Dělníci postupně dokončují opravu těšínského nádraží. Na pár týdnů staré fotce je dobře vidět, že zastřešení odpovídá délkou maximálně čtyřem vagonům vlaku.

Dělníci postupně dokončují opravu těšínského nádraží. Na pár týdnů staré fotce je dobře vidět, že zastřešení odpovídá délkou maximálně čtyřem vagonům vlaku. | foto: Město Český Těšín

Lidé zmoknou a na peron kálí holubi. Městu se nelíbí miliardová oprava nádraží

  • 27
Českému Těšínu se nelíbí podoba opravovaného nádraží. Tvrdí, že nástupiště mají krátké střechy. Správa železniční dopravní cesty námitky odmítá.

Asi sto metrů střechy chybí na peronu 2. a 3. nástupiště rekonstruované českotěšínské železniční stanice. Vedení Českého Těšína to vadí a snažilo se přesvědčit investora, aby zastřešení prodloužil na původní, zhruba dvojnásobnou délku. Marně.

Opravu důležitého uzlu má na starosti Správa železniční dopravní cesty. S výtkami nesouhlasí.

„Nedostatečný je například i počet laviček na peronech a zajištění proti holubům na nádraží, které je významným železničním uzlem pro celý region,“ naznačila tisková mluvčí města Dorota Havlíková.

„Námitky jsme vznášeli opakovaně“

Vedení Českého Těšína trvá na tom, že jednalo se SŽDC také ohledně zkrácení zastřešení nástupišť na nádraží. „Vše bylo skutečně koordinováno s městem i z důvodu nutných uzavírek,“ připomíná mluvčí Dorota Havlíková.

Jakým způsobem jste se proti kratším střechám na peronech ohradili?
Během porad a také telefonicky přímo Pavlu Sukovi ze SŽDC, Stavební správa Olomouc. Město vznášelo několikrát námitky proti uvažovanému zkrácení zastřešení nástupišť. O tom, že jejich délka byla od začátku problémem, naznačuje i zápis z výrobní profesní porady SŽDC už z 5. prosince 2011, kde jsou uvedeny dvě varianty řešení zakrytí nástupišť. První - ve stejné délce jako původní, druhá - v minimální délce a bez určení rozměrů.

A přinesly vaše námitky nějaký výsledek?
Po poradě a předložení variant se investor rozhodl ke kompromisnímu řešení. Navrhl nové zastřešení 2. a 3. nástupiště v délce 100 metrů. Navíc se rozhodl, že bude na těchto nástupištích v jejich střední části ponechán prostor pro výhledové patky zastřešení pro délku 200 metrů. Od začátku se projednávala i řešení zachování původní délky zastřešení, k čemuž se přiklánělo město. Zda tam však jsou uvedené patky vybudovány, nevíme.

Město tvrdí, že cena rekonstrukce celého úseku byla 1,4 miliardy a SŽDC uvádí jen něco přes jednu miliardu?
Bohužel k žádné naší připomínce nebylo přihlédnuto. Z prohlášení tiskového mluvčího SŽDC jsme také zjistili, že se náklady snížily z dříve avizované 1,4 miliardy na jednu miliardu. Pokud došlo k tak významným úsporám, věříme, že o to snazší bude prodloužit zastřešení nástupišť na původní délku.

Oprava železniční stanice vstoupila do závěrečné části. „Přestože má celková investice akce přijít SŽDC na přibližně 1,4 miliardy korun, město je nespokojeno, protože se investor snaží ušetřit na banálních věcech,“ popsala Havlíková. „Investor odmítl i umístění zábran proti holubům, kteří si v nových konstrukcích rychle zvykli a znečišťují nová nástupiště.“

„Původní zastřešení druhého a třetího nástupiště v délce 203 metrů investor odstranil a to nové má pouze sto metrů a stačí na zakrytí tak 3,5 vozu. Na 4. nástupišti zůstalo jen 25 metrů, tedy zakrytí necelého jednoho vozu,“ uvedla místostarostka Českého Těšína Gabriela Hřebačková s tím, že nádraží je od vzniku Košicko-bohumínské dráhy důležitým dopravním uzlem, kudy jezdí i rychlíky a mezinárodní vlaky, z nichž mnohé mají deset i více vagonů.

„Celou stavbu určuje schválená projektová dokumentace. Účastníkem stavebního řízení bylo i město Český Těšín,“ odmítl námitky mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Upřesnil, že celý projekt vyjde na miliardu a 24 milionů - přesně 1 024 210 204 korun.

„Praxe ale ukazuje, že jsme měli od začátku pravdu a toto řešení je zcela nevhodné. Za nepříznivého počasí se na nových nástupištích lidé krčí na malém prostoru a nastupují do vagonů promočení,“ namítla Hřebačková.

„Délka zastřešení nástupišť není normou v současné době žádným způsobem ošetřena. Projektant řeší délku zastřešení na základě výrobních porad z přípravy projektu a jejich účastníkem opět bylo i město Český Těšín,“ upozornil Ptačinský.

Části projektu, které stavebníci odevzdají cestujícím k užívání, ještě podléhají kontrole. „Dílčí části hotových úseků se ověřují takzvanou technicko-bezpečnostní zkouškou. A tyto celky uvádí do provozu Drážní úřad. Není mi známo, že by investor požadoval změnu oproti schválené projektové dokumentaci,“ prohlásil Ptačinský.

Místostarostka Hřebačková uvedla, že město předává své námitky ke stavbě už od roku 2012, kdy stejně jako Krajské centrum osobní dopravy Ostrava nesouhlasilo s uvažovaným zkrácením zastřešení nástupišť.

„Jedná se o významný regionální a mezinárodní dopravní železniční uzel s velkým počtem cestujících a plánovaná délka zastřešení nástupišť se od začátku jevila jako nedostačující a pro město Český Těšín neakceptovatelná,“ stojí ve zprávě, kterou město zaslalo na SŽDC.

„Na jedné straně vznikají moderní nástupiště, na straně druhé se však zhoršily podmínky pro cestující, ti zcela ztratili komfort při nastupování, zejména do rychlíkových souprav, kdy první a poslední vozy zastaví i více než 50 metrů od konce současného zastřešení,“ dodala Hřebačková.