Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ministerstvo nepodpoří lety z Ostravy do Finska. Odmítá, že chrání Prahu

  14:55aktualizováno  14:55
Vedení Moravskoslezského kraje usiluje o zavedení pravidelných přímých linek z Mošnova do finských Helsinek a nizozemského Amsterdamu. Chce vyjít vstříc zahraničním investorům. Ministerstvo dopravy ale nevidí důvod, proč by se mělo létat zrovna z Ostravy.

Odletová hala ostravského letiště Mošnov | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Nové linky by případně mohly začít fungovat na podzim příštího roku.

„Potřebujeme letecké spojení do těchto zahraničních regionů. Jejich hospodářství je orientováno přesně na ta odvětví, která jsou stěžejní pro ekonomický rozvoj Moravskoslezského kraje. Jde především o IT technologie a služby, logistiku a lehké strojírenství. Amsterdam je navíc významným mezinárodním dopravním uzlem, prostřednictvím kterého by se výrazně zlepšila dopravní dostupnost kraje,“ vysvětlil hejtman Miroslav Novák a doplnil, že ve Finsku i v Nizozemí je mnoho firem, které mají v kraji dceřiné pobočky.

Ty podle něj potřebují nejen kvalitní spojení se svou ,matkou‘, ale i s dalšími metropolemi.

Moravskoslezský region však není tak ekonomicky silný, aby v něm bez záruky kompenzace ztrát začala běžným komerčním způsobem fungovat letecká společnost. Kraj proto jedná o takzvaném závazku veřejné služby.

„Jde o formu využívanou hlavně v železniční a autobusové dopravě, kdy ztráty budeme dotovat. Je to jediná cesta, jak zavést pravidelnou každodenní linku. O podmínkách teď jednáme s Evropskou komisí,“ řekl hejtman.

Ministerstvo dopravy se ovšem minulý týden vyjádřilo, že k zavedení linek není důvod. „O věci rozhoduje Evropská komise, ale antimonopolní úřad nás požádal o vyjádření. Evropská pravidla jsou pro závazek veřejné služby přísná. Musí se jednat o trasu životně důležitou pro hospodářský rozvoj regionu, což podle našeho názoru navržené trasy nejsou, a proto jsme doporučili jinou formu podpory,“ přiblížil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Hejtman: Odmítám klasický pražský přístup

Kraj je tímto zamítavým postojem zaskočen. „Očekávali jsme, že mohou být diskuse například u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, ale tam se vše obešlo bez problémů. Vyjádření českého ministerstva nás vyděsilo. Prý nevidí důvod, proč by měla z Ostravy létat linka do Amsterdamu či Helsinek, když přece můžeme létat z Prahy. Je to klasický pražský přístup, který já odmítám, a samozřejmě to budeme okamžitě řešit,“ uvedl Novák.

Ministerstvo dopravy ale takové nařčení rovněž odmítá.

„Úvahy o tom, že stanoviskem chráníme pražské letiště, je naprosto nefér. Žádné linky s tímto typem dotace z pražského letiště nelétají,“ reagoval mluvčí Neřold, podle něhož kraj s podobnou žádostí na linky do Amsterdamu a Bruselu neuspěl už v roce 2008. „Nebráníme se diskusi o podpoře nových linek z Ostravy, jen podle nás stávající zdůvodnění před Evropskou komisí neobstojí.“

Zastupitelé kraje schválili minulý týden kompenzaci ztrát letů. „Na období let 2016 a 2017 jsme schopni zajistit z rozpočtové rezervy 188 milionů korun, což by pokrylo plné náklady. Očekáváme ale, že částka bude nižší, protože se od ní budou odečítat ceny zakoupených letenek a podobně,“ vysvětlil náměstek hejtmana pro dopravu Daniel Havlík.

Ředitel Letiště Leoše Janáčka Pavel Schneider by nové linky uvítal. „Je to velká příležitost pro zviditelnění Ostravy i kraje. Pokud by se vše podařilo, tak od podzimu 2016 by linka do Amsterdamu létala pětkrát týdně, spoj do Helsinek třikrát.“







Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.