(ilustrační foto)

(ilustrační foto) | foto: Sdružení I/11

Na stavbu obchvatů nejsou peníze, bojí se politici. Zpoždění odmítají

  • 7
Návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na příští rok vyděsil politiky napříč Moravskoslezským krajem. Chybí v něm totiž peníze na stavby obchvatů Frýdku-Místku i Krnova.

Pár desítek milionů korun, za které stavební firma na staveniště v podstatě nepošle ani tatru s pískem, pro rok 2016, miliardy až v roce 2017. Tak vypadá návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) v případě stavby obchvatu Frýdku-Místku. A obdobně to vypadá i se stavbou obchvatu Krnova.

„V návrhu usnesení vlády se sice ukládá ministrovi financí navýšit výdajový rámec fondu dopravy na příští rok, velmi se ale obáváme, že k tomu nemusí dojít. Můžeme tak být v situaci, že obchvaty Krnova či Frýdku-Místku nebudou vůbec příští rok zahájeny,“ kritizuje stávající podobu rozpočtu tajemník Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57 Martin Dostál.

„Oproti letošnímu roku se výrazně snížil objem výdajů do dopravní infrastruktury. Jsem tímto vývojem naprosto šokována,“ dodává předsedkyně sdružení a starostka Hrabyně na Opavsku Zdeňka Jordánová.

Méně peněz než za Kalouska

A současná podoba navrhovaného rozpočtu fondu překvapila i zástupce frýdecko-místeckého magistrátu. „To, jak je rozpočet připraven, je v rozporu s tím, co prohlásil ministr dopravy,“ říká náměstek frýdecko-místeckého primátora Karel Deutscher.

Frýdek-Místek tak podle něj každopádně bude žádat změnu rozpočtu. „Už jsme se obrátili na naše poslance a senátory, aby nás v tomto podpořili. Je to paradoxní, ale současná vláda podle všeho dává na dopravní stavby méně, než jak tomu bylo za Kalouska,“ podotkl Deutscher.

A o změnu rozpočtu chtějí usilovat i zástupci obcí spojených ve Sdružení pro výstavbu komunikace I/11. Na konci srpna v Praze proběhne jednání, na němž budou moci jednotlivé obce své námitky uplatnit. „Na toto jednání se pečlivě připravujeme. Obchvat Krnova se musí po letech čekání konečně rozběhnout. Pokud vím, tak k jeho odložení došlo minimálně pětkrát. Další odložení zahájení výstavby je už za hranou,“ vysvětluje starostka Hrabyně.

Šanci na to, že se rozpočet ještě změní, stále mají. „Probíhají jednání mezi ministry dopravy a financí o navýšení finančních prostředků do rozpočtu SFDI na rok 2016,“ potvrzuje možnost změny rozpočtu Terezie Bezkočková, vedoucí oddělení sekretariátu SFDI.

ŘSD: Hned při zahájení stavby nejsou peníze potřeba

A odmítá, že by původní podoba rozpočtu cíleně mířila proti městům čekajícím na stavbu obchvatu. „Částky uvedené v návrhu rozpočtu vychází z požadavků investorů, v tomto případě ŘSD ČR, a odvíjí se od předpokládaného termínu zahájení realizace stavby,“ vysvětluje.

A její slova potvrzuje také tisková mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová. „Změny rozpočtu probíhají několikrát ročně a řídí se aktuálním stavem a potřebami. ŘSD je projednává dle potřeby,“ vysvětluje.

A k částkám připraveným na stavbu obchvatu Frýdku-Místku dodává, že navrhované sumy souvisí s postupem stavebních prací. „Časovým propočtem lze odvodit, že pokud došlo k novelizaci zákona o vlivu stavby na životní prostředí a z toho vyplývající prodloužení stavebního řízení, bude i výběr zhotovitele stavby probíhat později, tudíž v roce 2016,“ řekla Nina Ledvinová.

A podíl na zahájení stavby má podle ní mít také samotné výběrové řízení. „Samotná procedura výběru zhotovitele trvá u tak velké stavby minimálně půl roku, a to pouze v případě, že nedojde k problémům, prodlevám či obstrukcím. Pakliže vše proběhne bez větších zádrhelů, je nutno po ukončení výběrového řízení, podpisu smlouvy a předání staveniště zahájit přípravné práce.“

To se ale týká jen jednoho úseku stavby obchvatu Frýdku-Místku. Podle Karla Deutschera je ale v dalším úseku vše připraveno. „Je vydáno právoplatné stavební povolení, stavět se může začít třeba hned,“ diví se náměstek nedostatku peněz. Podle Niny Ledvinové ale nižší částky určené pro rozpočet na rok 2016 mohou stačit.

„Peníze nejsou potřeba hned při zahájení stavby, fakturace probíhá až po dokončení jednotlivých kroků. Jen pro ilustraci, u betonu je nejkratší doba pro provedení zkoušek po 28 dnech od zabudování materiálu a takto je to u všech konstrukcí. Teprve poté je zhotovitel oprávněn fakturovat a platba probíhá podle splatnosti faktury, minimálně po třiceti dnech.“