Květnová tragická nehoda autobusu se Škodou Felicia na velmi frekventované silnici mezi Ostravou a Opavou.

Květnová tragická nehoda autobusu se Škodou Felicia na velmi frekventované silnici mezi Ostravou a Opavou. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

V Moravskoslezském kraji se loni stalo více nehod, ale mrtvých je méně

  • 2
Podle policie počet dopravních nehod v Moravskoslezském kraji v loňském roce opět nepatrně stoupl. Dobrou zprávou je, že rok od roku klesá počet mrtvých na silnicích. Nejvíce se bouralo v pátek.

Byl to okamžik, ale Klára Fajkusová měla pocit, že trvá věčnost. Při jízdě Opavou zahlédla, že jí auto z vedlejší silnice nedalo přednost. V poslední chvíli, křižovatku totiž lemují vysoké domy. Srážce už se nedalo zabránit a její říjnová nehoda se stala jednou z položek v loňské statistice dopravních nehod. Přispěla i k tomu, že křižovatka ulic Nákladní a Pekařská v Opavě se stále řadí k rizikovým.

Jak, kdy a proč řidiči v Moravskoslezském kraji loni bourali

  •  Policie za loňský rok eviduje 8 145 dopravních nehod, o 74 více než za rok 2011.
  • Zemřelo při nich 68 lidí a škoda se vyšplhala bezmála na 400 milionů korun.
  • Nejtragičtějším dnem byla neděle 24. června, kdy na silnicích v kraji zemřeli tři lidé, nejtragičtějším měsícem červen s 13 smrtelnými zraněními.
  • Nejčastěji v kraji bourají řidiči mezi 30 a 39 lety a celou třetinu všech nehod způsobují řidiči, kteří mají řidičský průkaz déle než deset let.
  • Ze sedmi dnů v týdnu se v kraji loni nejvíce bouralo v pátek. Z okresů se nejčastěji bourá v Ostravě (2 652 nehod), nejméně často na Bruntálsku (590 nehod).
  • Mezi hlavní příčiny patří nesprávný způsob jízdy, vysoká rychlost a nedání přednosti.

"Je to hrozný pocit. Víte, že přijde náraz. Když jsem druhé auto zahlédla, začala jsem brzdit, ale už to nepomohlo," popsala své pocity žena. Při střetu utrpěla otřes mozku, poranění krční páteře, auto bylo na odpis.

Podle policejních statistik počet dopravních nehod v Moravskoslezském kraji loni ve srovnání s rokem 2011 mírně stoupl, stejně jako v předchozích letech.

Mrtvých a zraněných dlouhodobě ubývá

Rok od roku ale klesá počet jejich obětí. Za posledních pět let o čtyři desítky, ve srovnání s rokem 2011 o dva mrtvé méně. Nižší je i počet zraněných a výše hmotné škody. Nejčastěji se bouralo v Ostravě, druhé je Frýdecko-Místecko, třetí Karvinsko, čtvrté Opavsko a následuje Novojičínsko s Bruntálskem.

"Prvenství drží srážky s jedoucím vozidlem. Následují srážky s pevnou překážkou, se zaparkovanými a odstavenými auty a s lesní zvěří," informovala Daniela Vlčková z krajského ředitelství policie.

Počty těchto střetů jdou do tisíců, v případě zvěře se jedná o necelých 800 nehod. V 78 případech se vozidla srazila i s domácím zvířetem a ve 49 případech s tramvají. Kolize s vlakovou soupravou tvoří jen velmi malý zlomek, loni se jich událo třináct.

Každý z okresů v Moravskoslezském kraji má svůj rizikový úsek. A loňský rok v tomto ohledu přinesl i novinky. Třeba v Havířově, tam byl na rizikovém velkém kruhovém objezdu klid díky novým semaforům. "Na Opavsku byly nejhorší vždy Hrabyňský a Josefovský kopec na hlavním tahu na Ostravu. Loni se ale rizikový úsek přenesl blíže k Opavě, mezi Komárov a Nové Sedlice," řekl mluvčí opavské policie René Černohorský. Roli v tom hrají dopravní omezení kvůli stavbě nové silnice I/11 právě na zmíněných kopcích.

Na Bruntálsku hrozí časté střety se zvěří

Ubrat plyn by měli lidé také v Jakartovicích na hlavním tahu z Opavy do Olomouce a na cestě z Opavy do Holasovic. Přímo ve slezském městě je podle Černohorského kromě vyhlášené křižovatky Pekařské a Nákladní ulice vyšší šance na srážku také při vjezdu a výjezdu z Olomoucké ulice na vedlejší, zejména na křižovatkách u soudu.

Na Bruntálsku se bouralo často v úseku mezi Krnovem a Městem Albrechticemi a mezi Horním Benešovem a Bruntálem. "Nejsou tam prudké zatáčky ani jiné nebezpečné prvky. Příčinou je nedodržení rychlosti a situace, kdy řidič vjede do protisměru," zhodnotila bruntálská policejní mluvčí Ivana Krištofová. Na Vrbensku a v okolí Karlovic by si řidiči zase měli dát pozor na lesní zvěř. S tou se velmi často střetávají auta i při cestě mezi Karvinou a Havířovem.

"Od Dolů jezdí zkratkou a právě tam evidujeme vyšší podíl srážek s lesní zvěří. Stejně tak i v Havířově-Šumbarku a v Ostravské ulici těsně před Petřvaldem," sdělila mluvčí karvinské policie Zlatuše Viačková. Přímo v Karviné řinčely plechy na křižovatce Havířské ulice s třídou Osvobození.

Řidiči jezdí po paměti, změn v přednosti nedbají

"Někteří řidiči se snaží na poslední chvíli projet i na červenou a při dopravní špičce jsou tam nehody často," dodala Viačková. V Českém Těšíně zase dělá lidem problém nedávná změna přednosti v jízdě v Chotěbuzi směrem na Český Těšín. Na tom samém místě se loni bouralo šestkrát, řidiči tam jezdí po paměti, nedbají dopravního značení a nedávají přednost.

Nedání přednosti v jízdě bylo loni jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod, hrála roli ve více než tisíci případů. Stejně tak nepřiměřená rychlost. Vůbec největší skupinu tvoří špatný způsob jízdy, kam spadá nedodržení bezpečné vzdálenosti, náhlé zabrzdění, jízda po levé straně cesty, agresivní jízda či chyby při udání směru jízdy – v této oblasti řidiči loni chybovali ve více než čtyřech tisících případů.