Ředitelství silnic a dálnic  na mosty dálničního přivaděče na D1 (dříve D47)...

Ředitelství silnic a dálnic na mosty dálničního přivaděče na D1 (dříve D47) zakázalo vjezd kamionů a snížilo povolenou rychlost. Jsou prý v havarijním stavu. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Na problémy s D47 se teď chtějí podívat poslanci. Vytvořili komisi

  • 7
Tři arbitrážní řízení a třináct žalob už bylo podáno kvůli špatnému stavu vozovky na dálnici D47, po které je možné jezdit na některých úsecích pouze omezenou rychlostí. Po viníkovi nyní bude pátrat také komise tvořená poslanci.

 „Komise je potřeba, o problémech dálnice se ví už několik let, ale stále ještě se nic nezjistilo ani nerozkrylo,“ vysvětluje vznik komise ostravský poslanec Petr Kudela (KDU-ČSL). „Je potřeba do té záležitosti rýpnout a ptát se na věci, na které se asi ještě nikdo neptal.“

Pro lidoveckého poslance nejsou problémy dálnice D47 ničím novým. S tím, co se při její stavbě dělo, podle vlastních slov přišel do kontaktu již v minulosti.

Možnosti vyšetřovací komise

Kolik toho mohou zjistit poslanci a není jejich komise zbytečná, když už zakázky na dálnici řeší rozhodčí soud?

  • Na rozdíl od rozhodčího soudu, který se může zabývat pouze dokumenty, které mu dodají obě strany sporu, mohou poslanci ve vyšetřovací komisi podobně jako policisté předvolávat svědky a vyžadovat dodání dalších dokumentů a podobně.
  • Svědci navíc musí vypovídat pravdivě, protože podobně jako před soudem jim hrozí trest za křivou výpověď.

 „Už v době, kdy se dálnice stavěla, jsem působil v komisi rady ostravského magistrátu, takže jsem se o celou záležitost přirozeně zajímal. Z té doby mám například poznatky od dělníků, kteří tam stavěli, že je všechno jinak, než se oficiálně tváří. Tam, kde se měl vozit kámen z Paskova, se vozil materiál z hald a podobně. Ti chlapi tvrdí, že ví, kam se to vozilo, takže by ta místa neměl být problém identifikovat.“

Komise se zaměří na všechny problémové dálniční úseky

„Chceme zjistit, zda se chyba stala při přípravě, nebo až při samotné stavbě,“ dodává poslanec za TOP 09 Herbert Pavera. Stejně jako on hlasovalo pro vznik komise dalších 133 poslanců. Proti byl pouze jediný, Marek Benda z ODS. „Principiálně vítáme jakoukoliv konstruktivní iniciativu vedoucí k vyřešení situace,“ komentoval hlasování Jan Rýdl, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic.

Problematických úseků dálnice je přitom více. Poslanecká komise se chce zaměřit na všechny. „D47 měří několik desítek kilometrů a fatální problémy se projevily pouze na několika z nich. V podstatě se jedná o tři úseky v Ostravě a jejím nejbližším okolí, které stavěly hned dvě společnosti: Eurovia a Strabag,“ přibližuje Jan Rýdl rozsah sporů mezi Ředitelstvím silnic a dálnic a stavebními firmami.

„Co se závad týče, jde o zvlnění vozovky, podélné a příčné trhliny na vozovce, nevhodný materiál v podloží a dále pak o absenci oceli v mostních konstrukcích, kde stěny nosníků prostě nejsou tak silné, jak by měly, a problémy se dvěma mosty na přivaděči Místecká.“ Vytvoření vyšetřovací komise oceňují nejen zástupci Ředitelství silnic a dálnic, ale také vedení společnosti Eurovia.

Co údajně objevily vrty

„Vítáme všechny snahy, které chtějí řešit komplikovanou situaci na dálnici D47 zejména z pohledu přístupu státu v této kauze,“ sdělila mluvčí společnosti Iveta Štočková.

Kdo může za špatný materiál?

Poslance tak zřejmě čeká nesnadný úkol, protože jen u Rozhodčího soudu v Ostravě skončilo dvanáct žalob ze strany Ředitelství silnic a dálnic vůči Eurovii, další byla podána u Městského soudu v Praze.

„Těch dvanáct žalob z naší strany k rozhodčímu soudu bylo sloučeno ve tři arbitrážní řízení. Paradoxem je, že společnost Eurovia, ačkoliv popírá, že by do návozu dala špatnou strusku, a tvrdí, že postupovala podle projektu, sama žalovala svého dodavatele strusky. To o něčem vypovídá,“ přibližuje vývoj sporů o dálnici Jan Rýdl.

„Není na tom nic divného,“ oponuje Iveta Štočková. „Materiál, který byl pro stavbu D47 použit, byl předem vybrán Ředitelstvím silnic a dálnic, splňoval všechny platné normy a my jsme se tomu v souladu se zadávací dokumentací podřídili. A všechny překvapilo, že tento materiál se po několika letech choval jinak, než odpovídalo zkouškám, normám a předpisům. Jestliže dnes Ředitelství silnic a dálnic přenáší odpovědnost jednostranně na nás, tak my logicky tuto odpovědnost žádáme od dodavatele materiálu,“ dodává mluvčí společnosti Eurovia.