Proměna zastávky Elektra budí vášně.

Proměna zastávky Elektra budí vášně. | foto: Projekt 2010

Proměna zastávky Elektra vyvolala bouřlivou debatu

  • 9
Z ostravské tramvajové zastávky Elektra zmizí průchozí přístřešek a místo něj tam bude užší plastová zeď se stříškou. Změna vzbudila mezi odborníky na architekturu bouřlivé ohlasy.

„Současný přístřešek poskytuje dostatek krytého místa. Je vzhledově zajímavý, na Ostravu ojedinělý a také průchozí. To vše se odstraní a na zastávku bude umístěna unifikovaná sklo-plastová zeď bránící volnému pohybu s méně než poloviční šířkou. Vytvoří se tak jen další bariéra pro chodce,“ zkritizoval budoucí proměnu zastávky jeden z tvůrců blogu Stavby v Moravskoslezském kraji Martin Mlčák. Právě tento blog na proměnu ostravské centrální zastávky upozornil.

Autorem projektu je ostravská společnost Projekt 2010. „Možná umějí dobře inženýrské záležitosti. Bohužel o urbanismu, estetice a designu nevědí vůbec nic,“ doplnil Mlčák.

Z plánů, které jsou k dispozici na webu společnosti, je patrné, že kvůli rekonstrukci se zastávka Elektra posune doleva, směrem k ulici Stodolní. I tato změna čelí kritice.

„Posunutí tramvajové zastávky není šťastné, protože v jeho důsledku bylo nutné zmenšit zastřešenou plochu a s ohledem na komfort cestujících také přidat svislou zástěnu. Původní otevřené a velkoplošné řešení dané stavby vytvářelo jednoznačně mnohem vhodnější městotvornou situaci,“ řekla vedoucí katedry architektury Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava Martina Peřinková.

Město řeklo, my udělali...

Co na to Projekt 2010? „Osobně se mi ten původní přístřešek líbil víc, vypadal hezky a je mi líto, že zmizí, ale od objednatele zakázky, města Ostrava, jsme obdrželi zadání, jak by měl ten nový přístřešek vypadat. Na nás byly jen technické detaily, třeba rozmístění inženýrských sítí,“ řekl vedoucí oddělení Dopravních staveb společnosti Projekt 2010 Bohumír Michal.

„Výhodou nových přístřešků je, že se jednoduše udržují. Náhradní díly jsou dostupné a lze je rychle nahradit.“ Obdobně hovořil i bývalý vedoucí oddělení Dopravních staveb společnosti Projekt 2010 Vlastimil Šmiřák. „I já mám k tomu výhrady, ale takové byly pokyny města, na to jsou projektanti příliš krátcí,“ uvedl Šmiřák.

„Nový vzhled zastávky vychází z naší snahy sjednotit vzhled zastávek na území celého města, který je nejenom nejednotný, ale z hlediska architektonické kvality také dále neudržitelný,“ poznamenal hlavní architekt města Cyril Vltavský. „Proto jsme schválili typ přístřešku, který je univerzální pro celé město, všechny obvody, včetně toho centrálního. Námi schválený typ přístřešku v dané lokalitě reaguje na stísněné prostorové podmínky mezi bytovým domem a komunikací.“

Provedení z čirého bezpečnostního kaleného skla umožňuje podle Vltavského přirozené prosvětlení přístřešku tak, aby chránil cestující před povětrnostními vlivy a současně nevytvářel nepřehledné kouty a byl tak pro veřejnost bezpečný.