Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Boj za bezpečnější MHD. Řidiči s pepřákem, více kamer a SOS tlačítka

  9:24aktualizováno  9:24
Veřejná doprava není socka. To je nové motto lidí odpovědných za městskou hromadnou dopravu v Ostravě. Slibují, že cestování tramvají, trolejbusem nebo autobusem bude už brzy atraktivnější: bezpečnější, komfortnější a za čas snad i levnější.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Bezpečnostní kamery, městští strážníci i státní policisté nebo revizoři v roli „stevardů“ na palubě tramvají, autobusů i trolejbusů, SOS tlačítka ve vozech i na zastávkách, nastupování pouze předními dveřmi...

To vše a další opatření plánují radní krajského města spolu s Dopravním podnikem Ostrava a společností KODIS kvůli zvýšení bezpečnosti a tím také přitažlivosti městské hromadné dopravy (MHD).

„Už teď máme kamery v šesti tramvajích, které jezdí po páteřních trasách. Tam, kde jsou kamery, nedochází k trestné činnosti ani vandalství. Z peněz, které jsme loni ušetřili, proto letos pořídíme dalších 72 sad kamer, z toho 66 instalujeme do tramvají a 6 do trolejbusů. Systém je totiž určený jen pro vozy závislé na elektrickém pohonu,“ líčí šéf Dopravního podniku Ostrava Roman Kadlučka.

Rozšiřování kamer není jediný způsob, kterým se dopravní podnik snaží řešit narůstající problémy s asociálními pasažéry. Hledá i další možnosti, jak zvýšit bezpečnost ve vozech. „Naši řidiči mají už dva roky možnost fasovat pepřové spreje a účastnit se kurzů sebeobrany. V kabinách jsou nouzová tlačítka, kterými se mohou spojit s podnikovým dispečinkem. Teď uvažujeme o instalaci SOS tlačítek napojených na městskou policii. Tak jako třeba v Berlíně by měly být k dispozici ve vozech i na zastávkách. V případě ohrožení by si i cestující mohli přivolat pomoc,“ nastínil Kadlučka.

V noci jezdí načerno až 17 procent lidí

A netají ani to, že prosazuje nastupování jen předními dveřmi, což má omezit počet černých pasažérů.

„Při loňských kontrolách jsme zjistili, že v některých nočních spojích jezdí načerno až 17 procent cestujících, což je vysoké číslo. Už proto bych si velmi přál, aby se v Ostravě nastupovalo jen předními dveřmi. Je to běžné téměř v celé Asii, ale také v Paříži, Londýně a dalších velkých městech. A na dopravu to nemá zásadní vliv,“ vysvětluje Roman Kadlučka.

Ostravský radní Lukáš Semerák, který má od konce loňského roku na starosti dopravu ve městě, netají, že současný stav MHD ho netěší. Proto je změnám nakloněný a některé sám navrhuje.

Aby MHD nebyla poslední variantou

„Systém MHD jsme zdědili ve stavu, který neodpovídá požadavkům dneška. To chceme změnit. Naše ambice se dá shrnout do jednoduchého motta: Veřejná doprava není socka. Chceme, ať ji lidé nevnímají jako poslední možnost, která jim zbývá k cestování po městě. Uděláme vše pro to, aby úroveň MHD odpovídala požadavkům 21. století, to znamená, aby byla bezpečnější, čistší, komfortnější, zkrátka atraktivnější a přilákala nové uživatele,“ říká Semerák.

Radní chtějí začít jednat s vedením městské i státní policie o posílení počtu policistů ve vozech MHD. „Lidé by je měli ve zvýšené míře potkávat za několik týdnů až měsíců. A častěji uvidí také revizory nebo zaměstnance, kteří budou plnit roli ‚stevardů‘,“ slibuje Semerák.

A nejen to. „Dokud budu ve funkci, mohu zaručit, že dopravní podnik nebude snižovat počty ujetých kilometrů a nebude zvyšovat ceny. „Naopak moje osobní přání je, aby do tří let klesla cena dlouhodobých jízdenek až o třetinu,“ dodal.



Nuda, nebo zápřah?
Nuda, nebo zápřah?

Kolik kroužků má mít vaše dítě?

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.