Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nemám o čem debatovat, řekl ministr. Havířovská nádražní hala zmizí

  7:42aktualizováno  7:42
S nepořízenou odešli ze schůzky s ministrem dopravy a jeho náměstkem architekti usilující o zachování vlakového nádraží v Havířově. Ministr Antonín Prachař jim sdělil, že nemá o čem debatovat a že výpravní hala půjde k zemi.

Už podruhé zamířili příznivci havířovského vlakového nádraží na schůzku s ministrem dopravy.

A zatímco předchozí jednání se Zdeňkem Žákem (nestr.) pro ně dopadlo úspěšně – rozhodnutím o zachování nádraží – teď ve středu na schůzce s Antonínem Prachařem a jeho prvním náměstkem Milanem Ferancem (oba z ANO) pohořeli.

"Snažili jsme se pana ministra přesvědčit, že jeho postoj je založen na nepřesných informacích, které mohou nevratně a negativně ovlivnit část našeho města. Začal na nás doslova řvát, co po něm chceme, když se všechny státní orgány vyjádřily pro demolici," popsali průběh schůzky zástupci sdružení Důl architektury, památkové asociace ASORKD a České komory architektů.

Postup pana ministra vítáme, reagovalo město

Vlaková stanice postavená v 60. letech v bruselském stylu je podle nich architektonicky cenná a zaslouží si opravu a zachování.

Nádraží má na kahánku

Vlastník, České dráhy, ale má jiný názor. Zatímco během půlroční éry ministra Žáka rozhodl, že bourat nebude, neboť na to nemá peníze, teď – po nástupu Prachaře – znovu volí demolici. Je podle něj výhodnější.

A s tím souhlasí i představitelé Havířova, kteří na projektu obnovy nádraží a jeho okolí s Drahami spolupracují. Jejich role spočívá v úpravě prostoru před nádražím, na což už získali příslib dotací od EU.

"Postup pana ministra Prachaře a především to, že nezměnil názor, vítáme. Opravdu bychom rádi vyšli vstříc většině obyvatel Havířova a přednádražní prostor opravili," okomentovala závěr středeční schůzky mluvčí Havířova Eva Wojnarová.

Exministr: Nádraží nahradí pouhý přístřešek

To Zdeněk Žák nešetřil kritikou. "Pan ministr už poněkolikáté velmi razantně rozhodl o něčem, o čem vůbec nic neví. Lidé v Havířově by si měli uvědomit, že už nikdy nebudou mít tak velkorysé nádraží jako dnes. Nahradí je pouhý přístřešek," uvedl Žák.

Příznivci nádraží si pořád ještě malou naději na úspěch drží. Za jednu z cest, která by podle nich otevřela prostor pro možné zachování nádraží, považují variantu, kdy by ministerstvo kultury zahájilo řízení o stanovení výpravní haly památkou. Návrh podala Česká komora architektů. Zda ministerstvo proces zahájí, ale není jasné. Možnou komplikací by podle Dolu architektury mohl být i převod nádraží z vlastnictví Českých drah na stát, což čeká i další železniční stanice v Česku.

Mluvčí Českých drah Kateřina Šubová v tom ale žádný problém nevidí. "Převod nádražních budov na stát průběžně se všemi dotčenými organizacemi a orgány konzultujeme tak, aby se mohla stavba dopravního terminálu bez problémů uskutečnit."







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.