Akce smog. Veřejná doprava v Ostravě jezdí v době smogu zdarma.

Akce smog. Veřejná doprava v Ostravě jezdí v době smogu zdarma. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

MHD zdarma stála Ostravu už 20 milionů. Zda pomáhá, radní zatím neví

  • 27
Ostravský magistrát ještě neví, jestli bezplatná městská hromadná doprava v době smogové situace opravdu vhání lidi od volantu do tramvají a autobusů. Přitom za 20 dnů MHD zdarma město vydá zhruba dvacet milionů korun. Města na Karvinsku se Ostravu následovat nechystají.

Výsledky šetření, které má ukázat, kolik lidí během smogové regulace v Ostravě jezdilo tramvajemi a autobusy a kolik auty, bude podle vedení magistrátu k dispozici brzy. "Mělo by se jím zabývat vedení města a na nejbližším zasedání 30. března také zastupitelé," řekl náměstek primátora pro dopravu Aleš Boháč.

Spočítat cestující tramvají, autobusů či trolejbusů, ale také auta ve dnech smogu a v odpovídajících dnech mimo smogovou regulaci podle něj není úplně snadné.

"Chtěli jsme třeba počítat v pondělí, ale smogová regulace skončila v neděli. Nebo jsme chtěli počítat v sobotu bez smogu a smog byl," vysvětloval Aleš Boháč.

Z prvotní analýzy podle něj vyplývá, že během smogu obecně ubývá lidí, kteří cestují Ostravou.

Část opozice by radši zakázala vjezd automobilů

Kritici tvrdí, že bezplatná veřejná doprava v době smogu žádný přínos nemá. Například Petr Kausta z hnutí Ostravak, které v zastupitelstvu tvoří opozici, před časem řekl: "Nejsme proti opatřením, která povedou ke zlepšení ovzduší. Naopak. Ale v situaci, kdy nezakážeme vjezd autům do postižených oblastí, bezplatná doprava sama o sobě městu nic nepřinese. Když se bude řidič rozhodovat, zda pojede autem nebo veřejnou dopravou, dá přednost autu."

Někteří lidé upozorňují například i na nutnost vzniku záchytných parkovišť na okrajích Ostravy, kde by řidiči mohli zaparkovat a pokračovat dál třeba tramvají. Parkoviště město chystá, zatím ale na ně stále hledá peníze.

Karviné by nejvíce pomohl obchvat

Na Karvinsku zatím MHD zdarma striktně odmítají.

"Ne, autobusy zadarmo náš problém nevyřeší," říká mluvčí Karviné Šárka Swiderová. Jak dodává, za špatný vzduch v Karviné můžou hlavně domkáři, kteří topí tuhými palivy, a tranzitní doprava.

"Denně přes Karvinou projedou desetitisíce aut. Jsou z Ostravy a jedou na Těšín. Nám pomůže jedině obchvat," míní Swiderová.

Dopravu zdarma neplánuje ani Český Těšín

Ani v Orlové se o zavedení MHD zdarma neuvažuje. "Jsme přesvědčeni, že by to nemělo žádný efekt. Většina Orlovanů ve městě nepracuje. A ten, kdo ano, chodí do práce pěšky," konstatuje mluvčí města Nataša Cibulková.

Podle českotěšínské radnice takové řešení možná pomůže Ostravě, kde je hustá síť MHD. Lidé s ní zajedou téměř kamkoli, a tak nemusí jezdit autem. "Nejsme však přesvědčeni, že se díky MHD zdarma sníží automobilová doprava v malých městech," přidává se mluvčí Českého Těšína Dorota Havlíková.

A v Bohumíně? Tam MHD nemají. "Suplují nám ji dopravci z jiných měst, takže o zavedení MHD zdarma uvažovat ani nemůžeme," vysvětluje mluvčí Lucie Balcarová.

,