Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autobusy na plyn měly šetřit ovzduší, jejich nákup však nabírá zpoždění

  15:40aktualizováno  15:40
Už na jaře měly ulehčit ostravskému ovzduší. Termín výjezdu stovky autobusů poháněných stlačeným zemním plynem do ostravských ulic se však odkládá. Ministerstvo životního prostředí nevyhlásilo avizovanou výzvu, která měla mezi dopravní podniky rozdělit miliardu korun.

Autobusů na plyn zatím více nebude, výzva pro získání dotací se zpožďuje. (ilustrační snímek) | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Jako pilotní regiony stát vybral Moravskoslezský a Ústecký kraj a aglomeraci Brna. Do Slezska a na severní Moravu měla putovat až polovina slíbené částky a výzva měla odstartovat už 1. srpna.

"Jednáme s Evropskou komisí o schválení podpory. Evropská komise má v tuto chvíli ještě další doplňující dotazy, nicméně začlenění podpory bylo schváleno monitorovacím výborem," vysvětlil důvod zdržení mluvčí ministerstva Matyáš Vitík. Dodal, že ministerstvo splnilo všechny požadavky Evropské komise a s výzvou i přes zpoždění stále počítá.

Není výzva, není o co žádat

Posouvají se tak původní plány místních dopravních podniků. Například Dopravní podnik Ostrava na projektu pracuje už přes rok. Hodlá pořídit stovku autobusů poháněných CNG, jednu plnicí stanici a potřebné zázemí. "Výzva zatím nebyla vyhlášena, takže nemůžeme o nic žádat," uvedl mluvčí podniku Miroslav Albrecht.

Rozplynul se tak původní záměr, že by se ekologické autobusy v Ostravě objevily už na jaře. "Termín dodávky autobusů teď nelze předjímat. Záleží na vyhlášení výzvy," doplnil Albrecht.

Na ekologické autobusy si brousí zuby i Městský dopravní podnik Opava. "Šlo by o patnáct nových vozidel a zázemí s plnicí stanicí v areálu dopravního podniku. Podle posledních informací by výzva mohla být vyhlášena v říjnu nebo v listopadu, v té době bychom také podali žádost," uvedl ředitel dopravního podniku Radek Filipczyk. Celkem má Opava 34 autobusů.

Ekologické autobusy jsou prioritou, ujišťuje ministerstvo

Opava se doposud orientovala na elektřinu, v centru města jezdí trolejbusy nebo autobusy, které kombinují elektřinu s dieselem. "Trošku nás ale tlačí ekonomika a provozní náklady," dodal Filipszyk.

Výzvu Snížení emisní zátěže omezením emisí z veřejné dopravy ministerstvo životního prostředí představilo koncem července. Od srpna podniky měly žádat, těm nejrychlejším měly být peníze proplaceny ještě do konce roku.

Pilotní regiony se vybíraly podle výsledků měření dopadů dopravy na kvalitu ovzduší. "Nechceme žadatele uvrhnout do stavu, kdy investují do přípravy projektu bez alespoň elementární jistoty, že intervenci obhájíme. Je to prioritou ministerstva," slibuje Vitík.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.