Náročné služby pracovníků Centra tísňových linek často znepříjemňují hovory rádoby vtipálků. | foto: Archiv MF DNES

Vtipálek, který poslal záchranáře hledat žlutý míček, dostal podmínku

  • 3
Z čísel tísňové pomoci si muž z Havířova udělal linku důvěry, občas se dokonce chtěl jen pobavit. Provokoval a bylo mu zcela lhostejné, že linky může blokovat lidem, kteří pomoc opravdu potřebují. Muž byla nakonec odhalen a odsouzen - dostal podmínku.

"Haló, to jsem zase já. Asi spadl nebo ztratil se mi žlutý míček, co s tím jako uděláte? A hned!" "Dobrý den, rád bych si s vámi povykládal, se nudím." To jsou jen dva z telefonátů ze zhruba devíti stovek, které v roce 2012 vytočil 41letý muž na tísňové linky.

Jak volat na tísňové linky

Vzhledem k tomu, že vše stihl jen za sedm měsíců, to znamená zhruba čtyři telefonáty denně.

"Nikdo ale nebyl v ohrožení života či zdraví, ani nebyl ohrožen jeho majetek. Pouze shodou šťastných okolností nedošlo k tomu, že by se jiní lidé nacházející ve skutečné tísni na tyto linky nemohli dovolat. Navíc na základě jeho nepravdivých oznámení třikrát vyjela policejní hlídka," shrnula moravskoslezská policejní mluvčí Soňa Štětínská.

Ačkoliv policisté dotyčného odhalili a zahájili vyšetřování, tak na tísňové linky volal dále. A údajně mnohdy notně posilněn alkoholem.

Soud nakonec tohoto horlivého telefonistu odsoudil za poškození a ohrožení provozu obecně prospěšného zařízení trest k pětiměsíčnímu vězení, který podmíněně na rok a čtvrt odložil. Současně soudce nařídil ústavní protialkoholní léčbu a přišel o několik mobilních telefonů a SIM karet.

Klip pražské policie proti zneužívání tísňových linek školáky

4. prosince 2012

Jak uvedla mluvčí Štětínská, moravskoslezští policisté přijmou na lince 158 ročně zhruba 165 tisíc hovorů, tedy 450 denně. "Ve statistikách však zůstává jen asi tři sta až tři sta padesát volání tísní denně. Zbývající volání jsou totiž například typu dopravní nehody, kdy k jedné události volá i desítka svědků či poškozených," vysvětlila Štětínská.

Výjimečné však není několikeré volání opilce, který se dožaduje společnosti. Linky také často zneužívají školáci.  "Někteří lidé si zase na tísňové lince stěžují na údajný nesprávný postup či neochotu různých institucí, případně chtějí okamžitě vidět policisty na vlastní oči v akci," zakončila mluvčí.