Výsledky šetření, které má ukázat, kolik lidí během smogové regulace v Ostravě jezdilo tramvajemi a autobusy a kolik auty, bude podle vedení magistrátu k dispozici brzy. "Mělo by se jím zabývat vedení města a na nejbližším zasedání 30. března také zastupitelé," řekl náměstek primátora pro dopravu Aleš Boháč.
Spočítat cestující tramvají, autobusů či trolejbusů, ale také auta ve dnech smogu a v odpovídajících dnech mimo smogovou regulaci podle něj není úplně snadné.
"Chtěli jsme třeba počítat v pondělí, ale smogová regulace skončila v neděli. Nebo jsme chtěli počítat v sobotu bez smogu a smog byl," vysvětloval Aleš Boháč.
Z prvotní analýzy podle něj vyplývá, že během smogu obecně ubývá lidí, kteří cestují Ostravou.
Část opozice by radši zakázala vjezd automobilů
Kritici tvrdí, že bezplatná veřejná doprava v době smogu žádný přínos nemá. Například Petr Kausta z hnutí Ostravak, které v zastupitelstvu tvoří opozici, před časem řekl: "Nejsme proti opatřením, která povedou ke zlepšení ovzduší. Naopak. Ale v situaci, kdy nezakážeme vjezd autům do postižených oblastí, bezplatná doprava sama o sobě městu nic nepřinese. Když se bude řidič rozhodovat, zda pojede autem nebo veřejnou dopravou, dá přednost autu."
Někteří lidé upozorňují například i na nutnost vzniku záchytných parkovišť na okrajích Ostravy, kde by řidiči mohli zaparkovat a pokračovat dál třeba tramvají. Parkoviště město chystá, zatím ale na ně stále hledá peníze.
Karviné by nejvíce pomohl obchvat
Na Karvinsku zatím MHD zdarma striktně odmítají.
"Ne, autobusy zadarmo náš problém nevyřeší," říká mluvčí Karviné Šárka Swiderová. Jak dodává, za špatný vzduch v Karviné můžou hlavně domkáři, kteří topí tuhými palivy, a tranzitní doprava.
"Denně přes Karvinou projedou desetitisíce aut. Jsou z Ostravy a jedou na Těšín. Nám pomůže jedině obchvat," míní Swiderová.
Dopravu zdarma neplánuje ani Český Těšín
Ani v Orlové se o zavedení MHD zdarma neuvažuje. "Jsme přesvědčeni, že by to nemělo žádný efekt. Většina Orlovanů ve městě nepracuje. A ten, kdo ano, chodí do práce pěšky," konstatuje mluvčí města Nataša Cibulková.
Podle českotěšínské radnice takové řešení možná pomůže Ostravě, kde je hustá síť MHD. Lidé s ní zajedou téměř kamkoli, a tak nemusí jezdit autem. "Nejsme však přesvědčeni, že se díky MHD zdarma sníží automobilová doprava v malých městech," přidává se mluvčí Českého Těšína Dorota Havlíková.
A v Bohumíně? Tam MHD nemají. "Suplují nám ji dopravci z jiných měst, takže o zavedení MHD zdarma uvažovat ani nemůžeme," vysvětluje mluvčí Lucie Balcarová.