Nová průmyslová zóna má vzniknout na místě bývalého dolu Barbora mezi Karvinou a Havířovem.

Nová průmyslová zóna má vzniknout na místě bývalého dolu Barbora mezi Karvinou a Havířovem. | foto: Archiv MF DNES

Na zónu Barbora u Karviné nejsou peníze. Měla spasit propuštěné havíře

  • 3
Velký rozruch mezi sociálními demokraty, rozpálenými posledním předvolebním týdnem, způsobil pondělní příjezd ministra průmyslu Jana Mládka. Ten řekl, že na stavbu zóny Barbora u Karviné nejsou peníze.

Majitelé firem i zástupci profesních organizací v Moravskoslezském kraji varují - během pár let mohou zmizet tisíce pracovních míst a náhrada za ně zatím není.

„U OKD můžeme, na základě nedávného přehodnocení stavu zásob, odhadovat životnost některých šachet na deset let, v ohrožení je i výroba v ocelářské společnosti Vítkovice Steel, o práci mohou přijít tisíce lidí,“ řekl Pavel Bartoš, prezident Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje.

Jednou z možností, jak nahradit mizející pracovní místa, je i výstavba průmyslových zón. Jedna z nejočekávanějších, průmyslová zóna Barbora v Karviné, má problém, neboť stát nemá podle ministra průmyslu Jana Mládka na její stavbu peníze.

Privatizační fond se rozpustil v rozpočtu

„To téma tu silně rezonuje,“ řekl hejtman Miroslav Novák. „Ale nemyslím si, že by to byl neřešitelný problém. Stavba průmyslových zón by měla být hrazena z takzvaného privatizačního účtu, na kterém ale nejsou peníze, lépe řečeno je čtyři miliardy v minusu. Je potřeba, aby do privatizačního účtu začaly opět plynout příjmy, které se v současnosti rozpouští ve státním rozpočtu, nebo je najít v jiných kapitolách rozpočtu.“

Pro Karvinou by zastavení stavby průmyslové zóny Barbora znamenalo katastrofu. „Do dvou tří let je potřeba mít tisíce pracovních míst pro lidi, kteří budou odcházet z dolů a podobně. Jiné pracovní příležitosti v řádu tisíců nemůže tento okres připravit,“ řekla karvinská mluvčí Šárka Swiderová.

Na přípravné práce, jako je projektování a stavební řízení, zatím peníze jsou. Problém by nastal až v okamžiku, kdy by se mělo začít stavět. „Považujeme za platné usnesení vlády, které je pro nás stěžejní,“ doufá v platnost vládního příslibu pomoci mluvčí.

Sliby, sliby... jejich naplnění ale pokulhává

Jak ale taková rozhodnutí vlády dopadají, vědí už několik let například manažeři společnosti Hyundai, kterým stát přislíbil při podpisu smlouvy urychlenou výstavbu kvalitní silnice na Slovensko i mimoúrovňovou křižovatku nedaleko závodu.

Obchvat Třince se začal stavět až letos, mimoúrovňová křižovatka zatím existuje jen v plánech. Potenciální investory může průmyslová zóna v praxi lákat až v okamžiku, kdy je dostavěna. Na přísliby čehosi budoucího manažeři firem příliš nevěří.

„Nejraději jsou, když mohou prakticky bezprostředně po podpisu smlouvy začít stavět a jak se říká do roka zahajovat výrobu,“ vysvětluje ředitel agentury Czechinvest Petr Pospíšil.

Přípravné práce na zóně Barbora by mohly být hotovy do konce příštího roku, pak už ale bude potřeba peněz státu.