Tatra 87 (1947) se kterým Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund projeli v letech 1947 až 1950 Afriku a Jižní Ameriku.

Tatra 87 (1947) se kterým Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund projeli v letech 1947 až 1950 Afriku a Jižní Ameriku. - Národní technické muzeum - expozice Dějiny dopravy | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Moderní muzeum Tatry v Kopřivnici nevznikne, Unie nedala peníze

  • 7
Sny o novém moderním muzeu Tatry v Kopřivnici na Novojičínsku, které by směle konkurovalo například stuttgartskému muzeu Mercedes, se ve skutečnost nepřemění. Na projekt se stomilionovými náklady Evropská unie neposkytla dotaci a automobilka musí investovat do výroby.

Zřízení nového muzea mělo stát asi 400 milionů korun. "Tatra jednoznačně řekla, že bez dotace projekt padá. Firma nemá šanci zajistit financování jinak než z Operačního programu Věda a výzkum pro inovace," uvedl Josef Jalůvka, starosta Kopřivnice a člen správní rady Regionálního muzea, které zahrnuje Technické muzeum, Lašské muzeum, Muzeum Fojtství a Expozici Dany a Emila Zátopkových.

Historie muzea

1935 - První pokusy o založení muzea v Kopřivnici
1947 - Vytvoření expozice Lašského muzea v Šustalově vile
1954 - Lašské muzeum se začíná orientovat na historii kopřivnického průmyslu
1967 - V blízkosti Lašského muzea vznikl nový prosklený výstavní pavilon, muzeum bylo přejmenováno na Technické muzeum n. p. Tatra v Kopřivnici
1981 - K Technickému muzeu je připojen další objekt - Fojtství
3. října 1997 - Slavnostní otevření nové budovy Technického muzea

Historická tovární hala v sousedství kopřivnického vlakového nádraží, zamýšlené sídlo nového muzea, měla být plná atrakcí. Projekt počítal s interaktivní multimediální expozicí. Jak se nyní zdá, budova zůstane prázdná.

"Samozřejmě je mi to trochu líto. Byla to šance na zvýšení atraktivity a zájmu návštěvníků. Na druhou stranu, pokud by se to podařilo a muzeum by se rozvíjelo v jiných prostorách, měli bychom starost s tím, jak využít prostory stávající. Měli jsme sice připraveny dva náměty, ale čekali jsme, jestli peníze budou, nebo ne," popsal Jalůvka.

Když bylo jasné, že projekt neuspěl, začala správní rada Regionálního muzea Kopřivnice řešit, jak do stávajících expozic nalákat více návštěvníků.

Kopřivnice letos počítá s nižšími příjmy rozpočtu. Šetřit bude muset i muzeum.

Technické muzeum chce například omezit spotřebu elektřiny tím, že vymění zastaralé osvětlení. Měli by přijít i odborníci, kteří posoudí hodnotu expozic a poradí s jejich dalším vývojem.

Automobil Tatra

"Chceme zatraktivnit některé expozice, zlepšit parkování, infrastrukturu a marketing. Musí přijít nové nápady, jak muzeum provozovat, jak využít zájmu o některé komerční doplňky," upřesnil Josef Jalůvka, který bude rád, když se některé myšlenky z nerealizovaného projektu Tatry uskuteční ve stávajících muzejních prostorách.

Technické muzeum je podle něj samofinancovatelné, na městské expozice, kam chodí méně návštěvníků, však musí Kopřivnice doplácet.