Místo demolice nové zastávky. Sdružení píše kvůli havířovskému nádraží

  • 7
Zástupci sdružení Efektivní veřejná doprava pro Havířov zaslali primátorovi Havířova, ministru dopravy a generálnímu řediteli ČD dopis s otázkami ohledně budoucnosti místního nádraží. Vstupovat do projektu je už nereálné, reagoval už primátor.

Zvažte znovu, jestli je zvolená varianta přestavby nádraží a jeho okolí ta nejvhodnější. Snažte se cennou výpravní halu zachovat. A pokud byste se přece jen rozhodli bourat, udělejte vše proto, aby se zvýšil komfort cestujících.

To je ve zkratce obsah dopisu, který v těchto dnech poslali primátorovi Havířova, ministrovi dopravy a generálnímu řediteli Českých drah zástupci sdružení Efektivní veřejná doprava pro Havířov a okolí. Sdružení, které spolupracuje s městem a tvoří třeba zdejší jízdní řády, se tak zapojilo do debaty o budoucnosti nádraží.

Přečtěte si celý dopis sdružení

V dopise se jeho zástupci ptají na jedenáct otázek. Zajímá je například, jestli bude kapacita nových prostor stačit i v době špičky, jestli se Havířov po uskutečnění stavby dostane na mapu dálkových vlaků Českých drah nebo zda bude nově možné na nádraží koupit jízdní doklady vydávané ČSAD Havířov.

"V souvislosti s tím, že je výpravní hala architektonickým skvostem bruselského stylu, se také nabízí možnost ušetřit peníze nutné pro její bourání a použít je třeba na stavbu plánovaných železničních zastávek Havířov-město a Ostrava-Zábřeh. To by bylo přínosné pro všechny obyvatele, nejen Havířova," navrhuje v dopise první místopředseda sdružení Michal Podloučka.

Nádraží kdysi, teď a...

Primátor Havířova Zdeněk Osmanczyk potvrdil, že dopis dostal. Komfort cestujících se podle něj po stavbě nového terminálu zcela jistě zvýší.

"Důležitá je například výstavba parkoviště pro řidiče aut, kteří do Prahy či jinam míří z Havířova vlakem. A počítáme i se zvýšením bezpečnosti a komfortu cestujících mezi jednotlivými autobusovými linkami," uvedl primátor.

 Jen pro připomenutí: město ve společném projektu s Českými drahami zaštiťuje obnovu přednádražního prostoru, na niž už získalo stavební povolení i příslib dotace z EU. "V tuto chvíli je už nereálné jakkoli do projektu vstupovat a upravovat jej," poznamenal primátor.

České dráhy, které donedávna razily názor, že nádraží zachovají - i proto, že na bourání a proměnu nejsou peníze - před dvěma týdny otočily.

Po nástupu nového ministra dopravy Antonína Prachaře (ANO) dozorčí rada podniku schválila návrat k původní variantě proměny nádraží počítající s demolicí výpravní haly. Tu kritizuje odborná veřejnost včetně České komory architektů, která teď opětovně navrhla, ať je nádraží památkou.