Vizualizace nového dopravního termínálu ve slovenské Bánské Bystrici, který...

Vizualizace nového dopravního termínálu ve slovenské Bánské Bystrici, který staví dvě firmy ostravské společnosti Vítkovice – Revmont a Vítkovice Slovakia. | foto: bbonline.sk

Slovensko i Švédsko. Moravskoslezské firmy úspěšně loví zakázky z ciziny

  • 1
Firmám v Moravskoslezském kraji se i nadále daří získávat zakázky ze zahraničí. Společnost ArcelorMittal Ostrava bude stavět plynovody v Polsku, Revmont dopravní terminál za 400 milionů v Banské Bystrici.

Jednoho z největších strašidel Slovenska, za které bylo před časem vyhlášeno zchátralé autobusové nádraží v Banské Bystrici, zbaví slavné povstalecké město dvě firmy ostravské společnosti Vítkovice - Revmont a Vítkovice Slovakia.

Ty v minulých dnech zahájily práce na stavbě nového dopravního terminálu Terminal Shopping Center v Banské Bystrici, v němž vedle autobusového nádraží vyroste i obchodní centrum. Celkem jde o zakázku za 400 milionů korun.

„Dokončili jsme bourací práce, velký kus práce tak máme za sebou,“ řekl spolumajitel společnosti Primum a investor Ivan Hlaváček při slavnostním poklepání na základní kámen stavby nového terminálu o rozloze okolo tří tisíc metrů čtverečních. „Stavbu bychom chtěli dokončit v březnu příštího roku, většinu prostor už máme pronajatou,“ podotkl Hlaváček.

„Poprvé jsme se k tomuto projektu dostali před šesti lety a musím říct, že gordický uzel byl oproti papírové válce okolo stavby jednoduchou záležitostí,“ okomentoval pozadí čtyřsetmilionové zakázky majitel Vítkovic Jan Světlík.

Velká šance pro huť: Polsko staví plynovod

Revmont se ale nebude starat jen o stavbu samotného dopravního terminálu s přilehlým nákupním centrem. „Území není úplně bez problémů. Musíme vybudovat provizorní průchod k železniční stanici, která je vedle, počítat s blízkostí vodního toku a součástí zadání je i výstavba kruhového objezdu,“ říká ředitel společnosti Vítkovice Revmont Pavel Pekárek.

Zatímco Vítkovice uspěly na východ od České republiky, jejich ostravský soused, společnost ArcelorMittal Ostrava, zamíří se svými trubkami na sever. Uspěla totiž s nabídkou při stavbě plynovodu v Polsku. „Společnost ArcelorMittal Tubular Products Ostrava (AMTPO) se bude podílet na výstavbě rozsáhlé sítě plynovodů v Polsku za desítky milionů korun,“ řekla mluvčí společnosti Barbora Černá Dvořáková.

„Účelem nového plynového koridoru je dokončit plynofikaci Polska. První kilometry svařovaných trubek putovaly do Polska v polovině března.“

Celkem chtějí Poláci v příštích deseti letech postavit více než dva tisíce kilometrů nových plynovodů. „Stavba plynového koridoru v Polsku je dnes nejrozsáhlejším projektem tohoto typu v Evropě. Podílet se na této zakázce spolu s dalšími dodavateli je pro nás ohromnou příležitostí, která vzhledem k velikosti a předpokládané době trvání projektu nabízí možnost dlouhodobé spolupráce,“ říká Libor Černý, generální ředitel AMTPO.

Horská dráha i ocelové konstrukce

Po deseti letech se vrací k výrobě pro zábavní průmysl sviadnovská společnost Huisman. Ta k tradičním vrtným soupravám či jeřábům opětovně přidá výrobu dílů pro více než 300 metrů dlouhou horskou dráhu s přetížením 3G.

„Horská dráha se třinácti zatáčkami bude dlouhá 360 metrů. Nejvyšší bod má atrakce ve výšce patnáct metrů. Je složená ze dvaačtyřiceti částí, největší kus má délku jedenáct metrů a váhu pět tun,“ popsal detaily dráhy mluvčí společnosti Lukáš Klapil.

Stomilionový kontrakt na dodávku 900 tun ocelových konstrukcí do Švédska pro firmu Chemoproject Nitrogen podepsala také v minulých dnech společnost Hutní montáže.

„Jde o konstrukce pro technologii na výrobu kyseliny dusičné ve švédském Köpingu. Kontrakt zahrnuje dodávky a montáže 900 tun ocelových konstrukcí. Montáž ve Švédsku začne už příští měsíc a potrvá do listopadu. Konstrukce se již vyrábějí,“ řekl generální ředitel Hutních montáží Miroslav Přecechtěl.

Ve Skandinávii, konkrétně ve Finsku, letos Hutní montáže postaví i druhý největší regenerační kotel na světě, vysoký přes 84 metrů, pro firmu Metsä Fibre.