Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Návrh na MHD zdarma pro děti v Ostravě rozdělil politiky i čtenáře

  11:25aktualizováno  11:25
Návrh na zavedení bezplatné městské hromadné dopravy v Ostravě pro děti do 15 let rozděluje obyvatele města. Zatímco část politiků i rodičů si přeje, aby školáci jezdili zadarmo, jak to nedávno navrhli komunisté, jiní změny odmítají.

Ilustrační snímek | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Někteří lidé připouštějí možnost větších slev, k čemuž se zatím kloní i většina koaličních zastupitelů krajského města, ale nesouhlasí s tím, aby starší školáci nemuseli platit ani korunu. Vyplývá to z výsledků ankety a diskuse na iDNES.cz (psali jsme zde) i z dopisů, které čtenáři poslali redakci MF DNES.

Do hlasování v internetové anketě se zapojilo 291 čtenářů. Téměř polovina z nich si myslí, že by děti měly mít možnost cestovat po Ostravě zdarma až do věku 15 let, jako je tomu v Praze. Pro tuto variantu hlasovalo 127 lidí.

Téměř stejně silná skupina ale dává přednost tomu, aby školáci měli ještě levnější dopravu než dnes, ale z výchovných důvodů by ji neměli mít zdarma. Tato varianta získala 103 hlasy.

Podstatně méně zastánců měly dvě poslední varianty anketní otázky, ale i ty měly desítky příznivců. Názor, že jízdné pro školáky by mělo zůstat beze změn, preferovalo 33 čtenářů. A dalších 28 si myslí, že zdarma by měli ostravskou městskou hromadnou dopravou cestovat školáci jen do 10 let jako v Brně.

„Co je zdarma, tím se plýtvá“

Stejně jako politici mají i čtenáři z každého tábora pro svůj názor různé argumenty. „Určitě by to mnoha lidem pomohlo. Než nějaké pochybné investiční akce typu Hranečník, tak tohle dává smysl,“ podpořil bezplatnou dopravu v diskusi na webu jako první Pavel Svoboda.

Obratem ale reagovali odpůrci. „Cokoliv je zdarma, nemá dobrý efekt... Lidi si toho vážit nebudou,“ oponoval třeba Robert Čep. Michal Kadeřávek okomentoval návrh na bezplatné cestování školáků jediným slovem: Populismus.

Alan Řepka se rozepsal víc. „A to nevím, proč by děcka měla mít MHD zdarma. Stačí to do těch šesti let či do kolika to je teď. Víc ne. Navíc, jak je zmíněno, co až se Ostravě a rozpočtu přestane dařit? Pak nějaká strana sklidí kritiku, že to zrušila, a nebo se budeme zbytečně zadlužovat.“

Podobně to vnímá i Jan Valouch: „Nic není zdarma, jen to zase z daní zaplatí ti, co MHD mnohdy ani nevyužívají. Jenže pohled ‚neplatím přímo, je to tedy zdarma‘ bohužel valné části národa nevyvrátíte,“ napsal na web a dodal: „Není mi jasné, jak puberťáky, kteří si zvyknou, že se naskočí a jedou, později naučíte, aby ze dne na den začali platit.“

Rozdílné názory také v dopisech

Protichůdné názory vyplynuly i z dopisů, které čtenáři poslali redakci. Například Radim Divák je pro, aby školní děti nemusely platit jízdné.

„Město má umožnit přepravu školáků zdarma. Jsem šedesátý ročník a v sedmi letech jsem jezdil místňákem do kurzu hudební výchovy zdarma. Také o rok později do výuky plavání. Teprve v roce 1971 jsem při jízdě MHD platil 60 haléřů,“ napsal.

Shodný názor má rovněž Jana Žolnerčíková. „Jako matka dvou školních dětí ve věku 8 a 14 let, kdy obě do škol denně dojíždí MHD, jsem rozhodně pro zavedení bezplatné dopravy pro děti do 15 let. Jízdné zdarma by naší rodině rozhodně pomohlo,“ uvedla.

Napsali ale i lidé, kteří s bezplatným cestováním školáků nesouhlasí. Nejstručněji svůj postoj shrnul Aleš Stejskal ze společnosti Koordinátor ODIS, která řeší hromadnou dopravu v Ostravě i okolí. „Co je zadarmo, tím se plýtvá. Zlevnit ano. Především normálním občanům, aby omezili auta,“ sdělil.

„Myslím si, že jízdenky pro děti školou povinné by neměly být zdarma. Ať mají slevu, ale nějaký obnos by jízdenka měla stát,“ míní také Anna Klosová. „Už dnes při jízdě tramvají Mariánskými Horami uvnitř hlučí a pobíhají děti, které jedou jen jednu zastávku. Nedovedu si představit úroveň jízdy při bezplatném cestování dětí,“ dodala.

Obšírněji se proti jakýmkoli změnám vyjádřila Pavlína K.: „Na stávajícím systému není potřebné nic měnit. Děti do 6 let ať dále cestuji zdarma a ty starší za snížené jízdné. Určitě nesouhlasím, aby ty starší jezdily zdarma! Pokud mají radní peníze nazbyt, tak ať je investují do skutečné obnovy vozového parku, například konečně do nákupu vozů s klimatizací nebo rekonstrukce stávajících vozů, aby se v nich jezdilo pohodlně, a hlavně do jejich čistoty. Je smutné, že ani nové tramvaje, které se v Ostravě zařadily do provozu, nemají klimatizaci, a tak stále jezdíme se zacpaným nosem nebo hlavou v okénku. Mohou ty peníze použít také na platy řidičů.“

K opozici se možná přidají lidovci

Návrh na zavedení bezplatné MHD pro děti do 15 let vznesl na červnovém jednání zastupitelstva Vít Macháček (KSČM).

„Chceme podpořit rodiny v tom, aby všechny děti měly příležitost zdarma dojet do školy i do kroužků, za sportem či jinými volnočasovými aktivitami. Nemyslím si, že se zavedení bezplatného cestování školáků negativně projeví ve zvýšeném vandalismu nebo že by toho někdo mohl nějak zneužívat. Navíc jde o celoevropský trend. Zdarma jezdí školáci v řadě evropských metropolí včetně Prahy,“ argumentuje Macháček.

„Tento návrh podporuje celý náš klub,“ dodal jeho stranický kolega, zastupitel města Martin Juroška s tím, že komunisté by v Ostravě výhledově rádi zavedli bezplatnou hromadnou dopravu pro všechny jako ve Frýdku-Místku.

Návrh týkající se školáků podporuje i sociální demokracie, tedy druhá opoziční strana v zastupitelstvu. „Předpokládám, že při hlasování by to podpořil celý náš klub. V programu původní koalice, která vznikla po komunálních volbách, jsme totiž plánovali prosadit bezplatnou dopravu pro děti a studenty až do 26 let,“ říká bývalý radní pro dopravu za ČSSD Ivo Hařovský.

Ostravští radní se návrhem začnou zabývat na přelomu srpna a září v souvislosti s přípravou rozpočtu. Zatím se zdá, že k opozici se přidá jen jedna ze čtyř koaličních stran, a to KDU-ČSL.

„Měli jsme v programu zavedení bezplatné dopravy pro dvě skupiny obyvatel: seniory starší 65 let, což už se podařilo, a děti. Takže bychom náš program rádi naplnili. Vidím v tom pomoc rodinám,“ říká lidovecký náměstek primátora Zbyněk Pražák.

Radní pro dopravu Lukáš Semerák (Ostravak) dává ale přednost slevám před bezplatnou dopravou. Shodně už se pro MF DNES vyjádřil i primátor Tomáš Macura (ANO) a další radní z těchto dvou hnutí. A stejně to vnímají i zastupitelé města za koaliční ODS.

„V klubu zastupitelů jsme o tom ještě nejednali. Můj názor je, že slevy ano, ale bezplatně ne,“ říká František Kolařík. „Vidím to stejně,“ dodal šéf klubu ODS Martin Štěpánek.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Pavel Drobil ve firmě V-Nass, bývalé Nástrojárně vítkovického Závodu 5, kterou...
Z politika investorem. V Ostravě jsou obrovské možnosti, říká Pavel Drobil

Byl jednou z čelných tváří ODS, ministrem životního prostředí, náměstkem hejtmana. Před několika lety se Pavel Drobil z politiky vytratil, začal investovat a...  celý článek

Studenti Marek Kucbel a Barbora Švédová ukazují přístroj, který sbírá prach z...
Mladí ostravští výzkumníci zjišťují, jak účinněji zbavit silnice prachu

Mladí výzkumníci z VŠB - Technické univerzity chtějí vymyslet chemickou směs, která povede k účinnější likvidaci prachu z cest. Městská společnost Ostravské...  celý článek

V dopravních prostředcích MHD v Ostravě začali pracovat přepravní asistenti. A...
Lidé kritizovali výluku v Ostravě-Porubě. Město jim vyšlo vstříc

Jak opravit frekventovanou ulici 17. listopadu i s kruhovými objezdy a zastávkami v Ostravě-Porubě, a přitom zajistit objízdné trasy pro autobusy a zároveň...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.