Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Tomáš Krist, MAFRA

Muž volal na linku 158 tisíckrát. Za její zneužívání může jít do vězení

  • 9
Více než tisíckrát zavolal během několika měsíců dvaačtyřicetiletý muž z Havířova na linku 158. V jednom dni volal třeba i co deset nebo dvacet minut. Byl sprostý, zpíval si a z operátorů si dělal legraci. Policisté muže obvinili z poškození a ohrožení provozu obecně prospěšného zařízení.

Jednou si postěžuje, mluví sprostě, pak si zase zpívá nebo si z operátorů dělá legraci a vysmívá se jim. Dvaačtyřicetiletý muž z Havířova zřejmě neví, jak se zabavit. Během jediného roku zavolal na tísňovou linku 158 celkem tisíckrát, žádnou pomoc přitom nepotřeboval.

„Těch telefonátů je strašně moc, volá třeba i co deset nebo dvacet minut. Je sprostý, zpívá si. Připadá mi, že je sám a chce si povídat, tak volá na linku tísňového volání, protože ta je zdarma a vždycky mu to někdo musí zvednout,“ řekl jeden z operátorů Integrovaného bezpečnostního centra v Ostravě Jaroslav Mirocha.

Jak uvedla krajská policejní mluvčí Soňa Štětínská, muž, který několikrát denně zneužívá a zatěžuje linky tísňového volání, pravděpodobně není psychicky nemocný, spíše volá opilý.

Jednou už odsouzený za 900 telefonátů byl

„Koncem února zavolal na linku 158 více než dvacetkrát během jednoho dne. Policisté muže zadrželi a vzhledem k podnapilosti jej umístili na protialkoholní stanici,“ sdělila Štětínská.

Druhý den si vyslechl obvinění. Za poškození a ohrožení provozu obecně prospěšného zařízení muži hrozí až tři roky vězení. Stíhaný je na svobodě. Odsouzený ale byl už dříve.

Téměř před rokem mu soud uložil patnáctiměsíční podmínku za téměř 900 telefonátů během několika měsíců. Pokud by ji porušil, měl jít na pět měsíců do vězení.

Letos v lednu ten samý muž stihl ani ne za čtyřiadvacet hodin zavolat téměř sedmdesátkrát na linky 158 i 155. Nejméně ve dvou případech si telefonáty vyžádaly výjezd policejních hlídek. Policisté muže i v tomto případě dohledali. Po zadržení nadýchal více než dvě promile alkoholu v dechu.

Čtvrtina hovorů je zbytečných

„Stává se, že se představuje skutečným jménem, nestydí se. V tu chvíli už víme, o koho jde a snažíme se hovor co nejrychleji ukončit s tím, aby linku nezneužíval. Není to o tom, že by se k nám nikdo jiný nedovolal. Dovolá se vždy, operátorů je dost. Jde o to, že volající zatěžuje linky, ale i integrovaný záchranný systém, který by mohl chybět jinde,“ vysvětlil Mirocha.

Integrované bezpečnostní centrum funguje v Ostravě od roku 2011. „Ročně přijímáme zhruba 165 tisíc hovorů a přibližně jedna čtvrtina z nich jsou hovory bezpředmětné. Lidé volají, požadují informace, třeba řeknou, že potřebují najít telefonní číslo, anebo oznamují bezvýznamné události, čímž tísňové linky zatěžují,“ řekl Radim Daněk z Krajského ředitelství policie Moravskoslezského kraje.

Zlomyslných a obtěžujících volání je také dost. „Jde například o školáky, kteří oznamují, že je někde bomba. Lidí, kteří opakovaně volají a zneužívají linku 158 nebo jiné tísňové linky, je šest. Jedna a tatáž osoba například volala na linku 158 až osmsetkrát. Volající jsou postihováni pro trestný čin šíření poplašné zprávy,“ dodal Daněk.

Mimořádných událostí operátoři registrují denně až 350, nejvíce jich bývá na silvestra, asi pět set.