I na většině méně frekventovaných silnicích v Moravskoslezském kraji už se bude jezdit bez strachu. (ilustrační snímek)

I na většině méně frekventovaných silnicích v Moravskoslezském kraji už se bude jezdit bez strachu. (ilustrační snímek) | foto: Yan Renelt, MF DNES

Tankodromy už ne. Moravskoslezský kraj opraví silnice za dvě miliardy

  • 4
Alespoň část silnic druhé a třetí třídy v Moravskoslezském kraji, které by zatím mohly sloužit jako ukázka správně postaveného tankodromu, se v příštích dvou letech může dočkat oprav. Krajský úřad chce do jejich obnovy investovat zhruba dvě miliardy korun.

"Ten stav silnic je takový, jaký je. Každý, kdo po nich jezdí, to vidí," říká náměstek hejtmana pro dopravu Daniel Havlík.

"Když kraj silnice přebíral do své péče, byla jejich údržba podfinancována zhruba o šest miliard korun. To se nám povedlo snížit zhruba o dvě miliardy, ale jde o nekonečnou práci, byť část silnic opravíme, přibývají další, zvláště pak po takových zimách, jako byla ta letošní," dodal Daniel Havlík.

Silnice 2013

I. etapa 287 mil. Kč
Například silnice v Jindřichově

II. etapa 146 mil. Kč
Např. Frýdek-Místek - Šenov

III. etapa 262 mil. Kč
Silnice v okolí Havířova

IV. etapa 346 mil. Kč
Celkem: 1,04 miliardy

Ne vždy ale musí mít silnice problém se svým povrchem, nebezpečné může být pro řidiče i její okolí.

Potvrzuje to i případ silnice z Jindřichova na Bruntálsku směrem na Zlaté Hory, kde se bortí opěrná zeď.

" Silnice je dobrá, ta byla před pěti šesti lety opravována, ale zvýšená hladina vody poškodila v některých úsecích opěrné zdi u potoka, při deštích a zvýšené hladině se bortily a hrozilo sesutí části silnice," popsal problémy starosta Jindřichova Vlastimil Adámek.

A právě do Jindřichova zamíří část peněz určených na projekt Silnice 2013, který by měl za zhruba miliardu korun zajistit opravy silnic v několika úsecích. Vedle Jindřichova to je například silnice z Frýdku-Místku do Šenova, několik silnic v okolí Havířova nebo u Malé Morávky.

"Aby se nám podařilo zajistit peníze z evropských fondů, musíme spojovat některé silnice do balíčků, v nichž je opravujeme," vysvětluje náměstek hejtmana.

"Abychom při opravách dosáhli na evropské peníze, musí každý projekt totiž splnit bodové hodnocení, na které by některé silnice samy o sobě, kvůli nízké důležitosti, nikdy nedosáhly. Proto ty balíčky, proto opravujeme silnice po etapách," dodal Daniel Havlík.

Výběrová řízení na část silnic by se měla rozběhnout v nejbližších dnech, jestli se ale začne stavět ještě letos, není jisté.

"Byli bychom rádi, ale může se stát, že se stavební práce protáhnou až do příštího roku, s počasím se na podzim bojovat nedá," vysvětluje náměstek.

"Nechtěli bychom dopadnout jako ŘSD, které loni opravovalo silnici číslo 56 tak nešťastně, že ji letos už musí opravovat znovu. Prostě na opravy je potřeba mít vhodné počasí," dodal s tím, že kraj už dnes ví, že do dvou let bude rozdělena například oprava silnic v okolí Malé Morávky na Bruntálsku.

S další miliardou korun počítá krajský úřad na projekt Silnice 2014, který by měl zahrnout celkem sedmnáct komunikací nižších tříd napříč krajem. Navážou tak na právě dokončený projekt Silnice 2011.