Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na životní prostředí Ostrava dala už čtrnáct miliard, spočítali radní

  13:55aktualizováno  13:55
Přes čtrnáct miliard investovala od roku 2007 Ostrava do projektů, které měly přispět ke zlepšení životního prostředí. Radní sečetli peníze proto, aby měli podklady pro jednání s novým ministrem životního prostředí, Ostrava totiž i přes investované peníze stále patří k místům s nejhorším životním prostředím v zemi.

Bezplatná MHD v době smohu přišla Ostravu na dvacet milionů. Automobilů ale příliš neubylo. | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

"Průměrně jde o dvě miliardy ročně. Samotné nás ta částka překvapila," konstatoval náměstek primátora Dalibor Madej (ODS).

Městský zastupitel Petr Jančík (Ostravak), odborník na ochranu životního prostředí, však míní, že uvedená suma je přemrštěná.

Radní to vysvětluje tím, že do částky zahrnuli finance použité ve všech oblastech, ať už se týkají ovzduší, zeleně, ochrany přírody a krajiny, ekologické výchovy, vodního hospodářství a protipovodňové ochrany, odpadů a brownfields, nebo třeba dotací na jízdné.

Město platí dvě třetiny ceny jízdného

"Jen na ostře sledovanou oblast ovzduší jsme za sedm let vynaložili 8,771 miliardy korun. Jsou v tom například výdaje na údržbu městské zeleně, které dosahují jedné miliardy a třinácti milionů korun, či investice do výsadby a revitalizace stromů a keřů v hodnotě téměř 233 milionů korun," říká náměstek pro životní prostředí Madej.

Podotkl, že do sumy právem patří i příspěvky na jízdné. "Kdybychom nehradili dvě třetiny ceny jízdného v hromadné dopravě, mnohem víc lidí by jezdilo auty. Životní prostředí ve městě by se tak ještě zhoršilo" vysvětlil.

Ačkoli od roku 1990 se životní prostředí v Ostravě zlepšilo, výsledný efekt investovaných peněz se vyčíslit nedá. A Madej netají, že některé projekty se minuly účinkem.

Úklid prachu každý den, navrhuje Jančík

"Problematická je kontrola lokálních topenišť. Potřebovali bychom lepší legislativu. Marně jsme také doufali, že když zavedeme bezplatnou hromadnou dopravu v době smogu, řidiči nechají auta doma. Stálo to asi dvacet milionů, ale s úspěchem se to nesetkalo. Jsme prostě líní," komentoval situaci Madej.

Podle Petra Jančíka by Ostrava udělala nejlépe, kdyby sbírala prach z komunikací každý den jako Paříž. "Říkal jsem to, už když radní vymysleli bezplatnou dopravu. Město sice dává na čištění víc, než musí, ale je to málo. A hodně by pomohlo, kdyby stát zaplatil výměnu všech starých kotlů," dodal.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.