náhledy
Lanovka z Ráztoky na Pustevny patří k naprostým beskydským samozřejmostem. Při jízdě dolů poskytuje i mimořádný rozhled. V pozadí vlevo vápencový lom ukrajující vrch Kotouč ve Štramberku.
Autor: Josef Gabzdyl, iDNES.cz
Členové kolaudační komise se před zahájením provozu nechali zvěčnit. Však to byla velká sláva, nikde jinde v Evropě sedačková lanovka dosud nejezdila.
Autor: Archiv Pustevny s.r.o.
Turisté měli o lanovku na Pustevny už v roce 1940 mimořádný zájem. Aby ne, byl to evropský unikát.
Autor: Obecní úřad Trojanovice
Dřevěné podpěry vydržely v roce 1940 jen několik měsíců, pak se začaly naklánět.
Autor: Archiv Pustevny s.r.o.
Díky novému spojení mohli mnozí vyrazit na Pustevny i v městském oblečení a obutí.
Autor: Archiv Pustevny s.r.o.
V létě 1940 byla nutná výměna dřevěných podpěr za stožáry z ohýbaných kolejnic. Vše se dělalo bez přerušení provozu.
Autor: Obecní úřad Trojanovice
Tak vypadaly sedačky lanovky v letech 1940 až 1956.
Autor: Archiv Pustevny s.r.o.
Porovnání traťových podpěr lanovky v letech 1940, 1957 a 1987.
Autor: Archiv Pustevny s.r.o.
Původní trasa lanovky měřila něco přes osm stovek metrů. Po přestavbě v letech 1983 až 1986 se délka téměř zdvojnásobila.
Autor: Obecní úřad Trojanovice
Ačkoliv na starší lanovce se jezdilo většinou kousek nad zemí, tak byla místa, kde to neplatilo. Jištění nebylo prakticky žádné.
Autor: Archiv Pustevny s.r.o.
Dolní stanice lanovky v roce 1960
Autor: Archiv Pustevny s.r.o.
Lanovka se běžně objevovala i objevuje na pohlednicích z Beskyd. Jen v 70. letech se označovala jako sedačkový výtah.
Autor: Archiv Josefa Gabzdyla
Lanovka v současné podobě vydrží zhruba deset až patnáct let. Pak bude zapotřebí razantní rekonstrukce.
Autor: Archiv Josefa Gabzdyla, MAFRA
Lanovka na Pustevny v současnosti nabízí 164 sedaček, hodinová přepravní kapacita činí zhruba 900 osob.
Autor: Archiv Josefa Gabzdyla, MAFRA
Vysedat! Ročně se lanovkou na Pustevny sveze na sto padesát tisíc lidí.
Autor: Josef Gabzdyl, iDNES.cz