Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zastánce nádraží v Havířově podpořil ministr. Dráhy trvají na bourání

  12:30aktualizováno  12:30
Je tak cenné, že si zaslouží záchranu, ne demolici. To příznivci architektury míní o havířovském nádraží. A názor nezměnili ani poté, co padla šance na ustanovení nádraží památkou. Ba co víc. Boj zesílili. Demolici odmítá i ministr dopravy. Dráhy ji ale chtějí. A jsou i proti prohlášení dalšího z nádraží, vítkovického, památkou.

Havířovské nádraží už se sice nestane kulturní památkou, jeho příznivci ale v současnosti usilují alespoň o to, aby je České dráhy nebouraly. Podporuje je v tom i ministr dopravy. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Už už se zdálo, že nádraží v Havířově odzvonila hrana. Pak ale členové sdružení Důl architektury, jež bojuje za záchranu budovy, získali novou naději. Podle šéfky sdružení Lucie Chytilové se pojí s ministerstvem dopravy.

Současný ministr dopravy Zdeněk Žák, s nímž už zástupci Dolu architektury jednali, totiž jednak odmítá demolici havířovského nádraží a jednak je i pro zachování hodnot dalšího z cenných nádraží, toho v Ostravě-Vítkovicích. I jeho přestavbu chtějí České dráhy umožnit.

Z historie

Havířovské nádraží

  • Provoz zahájilo 27. října 1969 a patřilo k nejmodernějším.
  • Stavba i s připojenými komunikacemi v té době stála neuvěřitelných 139 milionů, nádraží vznikalo od roku 1964. Stavělo se dle návrhu architekta Josefa Hrejsemnou.
  • Podle odborníků je stavba s prvky českého bruselského stylu cenná. Výjimečná je výzdoba (mozaiky, dlažby), ale i čistý půdorys či prosklená stěna v průčelí. Před nádražím stále stojí plastika od  Václava Uruby zvaná Směrník.

Vítkovické nádraží

  • Budovu vyprojektoval v roce 1963 architekt Josef Danda, který je i jedním z autorů nové budovy pražského hlavního nádraží.
  • Slavnostně bylo nádraží otevřeno 26. května 1967 a denně jím prošly tisíce lidí.
  • Pro znalce architektury je jedním z nejčistších příkladů bruselského stylu v zemi. Upozorňují na neopakovatelné spojení keramických obkladů, mozaik, vlnitého plechu a skla s odlehčenou ocelovou konstrukcí. Hala se chlubí třeba uměleckým sklem na ochozech i na podstavci hodin.

"Pan ministr plán na přestavbu hodnotí jako 'díru' na peníze. Jeho osobní pohled je, že by nádraží měla být zachována z důvodu historické hodnoty," řekl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Jak dodal, ministr si vyžádá od drah detaily k plánům výstavby nových dopravních terminálů. "Po seznámení s nimi je připraven komunikovat s ministrem kultury o případném zachování stávajících objektů," dodal Novák.

Za zachování havířovského nádraží postaveného v bruselském stylu 2. srpna demonstrovalo zhruba pět desítek lidí. I tuto protestní akci zorganizovali členové Dolu architektury, kteří navíc začali spolupracovat s Asociací sdružení pro ochranu a rozvoj kulturního dědictví. Ta dřív výrazně přispěla třeba k záchraně nádraží v Ústí nad Orlicí.

České dráhy i Havířov nicméně pokračují v přípravě rekonstrukce nádraží a prostoru před ním. Budova je dle nich zpustlá, zbytečně velká a pro budoucí potřeby nevyhovující.

"Přípravné práce běží," uvedla před nedávnem mluvčí Českých drah Kateřina Šubová s tím, že nejpozději na podzim dráhy vyberou zhotovitele stavby, pak podepíšou smlouvu o přidělení dotace a na začátku roku začnou bourat a stavět.

Podívejte se na nádraží

A stavbu chystají i zástupci města, v jehož režii má být obnoven prostor před nádražím. Rekonstrukce nádraží má stát asi 90 milionů korun, úprava okolí 60 milionů, značnou částí přispěje Unie.

Jak přitom řekla mluvčí ministerstva kultury Pavla Zdráhalová, už není možné uvažovat o tom, že by havířovské nádraží někdy bylo památkou. Stát se jí ale může jiné z "bruselských" nádraží, to v Ostravě-Vítkovicích. Jednou už se památkou stalo, České dráhy ale proti rozhodnutí podaly rozklad. Teď nezávislí odborníci posuzují, jak by bylo možné využít budovu, pokud by se stala památkou. Zda se jí stane, bude jasné asi na podzim.

Dráhy už přitom mají zájemce, jenž by chtěl z nádraží vybudovat obchodní zónu. Brzy s ním chtějí jednat o koupi. "Nechceme předbíhat, ale pokud bude nádraží památkou, kupec o ně ztratí zájem," řekla Šubová.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.