Dálniční most přes Odru a Antošovické jezero se stal Stavbou roku 2008. Jenže...

Dálniční most přes Odru a Antošovické jezero se stal Stavbou roku 2008. Jenže podle rozhodčího soudu byl postaven z jiné oceli než počítal projekt. | foto: stavbaroku.cz

ŘSD má ve sporu o most dostat 30 milionů, stavba roku je z jiné ocele

  • 8
Další, byť jen částečné vítězství se stavebníky dálnice D47 si připsalo Ředitelství silnic a dálnic. Za nevhodně použitý materiál mu má konsorcium firem zaplatit třicet milionů korun a úrok z prodlení.

Do pozoruhodné pozice se dostal zavěšený dálniční most přes Odru a Antošovické jezero nedaleko Ostravy. Na jedné straně získal titul v soutěži Stavba roku 2008, zároveň se o něj Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) soudilo se zhotovitelem, sdružením firem Eurovia, Skanska a Porr, o vrácení plné ceny za jeho stavbu.

„ŘSD žalovalo zhotovitele uvedeného úseku dálnice D47 o zaplacení částky přibližně 200 milionů korun, odpovídající ceně dálničního mostu přes řeku Odru, který zhotovitelé vybudovali z takzvané patinující oceli namísto smlouvou předepsané uhlíkové oceli s protikorozním nátěrem,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

„Rozhodčí soud v nálezu rozhodl, že zhotovitelé daného úseku dálnice, společnosti Eurovia, Skanska a Porr musí ŘSD zaplatit částku 30 milionů korun spolu s úrokem z prodlení ve výši přesahující částku 8,3 milionu,“ doplnil mluvčí.

Částka odpovídá nákladům na nápravu stavu

Rozhodčí soud rozhodl šalamounsky. Dal sice částečně za pravdu ŘSD, na druhou stranu ale stavební firmy nemusely peníze za kompletní stavbu mostu vracet.

„Rozhodčí soud nepřiznal ŘSD celou požadovanou částku, dal mu však za pravdu v tom, že most zhotovený z patinující oceli má za daných podmínek horší protikorozní vlastnosti a kratší životnost, než kdyby byl zhotoven z běžné uhlíkové oceli s protikorozním nátěrem, jak předepisovala smlouva,“ vysvětlil Rýdl.

Přiznaná částka by podle jeho vysvětlení měla odpovídat nákladům, které bude ŘSD muset vynaložit na úpravy mostu, aby bylo dosaženo stejné životnosti, jako kdyby byl zhotoven z uhlíkové oceli s protikorozním nátěrem.

Zavěšený most je součástí úseku dálnice D47, překonává řeku Odru a Antošovické jezero.

Stavebním firmám se ale rozhodnutí rozhodčího soudu nelíbí. „Rozhodnutí jsme obdrželi, nesouhlasíme s ním, protože dle našeho názoru jsme dodali lepší materiál (tento byl během výstavby ŘSD odsouhlasen), než si ŘSD objednalo, a přesto jsme byli odsouzeni, což je proti vší logice,“ sdělila tisková mluvčí společnosti Eurovia Eva Štočková.

„Proto zvažujeme v zákonné lhůtě podání návrhu na zrušení rozhodčího nálezu,“ doplnila Štočková.

Peníze už ale firmy ŘSD zaplatily. „Obě částky, třicet milionů na úpravy i osm milionů úroků z prodlení, už žalované firmy 13. prosince loňského roku uhradily,“ potvrdil Rýdl.

Arbitráží zůstává stále dost

Pro ŘSD nejde o jediný spor, který kvůli stavbě dálnice vede. Vedle žaloby na neoprávněně uplatněnou valorizaci a neoprávněně vyfakturovanou ocel při stavbě mostů na úseku mezi Rudnou a Hrušovem se rozhodčí soud na stejném úseku zabývá i žalobou na odstranění stavebních vad.

Právě v tomto úseku jde o ono již proslavené zvlnění dálnice. „Další jednání řízení se uskuteční 23. ledna,“ řekl mluvčí ŘSD.

O další neoprávněně vyfakturovanou ocel při stavbě mostů se ŘSD soudí i na úseku mezi Hrušovem a Bohumínem, celkem vede Ředitelství silnic a dálnic sedm sporů týkajících se úseků mezi Ostravou a Bohumínem. U části z nich, týkající se neoprávněných valorizací, už rozhodčí soud rozhodl o tom, že některé sporné faktury byly promlčeny.

„ŘSD na základě vyhraných soudních sporů na neoprávněně uplatněnou valorizaci obdrželo k 5. lednu 2017 celkem 332 milionů korun, z toho úroky ve výši 46 milionů korun,“ shrnul dosavadní výsledky sporů Jan Rýdl.

Ve všech sporech figuruje společnost Eurovia, která měla při stavbě ostravské části dálnice hlavní slovo. Vedle ní na seznamu firem, které ŘSD v souvislosti s ostravskou částí dálnice žalovalo, figurují i společnosti Advanced World Transport, Strabag, Alpine, Skanska a Porr. „Ostatní arbitrážní řízení do jejich ukončení komentovat nebudeme,“ sdělila Štočková.

Zavěšený most překonává mezi Ostravou a Bohumínem Antošovické jezero a řeku Odru.

Zavěšený most překonává mezi Ostravou a Bohumínem Antošovické jezero a řeku Odru.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz