Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Drncá to a houpe. Nemocnice provozují i dvacet let staré sanitky

  8:15aktualizováno  8:15
Zatímco veřejností volení představitelé úřadů mění služební auta vždy co pár let, ve vozovém parku nemocnic existují sanitky staré třeba i přes dvacet roků. O přílišném pohodlí se u nich nedá mluvit a drahá je i údržba.
Některé sanitky už téměř patří mezi veterány, například v Městské nemocnici Ostrava jezdí i 21 let staré vozidlo. (ilustrační snímek)

Některé sanitky už téměř patří mezi veterány, například v Městské nemocnici Ostrava jezdí i 21 let staré vozidlo. (ilustrační snímek) | foto: MF DNES

Když to auto kupovali, existovalo ještě Československo. Nejstarší sanitku, již má ve vozovém parku Městská nemocnice Ostrava, vyrobili v roce 1992 a její tachometr vykazuje kolem 700 tisíc najetých kilometrů.

Podobně kuriózní kousky byste našli třeba i v karvinské nemocnici zřizované moravskoslezským krajským úřadem.

Počty a stáří vozů

Nemocnice zřízené krajem

  • Třinecká nemocnice – 8 sanitek, nejstarší je z roku 2003.
  • Karvinská nemocnice – 36 sanitek (6 je pro špatný stav odstaveno), nejstarší jsou z roku 1994.
  • Nemocnice Frýdek-Místek – 4 sanitky, nejstarší je z roku 1999. )
  • Krnovská nemocnice – 13 sanitek, nejstarší je z roku 1995.
  • Slezská nemocnice – 21 sanitek (15 v Opavě, 6 ve Vítkově), nejstarší jsou z roku 1997.

Nemocnice zřízená ministerstvem

  • Fakultní nemocnice Ostrava – 13 sanitek, nejstarší jsou z roku 1999.
  • Městská nemocnice Ostrava

    • 24 sanitek, nejstarší z roku 1992.

    Soukromé nemocnice

    • Nemocnice Třinec-Podlesí – 6 sanitek, nejstarší je z roku 2008.
    • Vítkovická nemocnice – 8 sanitek.
    • Novojičínská nemocnice – neřekla údaje s ohledem na to, že současný zřizovatel ji provozuje teprve rok.

    Zdroj: jednotlivé nemocnice

    Celkem tu mají ve vozovém parku 36 sanitek, z nichž šest museli pro špatný technický stav odstavit. Vůbec nejvíc z nich pamatuje sanitka pocházející z roku 1994. "Má ujeto neuvěřitelných 890 685 kilometrů," zmiňuje Radmila Fleischerová, mluvčí karvinské nemocnice, která vlastní i dalších pět sanitek vyrobených v roce 1994.

    "Jednoznačně představují velké riziko poruchy, která může být příčinou dopravní nehody. Nikdo nedokáže odhadnout, jak se u těchto zastaralých sanitek projeví únava materiálu," míní mluvčí a současně ujišťuje, že nejstarší sanitky převážejí pacienty v naprosté většině případů jen na kratší vzdálenosti.

    Hrozí omezení provozu

    I tak si ale pacienti a jejich doprovod na tyto vozy stěžují. Nejčastěji na to, že jsou hlučné, celé se třesou a špatně topí. Jak přitom Radmila Fleischerová uvádí, naposledy nemocnice nakoupila nové sanitky v roce 2009, kdy si na leasing pořídila šest vozů. Nová auta jsou pro ni nutností.

    "Pokud nezahájíme obnovu vozového parku v počtu minimálně šesti vozidel, bude nutné uvažovat o omezení provozu," předestírá mluvčí. Základem problému jsou podle ní peníze, které nemocnici na koupi aut chybějí.

    Zástupci krajského úřadu přitom poukazují na to, že provoz sanitek a jejich obnova je plně v kompetenci vedení jednotlivých nemocnic. "Některé nemocnice se na kraj v průběhu roku či při podávání žádostí o investice obracejí s žádostí o peníze na obnovu vozového parku. S ohledem na omezené finanční možnosti kraje a dosavadní priority ale tyto žádosti zatím krajský úřad většinou nemohl uspokojit," uvádí mluvčí kraje Petra Špornová.

    Dodává, že nyní by měla karvinská nemocnice zpracovávat analýzu, která stanoví, jak nejvýhodněji nakoupit nová vozidla. Výsledky rozboru ale zatím nejsou známy.

    Staré sanitky na krátké vzdálenosti, auta politiků daleko

    Staré sanitky, které mají najeto třeba přes 500 tisíc kilometrů, vlastní i některé další nemocnice. Prošly sice technickou kontrolou, potíží bývá ale nižší komfort a drahá údržba. Potíž starých sanitek zmínil i jeden ze čtenářů MF DNES. Reagoval na článek o tom, že vedení krajského úřadu chce vyměnit nynější služební auta za nová.

    "Nejúsměvnějším zdůvodněním, proč nákup (nových aut pro vedení kraje, pozn. red.) uskutečnit, je, že jsou vozy zastaralé (mají až sedm let) a nebezpečné (najely celkem až 250 tisíc kilometrů). Vedení kraje si může někdy udělat exkurzi třeba do Městské nemocnice Ostrava, kde jezdí vysloužilé sanitky již osmnáctým rokem, mají najeto až 800 tisíc kilometrů a vozí nemocné staré lidi," sdělil čtenář.

    Podle hejtmana Miroslava Nováka (ČSSD) přitom tato poznámka není na místě, neboť zatímco staré sanitky vozí pacienty jen na kratší trasy, služebními auty jezdí zástupci kraje běžně třeba z Ostravy do Prahy. "A to je za prvé životu nebezpečné, za druhé se mnohem víc prodražuje servis těchto vozů."

    Mluvčí Městské nemocnice Ostrava Darina Majková kromě jiného sdělila, že jedna sanitka vyjde na více než milion korun. "Přesto i letos v rozpočtu počítáme s penězi na částečnou obnovu vozového parku," řekla mluvčí a ujistila, že nemocnice by nepřipustila provoz sanitky, která by nebyla bezpečná.

    Nemocnice plánují nákupy, peněz moc není

    I některé z třinácti sanitek krnovské nemocnice pocházejí už z 90. let. Nejstarší sanitkou, která vozí pacienty, je ta z roku 1997. Za opravou přitom krnovské sanitky nemusejí daleko. Nemocnice provozuje vlastní autoservis.

    V opavské či třeba frýdecko-místecké nemocnice letos plánují koupi nové sanitky. Slezská nemocnice má v investičních plánech na každý rok, tedy i na letošek, aspoň jeden vůz, ve Frýdku-Místku chtějí letos pořídit vozy dva. A třeba i ve Vítkovické nemocnici, která vlastní osm vesměs moderních sanitek, letos pořídí dvě nová auta. Nahradí jimi dvojici vozů, které mají najeto už přes 500 tisíc kilometrů.

    Celkem devadesát zásahových vozidel na třiceti stanovištích pak mají v Moravskoslezském kraji k dispozici záchranáři. Část starších aut přitom tvoří zálohu a vyrážejí, jen když se třeba porouchá modernější vůz.







    Hlavní zprávy

    Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí
    Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí

    Recenze si přečtěte na eMimino.cz.

    Najdete na iDNES.cz



    mobilní verze
    © 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.