Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Moravskoslezský kraj chce prodloužit smlouvu s ČD, RegioJetu se to nelíbí

  • 8
Ještě do konce tohoto roku by chtěl náměstek hejtmana Jakub Unucka uzavřít novou smlouvu na provozování vlakových spojů v Moravskoslezském kraji. Bez výběrového řízení chce oslovit jedinou firmu. České dráhy. Konkurence proti tomu protestuje.

Dráhy nyní mají s krajem smlouvu na provozování regionální dopravy do roku 2019, náměstek ji chce prodloužit do roku 2027.

„Hlavním důvodem, proč ČD oslovujeme již nyní, je dotační program na nákup nových vlaků, který vypsalo ministerstvo dopravy,“ vysvětluje náměstek. „Pokud bychom nestihli vlaky koupit do konce letošního roku, tak bychom o peníze z první vlny přišli.“

České dráhy jsou podle náměstka jediným vhodným uchazečem, který se může o nákup nových vlaků ucházet.

„Jsem pro volnou soutěž. Bohužel jsem však zjistil, že soutěž u vlaků není možná. Jejich nákup byl v minulosti podmíněn desetiletou udržitelností projektů. Důležité tratě v kraji jsou tak až do roku 2027 blokovány pro ČD a jakákoliv soutěž by byla zbytečná,“ řekl Unucka.

RegioJet by se do soutěže určitě přihlásil

Na dotaz, zda se případných dalších zájemců z řad dopravců ptal, nebo se jedná jen o jeho rozhodnutí, Jakub Unucka odpověděl: „Připadá mi nelogické hlásit se na výběrové řízení na vedlejší tratě, když jsou ty hlavní obsazeny až do roku 2027.“

To však není úplně přesné. Do roku 2027 totiž platí závazek provozování nakoupených vlakových souprav pouze u jedné trati. Další končí dříve podle toho, kdy si České dráhy vlaky za pomoci dotací pořizovaly. Například v roce 2024 i dříve. A nepřesná je také úvaha, že další dopravci nemají o zbývající tratě zájem.

„Takzvané přímé zadání je možné pouze tam, kde by se nenašel žádný dopravce, který by reagoval na vyhlášené výběrové řízení - což určitě není situace v Moravskoslezském kraji,“ reagoval na dotaz MF DNES tiskový mluvčí společnosti RegioJet Aleš Ondrůj.

„RegioJet by se určitě do takového výběrového řízení přihlásil a jsme přesvědčeni, že by takto učinili i jiní dopravci, včetně těch z dalších evropských zemí.“

ČD: Snížení ceny? Uvidíme

Kraj současnému dopravci, kterým jsou České dráhy, doplácí rozdíl mezi tržbami a náklady při provozování jednotlivých spojů. Celkově jde o 880 milionů korun ročně, v průměru 129 korun na kilometr.

Tuto částku chce Jakub Unucka v nové smlouvě s Českými drahami snížit. Zda se mu to povede, ovšem není jisté. Zatímco zástupce Českých drah potvrdil záměry týkající se nákupu nových vlaků či získání dotací, v případě možného snížení ceny už tak jednoznačně s náměstkem hejtmana nesouhlasil.

„Všechno bude záležet na jednání,“ sdělil Miroslav Klich, ředitel regionálního obchodního centra ČD.

„Chceme nakoupit nové vlaky, chceme pokračovat ve vybavování stávajících vlaků například wi-fi a podobně. V kraji jezdí těžké vozy, proto máme vysoké náklady. Je nová vyhláška a vše se bude počítat znovu. Nelze nyní říct, zda bude nová cena nižší.“

S Českými drahami chce kraj jednat do půlky října, pokud by se nedohodly, oslovil by další dopravce.