Peníze na další výstavbu silnic v Moravskoslezském kraji chybět nebudou.

Peníze na další výstavbu silnic v Moravskoslezském kraji chybět nebudou. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Na dopravní stavby v Moravskoslezském kraji půjde 3,2 miliardy korun

  • 8
Na obchvat Třince, Krnova nebo Frýdku-Místku, ale i stavbu vlakové zastávky u havířovské nemocnice, mají v příštím roce jít ze státního rozpočtu a evropských fondů více než tři miliardy korun. Schází maličkost. Aby přidělení peněz schválila vláda.

Obchvaty Krnova i Frýdku-Místku se zřejmě začnou stavět už v příštím roce. Vyplývá to z návrhu nové podoby rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na příští rok.

V jeho původním znění peníze na stavbu vůbec připraveny nebyly. „Původně předložený návrh s těmito stavbami nepočítal a odsouval je v podstatě až na rok 2017,“ vysvětluje Martin Dostál, tajemník Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57. „Nakonec se po jednáních zástupců Moravskoslezského kraje a našeho sdružení podařilo do hry vrátit jak financování stavby obchvatu Krnova, tak Frýdku-Místku.“

Peníze na stavby v Moravskoslezském kraji

Stavba Miliony korun

Oldřichovice–Bystřice 844

Nebory–Oldřichovice 678

Ostrava, prodloužená Rudná 656

Krnov, severní obchvat 322

Opava, severní obchvat 302

Třanovice–Nebory 138

Frýdek-Místek, obchvat 116

Revitalizace železnice Olo.–Opava 50

Frýdek-Místek, připojení na R48 44

Rybí–Rychaltice 31

Příbor–Skotnice 18

Zastávka Havířov, nemocnice 11

Největší částka, téměř 850 milionů korun, je pro příští rok určena na již běžící stavbu obchvatu Třince, úseku Oldřichovice -Bystřice. Druhá nejvyšší, 678 milionů, pak půjde na úsek Nebory – Oldřichovice. V tomto případě problém s penězi nebyl, obě stavby jsou již v běhu.

Na Třinecku už budou finišovat

„Dva úseky jsou rozestavěny, v říjnu 2017 by měly být dokončeny,“ vysvětluje třinecká starostka Věra Palkovská.

A pro příští rok se počítá také se zahájením stavby posledního úseku, mezi Třanovicemi a Nebory. Jeho stavba se oproti dalším dvěma poněkud opozdila kvůli problémům při výkupech pozemků.

„Zatím není vše dořešeno, některé pozemky ještě nejsou vykoupeny, v příštím roce by se už ale mohlo začít stavět. Postupně se vydávají některá stavební povolení. Je velmi reálné, že příští rok začneme, proto jsou v rozpočtu peníze vyčleněny,“ dodává Věra Palkovská.

Problém byl, ještě v polovině srpna, s financováním staveb obchvatů Krnova a Frýdku-Místku. Ty se ale nakonec podařily vyřešit a peníze se našly. „Zahrnutí uvedených obchvatů do hry umožnilo dodatečné navýšení rozpočtu fondu dopravy o další 2,1 miliardy korun,“ vysvětlil Martin Dostál.

Než se stavba rozjede, tak to nějakou dobu trvá

V návrhu rozpočtu SFDI, který půjde do vlády a bude jej schvalovat i parlament, je pro zahájení stavby severovýchodního obchvatu Krnova vyčleněno 322 milionů korun, pro první práce na obchvatu FrýdkuMístku pak 116 milionů korun.

To by mělo pro první rok stavby stačit. V případě obchvatu Frýdku-Místku totiž stále nejsou vybrány firmy, které budou jednotlivé části obchvatu stavět, první bagry se tak mohou do hlíny zakousnout až v průběhu příštího roku.

„Na začátku stavby až tak o peníze nejde,“ vysvětluje vedoucí projektového týmu ŘSD Ostrava Irena Krzyžánková. „Než se stavba rozjede, chvíli to trvá. S některými věcmi se musí čekat, až přijde zhotovitel, než se vypracují technologické předpisy, doměří se stavba, to trvá hodně dlouho.“

„Je to dobrá zpráva, tyto peníze jsme potřebovali,“ kvituje příslib peněz náměstek frýdecko-místeckého primátora Karel Deutscher.

Za získání peněz pro obchvaty bojovali na ministerstvu i v řadách pracovníků SFDI jak zástupci Frýdku-Místku, tak poslanci a lidé z krajského úřadu.

„Lobbovali jsme prostřednictvím poslanců i Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje. Dobrá vůle byla na všech stranách. Za původním stavem, kdy byla na stavbu obchvatu vyčleněna nedostatečná částka, stál spíše úřednický přístup při přípravě rozpočtu než nějaké naschvály,“ dodal náměstek primátora.

Spolu s obchvaty Třince, Frýdku-Místku a Krnova jsou v příštím roce určeny peníze také na dokončení takzvané prodloužené Rudné, která by měla uklidnit dopravní situaci v ostravském obvodu Poruba, i na stavbu východní části severního obchvatu Opavy. V prvním případě mohou stavaři v příštím roce počítat s 656 miliony korun, ve druhém pak s 302 miliony.

Rozpočet SFDI pro příští rok počítá i s penězi na rozvoj železniční dopravy. Největší změnu by mohli zaregistrovat lidé žijící v Havířově, na stavbu nové železniční zastávky Havířov Nemocnice je pro příští rok určeno jedenáct milionů korun a dalších padesát milionů by měli prostavět stavbaři při revitalizaci trati Olomouc - Opava.