Prototyp motoru, tedy vzorový nebo-li pokusný výrobek, vznikl při sestavování Tatry 77 v roce 1933. "Takové prototypy byly jen tři, poté už se motory začaly vyrábět sériově. Prototyp se také účastnil zkušební jízdy Tatry 77 přes Alpy," uvedl kurátor výstavy Radim Zátopek z Technického muzea v Kopřivnici.
Motor dlouho ležel v depozitáři muzea přes čtyřicet let nepovšimnut. "Nutně potřeboval renovaci, což sice bylo náročné, ale nakonec se vše podařilo. Motor má v Německu premiéru, pak ho vystavíme i v kopřivnickém muzeu," uvedl Zátopek.
Muzeum se ta zároveň snaží o propagaci nejslavnějšího konstruktéra historie firmy Hanse Ledwinky (1878 - 1967), tvůrce tatrovácké koncepce vzduchem chlazeného motoru a centrální nosné roury a zároveň člena automobilové Evropské síně slávy. "Jak zjišťujeme, Ledwinka je znám více v zahraničí, zvláště pak v Německu a Rakousku. U nás ho mnoho lidí nezná, protože v minulosti byl bohužel zamlčován," uvedl Zátopek.
Ledwinka byl už u výroby prvního automobilu ve střední Evropě Präsidenta, pak se na dlouhá desetiletí stal hlavním konstruktérem velmi úspěšné firmy. Například se podílel i na zkonstruování aerodynamického vlaku Slovenská strela.
Za druhé světové války se stal ředitelem automobilky Tatra a po roce 1945 byl za údajnou spolupráci s nacisty šest let vězněn.
Ale například ještě když vývojáři už znárodněné Tatry chystali vůz Tatraplan a měli problémy s konstrukčními prvky, přijeli s vozem k věznici v Novém Jičíně, aby jim Ledwinka poradil. Poté se konstruktér odstěhoval do Německa a od roku 1953 až do smrti žil v Mnichově.