Kanalizace zatím Klimkovicím vůbec nepřináší radost. Naopak zklamání a vztek. (ilustrační snímek)

Kanalizace zatím Klimkovicím vůbec nepřináší radost. Naopak zklamání a vztek. (ilustrační snímek) | foto: iDNES.cz

Nová kanalizace na stovkách míst propouští vodu. Klimkovice si zoufají

  • 181
Radost z nové kanalizace a silnic vystřídalo v Klimkovicích u Ostravy zklamání. Potrubí netěsní, město tak platí miliony korun i za spodní vodu. Stavební firma Eurovia se opravám brání, nechce ani rozkopat nové cesty a stavět je za své prostředky.

Klimkovice, lázeňské městečko blízko Ostravy, se dostaly do absurdní situace. Kanalizace, na niž čekaly 15 let a vystavěly ji za 170 milionů korun, nefunguje jak má. Na vlastní kůži to pociťuje Jiří Křenek, který na problém upozornil redakci MF DNES. "Stavba kanalizace mi poškodila dům," říká obyvatel města.

Škody vyčíslil na 1,6 milionu korun. Po radnici je hodlá vymáhat soudně. Navíc podal trestní oznámení, ve kterém tvrdí, že město části stavby dokončilo dřív, než získalo stavební povolení. Pokud by to prokázal, město by zřejmě muselo vracet část nebo i všechny dotace ve výši 140 milionů korun.

Za stočné platilo město dvojnásobek

To radní vylučují. Ale přiznávají, že novostavba kanalizace se moc nepovedla, na což teď doplácejí všichni obyvatelé Klimkovic. A ne málo. "Dřív město hradilo za stočné maximálně 2,5 milionu korun ročně. Loni to byl dvojnásobek," říká místostarosta Jakub Unucka.

Jeden z důvodů je podle něj v tom, že nové potrubí je hluboko, netěsní a tlačí se do něj spodní voda, která zvýšila částku za stočné. "Najali jsme kvůli tomu dalšího zaměstnance, což znamená náklady navíc. Ten celou kanalizaci prozkoumal kamerou a zjistil asi 400 závad. Na tolika místech je potřeba opravit netěsnosti potrubí, aby dovnitř nevtékala spodní voda," upřesnil Unucka.

Firma Eurovia, která kanalizaci budovala, se podle něj dosud zdráhala reklamační vady uznat s tím, že určitá míra netěsnosti je povolená. Mluvčí firmy Petra Kučerová situaci příliš detailně komentovat nechce. "O všech vadách stavby jednáme s městem v rámci reklamačního řízení," uvedla Kučerová s tím, že nejbližší jednání se zástupci města se uskuteční ve středu. "Budeme hledat řešení," dodala mluvčí.

Nad kanalizací leží nové silnice. Kdo je rozkope?

To potvrdil i starosta Klimkovic Zdeněk Husťák. "Setkáme se ve středu. My budeme trvat na opravě všech vad. Firma si ale udělala vlastní průzkum kanalizace a my nevíme, s čím přijde," uvedl.

Radní znají důvod, proč se firma zdráhá pustit do oprav. Průšvih je totiž o to větší, že město opakovaně zvýšilo daň z nemovitosti a za vybrané peníze nechalo po dokončení kanalizace vyasfaltovat silnice. Někde pokládala živičné koberce Eurovia, pro město ale pracovaly i jiné firmy.

"Nové cesty stály desítky milionů korun. Teď hrozí, že kvůli opravám kanalizace by mnohé musela Eurovia rozkopat a znovu vybudovat za vlastní peníze. Stavba by se jí tak výrazně prodražila," říká Unucka s tím, že hledají i jiná technická řešení.

Projekt se může změnit jen málo

Radní města se shodli v tom, že řada problémů, které teď řeší, vznikla kvůli špatně nastavenému zákonu o veřejných zakázkách a přísným dotačním pravidlům. "Musíme vybírat nejlevnější stavební firmy i nejlevnější stavební dozor. Podle toho pak bohužel vypadá výsledek," říká Unucka.

Problém byl ale i v tom, že od vzniku myšlenky a projektu kanalizace uplynula dlouhá doba, takže projekt zastaral. "Naši předchůdci počítali s opravou velké části původního potrubí. Bylo ale v tak špatném stavu, že jsme museli budovat nové," říká Unucka.

A proč tedy město nenechalo vypracovat nový projekt? "Nestihli bychom vyčerpat dotaci, na kterou jsme dlouho čekali. V rámci možností jsme projekt upravovali, ale dotační pravidla umožňují změny maximálně do dvaceti procent ceny díla. V jiných evropských zemích přitom mohou měnit projekt až do padesát procent," posteskl si starosta Husťák.