o formě se musí opírat o dohodu v koalici. Jednat o tom budeme při nastavování základních parametrů rozpočtu na příští rok. S ohledem na regulační funkci jízdného i v zájmu potírání vandalismu ale upřednostňuji variantu cenového zvýhodnění před bezplatnou přepravou,“ líčí Macura.

Podotkl také, že rozhodnutí o zvýhodnění cestování školáků zaváže městský rozpočet na dlouhou dobu v řádu desítek milionů ročně. „Jde o systémové rozhodnutí. Nemůže být činěno v reakci na přebytek hospodaření konkrétního roku.“

Náměstkyně primátora pro finance a rozpočet Iveta Vozňáková (Ostravak) upřesnila, že základ rozpočtu na příští rok bude město chystat koncem srpna. „Souhlasím s tím, že jde o rozhodnutí systémové a nijak by s ním neměl souviset přebytek hospodaření. Ten investujeme mimo jiné do zvýšení komfortu MHD a zlepšení technické úrovně vozů. V případě školáků upřednostňuji maximálně slevu při pořízení dlouhodobých jízdenek vzhledem k ‚socializačně výchovné funkci‘ u mladých lidí,“ uvedla radní.

Bezplatná doprava není výchovná

Příznivcem bezplatné MHD není ani radní pro dopravu Lukáš Semerák (Ostravak). „Nejsem kategoricky proti, ale návrh na bezplatnou dopravu bez pořádného zdůvodnění je populistický. Nevím, co má taková změna přinést. Už teď mají děti výrazné slevy. Ale není to jenom o penězích. Toho, co je zadarmo, si lidé neváží,“ tvrdí Semerák.

Totéž si myslí i ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys. „Ať politici rozhodnou jakkoli, na řízení podniku to nebude mít vliv. Ale z výchovného hlediska si myslím, že by se lidé včetně školáků měli na jízdném alespoň částečně podílet. Jakékoli veřejné služby, na kterou přispívají, si váží víc,“ míní.

Co si myslíte o cestování dětí školního věku MHD v Ostravě?

celkem hlasů: 291

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 12:00 čtvrtek 27. července 2017. Anketa je uzavřena.

Měly by mít možnost cestovat zdarma až do 15 let jako v Praze
Měly by mít možnost cestovat zdarma až do 15 let jako v Praze 127
Město by mělo dopravu pro děti zlevnit, ale z výchovných důvodů by jízdné nemělo být zcela zdarma
Město by mělo dopravu pro děti zlevnit, ale z výchovných důvodů by jízdné nemělo být zcela zdarma 103
Současné jízdné pro děti by mělo být zachováno beze změn
Současné jízdné pro děti by mělo být zachováno beze změn 33
 Měly by mít možnost cestovat zdarma do 10 let jako v Brně
Měly by mít možnost cestovat zdarma do 10 let jako v Brně 28

Zastupitel Vít Macháček má však odlišný názor. „Důvody pro bezplatné cestování školáků jsou jasné. Chceme podpořit rodiny v tom, aby všechny děti měly příležitost zdarma dojet do školy i do kroužků, za sportem či jinými smysluplnými volnočasovými aktivitami. Nemyslím si, že se zavedení bezplatného cestování školáků negativně projeví ve zvýšeném vandalismu nebo že by toho někdo mohl nějak zneužívat. Navíc jde o celoevropský trend. Zdarma jezdí školáci v řadě evropských metropolí včetně Prahy,“ argumentuje Macháček.

V Praze jezdí sedmý rok zdarma děti do 15 let, v Brně od ledna děti do 10 let. Ve Frýdku-Místku sedm let všichni bez rozdílu věku a tamní autobusy zajíždějí i do 19 okolních obcí, za což dopravce loni inkasoval 68 milionů. Mluvčí dopravních podniků i měst tvrdí, že v souvislosti s bezplatnou dopravou žádný nárůst vandalismu nezaznamenali.

Adam Parma z Ostravy, otec pěti dětí ve věku do 10 let, by přesto raději uvítal systémovou podporu rodin než bezplatnou dopravu. „Smysl by mělo zlevnit cestování a třeba pro třetí a další dítě nabídnout dopravu zdarma. Podobně by to měla Ostrava vyřešit i v zoo a dalších městských společnostech,“ říká.