Ředitelka Lázní Darkov Pavlína Filipi se při snaze lépe porozumět zahraniční...

Ředitelka Lázní Darkov Pavlína Filipi se při snaze lépe porozumět zahraniční klientelou seznamuje s knížkou Začínáme s arabštinou. | foto: Petr Wojnar, 5plus2.cz

Mají modlitebnu i speciální kuchyň. S arabskou klientelou lázně umí vyjít

  • 61
Lidé po úrazech, senioři a arabská klientela. To jsou tři cílové skupiny, na které se v současnosti zaměřují služby Lázní Darkov v Karviné. Lázeňská krize je definitivně pryč. Ožívají staré lázně v městské části Darkov. Klienti plní kapacity pokojů zase do maxima.

Provoz lázní řídí již více než tři měsíce teprve dvaatřicetiletá generální ředitelka Pavlína Filipi. Ta se snaží přivést klienty z dalších arabských zemí.

Odkud je nyní většina vaší arabské klientely?
Byla to Libye, ale kvůli válečnému konfliktu klientely z této země ubylo. Podařilo se nám to nahradit klienty se Saúdskou Arábií, Jemenem, Katarem, či Kuvajtem. A chceme do budoucna otevřít ještě další destinace, například Maroko, Egypt, nebo Tunis.

Nebojíte se, že by se mohla vyhrotit situace mezi místními a arabskými hosty, jak tomu bylo například v Teplicích?
My nejsme v Teplicích. Arabské klienty si od začátku vychováváme. Určujeme mantinely, co mohou a co ne. Když s nimi pravidelně komunikujeme, nedostáváme se do situace jako v Teplicích. Nemáme žádné problémy v lázeňském parku. Troufám si říct, že obyvatelé Karviné a arabská klientela spolu vychází velmi dobře.

Této „exotické“ klientele se snažíte i hodně vycházet vstříc, že? Slyšel jsem, že zde mají například modlitebnu.
Ano, ta tady je. Měli by mít možnost vykonávat svojí praktikující víru. Stejně tak máme ve velkém sále i křesťanské bohoslužby každou neděli. Takže je to podle nás vyvážené. Také mají speciální kuchyni bez vepřového. Hodně jí jehněčí, také mají rádi více druhů ryb. Mají své potřeby a stejně jako české klientele, se i jim snažíme vyjít vstříc. Sama se jim snažím porozumět, a tak jsem si pořídila učebnici „Začínáme s arabštinou“. Můžeme být rádi, že je tady máme. Vidím, kolik peněz zde zůstane. Řada místních podniků je rentabilní proto, že tu ti hosté jsou.

Některé procedury si ředitelka Lázní Darkov zkouší na vlastní kůži.

Jak dlouho se u vás klienti zpravidla léčí?
Ideální doba jsou tři měsíce. Velkým zadostiučiněním pro nás je, když zejména senioři jsou ochotni si k třem týdnům, které jim uhradí pojišťovna, si přikoupit ještě další tři týdny ze svého. Jsou to třeba jejich dva důchody, což je obdivuhodné... A nám to ukazuje, že svou práci děláme dobře.

A zahraniční klientela? Jak dlouho zde zůstává?
Nejdéle rok, jak určuje vízová politika. Pak se mohou zase vrátit. Co se týká vízové politiky České republiky, je to něco, co nás trochu omezuje v našich aktivitách.

V jakém smyslu?
Jsme v Česku velmi striktní. Řada klientů přijede na německé, polské, nebo třeba francouzské vízum, protože ho získá jednodušeji. Nerozumím, proč zrovna u nás je to tak složité. Snažíme se jednat s ambasádami, velvyslanci, abychom našli co nejlepší cestu, ale musí to samozřejmě být v regulích, které nastavuje stát.

Lázeňství prožívalo v minulých letech krizi, je už z ní venku?
Ano. Celý sektor se stabilizoval. My jsme obnovili provoz ve starých lázních. Dnes jedou na plnou kapacitu. V tuhle chvíli je tam nějakých 140 klientů. Zrekonstruovali jsme Společenský dům, navýšili kapacitu lázní...

Na druhou stranu jsem zaslechl, že se má zavřít lázeňská cukrárna, kterou provozujete v centru města?
Zvažujeme to. Chceme se zaměřit na ziskové věci, a tato cukrárna k nim nepatří. Teď situaci analyzujeme, snažíme se s městem jednat o snížení nájmu. Ale situace je taková, že Karviná se vylidňuje a s tím klesá i kupní síla. Navíc zajít si do cukrárny, to je v situaci, kdy má rodina třeba finanční problémy, tím prvním, co si odepře. Zvažujeme i možnost přesunu činnosti do Společenského domu v Darkově. Tam by měla smysl alespoň v tom ohledu, že zde je součástí prostoru Lázní Darkov.

Jakými dalšími projekty v současnosti žijete?
Například chceme navázat spolupráci s Hornickou nemocnicí. To znamená, že pokud nějaký náš klient bude potřebovat větší zdravotnický zásah, než kterého budeme sami schopni, mohli by nám ho odoperovat zde. A my bychom jej nemuseli posílat do Ostravy. Také jsme v budově rehabilitačního sanatoria vybudovali zdravotnické pokoje hotelového typu. Chceme se jimi přiblížit konkurenci mimo Evropskou unii. Nabízíme ho k nejatraktivnějším balíčkům, jejich počet je omezený.

Nadstandardní pokoje v Lázních Darkov.

Takže se dá předpokládat, že tento nadstandard bude využívat zejména arabská klientela?
Ano, v arabském světě je to tak, že s klienty, kteří se přijedou léčit, přijede zpravidla i celá rodina. Proto mají možnost získat komfort v podobě čtyřlůžkového nebo třílůžkového apartmánu. Arabská klientela je za tento komfort ochotna si připlatit. To ale neznamená, že by tyto pokoje nemohli využívat Češi. Pokud český klient projeví tento požadavek, vyjdeme mu samozřejmě vstříc.

A jsou Češi ochotni si za komfort připlatit?
Je to tak, že Češi si spíše prodlouží pobyt, než aby si připlatili za komfort. Na druhou stranu musím říct, že v současnosti už jsou Lázně Darkov v takovém stavu, že jakékoliv ubytování zde už je na úrovni a za stav pokojů se nemusíme stydět.