Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Primátor chce, aby po Odře v Ostravě pluly lodě. Chybí jediné: peníze

  10:30aktualizováno  10:30
Je to krásná představa. Po Odře protékající Ostravou se plaví lidé ve člunech, kajacích, loďkách i menších jachtách. Prosadit ji chtějí starostové některých ostravských obvodů, ale třeba i primátor Ostravy, Petr Kajnar. Ten kvůli tomu dokonce napsal dopis na ministerstvo dopravy.

Nejen kajaky, ale třeba i malé jachty by se v budoucnu mohly plavit po Odře. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

"Přístaviště a obratiště lodí by mělo být u nás," říká starostka Ostravy-Nové Vsi Jana Kubová. Další přístaviště chtějí mít na svém území také Lhotka, Hošťálkovice a Přívoz. A pokud by se plán podařil, pak by mohli vodáci pokračovat dál po řece Opavě až do Hlučína k tamnímu jezeru a cestou zakotvit
v Třebovicích.

Jenže aby se vize místních nadšenců pro vodní sporty naplnila, je nutné přinejmenším v Nové Vsi odstranit z řeky nánosy a prohloubit tak její koryto, vybudovat zmíněná přístaviště a také upravit dva jezy - ve Lhotce a Přívoze.

"Odhaduji, že to bude stát pár desítek milionů korun," říká primátor města Petr Kajnar. Podle něj by investice měl zaplatit stát, který stejně do budoucna plánuje splavnění Odry pro nákladní dopravu.A že to myslí vážně, dokázal Kajnar tím, že tento týden poslal dopis ředitelce odboru plavby ministerstva dopravy Kataríně Koleničkové.

Navrhněte způsob financování, vyzval primátor ministerstvo

Dal najevo, že Ostravané chtějí využívat řeku k rekreační lodní dopravě stejně jako jiné regiony Vltavu nebo Baťův kanál. Požádal šéfku odboru, aby se Ředitelství vodních cest ČR zabývalo infrastrukturou pro rekreační plavbu a navrhlo způsob řešení i financování.

"Vodní tok od Polanky nad Odrou až po státní hranici s Polskem je zařazen do seznamu významných vodních cest s předpokladem využití pro nákladní dopravu. To nevylučuje využití Odry již nyní pro rekreační plavbu," argumentuje Kajnar v dopise Koleničkové.

Mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák ve středu reagoval na dopis diplomaticky: "Určitě je možné o tom debatovat a vyjednávat." Ale netajil, že názor ministerských úředníků na investice do úprav řeky Odry v nejbližší budoucnosti je skeptický. 

"Priority ministerstva v oblasti lodní dopravy jsou teď někde jinde. Přednost má jez v Děčíně, případně v Přelouči, aby bylo splavněné Labe. Takže pro letošní ani příští rok peníze na úpravu Odry pro rekreační plavbu v plánu určitě nejsou a nebudou," sdělil.

Primátor chce ale o návrhu jednat. A řada lidí si přeje, aby uspěl. "Čím dříve se najdou peníze na projekt, tím lépe. Pro Ostravany by to bylo zpestření, kdyby místo neupravených břehů měli přístup ke splavné řece," míní starostka Nové Vsi Jana Kubová s tím, že výhledově by mohla po Odře jezdit i rekreační lodní linka.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Dopravní terminál Hranečník na okraji Ostravy bude v provozu už téměř rok.
Do roku 2020 chce mít Moravskoslezský kraj všechny autobusy nové

Klimatizace, wi-fi nebo USB zásuvky mají být od roku 2020 povinným vybavením autobusů na pravidelných linkách v Moravskoslezském kraji. Do konce roku 2018 chce...  celý článek

Mladíci se vloupali do žigulíku. Policistům neutekli
VIDEO: Mladíci se vloupali do žigulíku. Vytouženou projížďku nestihli

Dva mladí muži se nad ránem v Novém Jičíně vloupali do starého auta značky VAZ. V takzvaném žigulíku se prý chtěli jen projet. Kvůli včasnému zásahu strážníků...  celý článek

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 pro Moravskoslezský kraj

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.