Tramvaje v centru Ostravy.

Tramvaje v centru Ostravy. | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Ostrava plánuje novou tramvajovou trať, obyvatelé protestují

  • 45
Potlesk při projevech odpůrců stavby tramvajové trati. Pískot a výkřiky „lžete“ či „hanba“, když mluvili její zastánci. Tak bouřlivá atmosféra provázela debatu vedení Ostravy a dopravního podniku s obyvateli Poruby a Pustkovce.

„Necpěte nám tramvaj, kterou nikdo nechce,“ volali lidé, kteří v úterý večer v porubském domově Slunečnice diskutovali s politiky a dopravními odborníky o plánech na stavbu nové tramvajové trati. Přišlo jich kolem dvou set, většina byla proti stavbě.

Primátor Ostravy Tomáš Macura, jeho náměstek pro dopravu Lukáš Semerák, ředitel DPO Daniel Morys i jeho náměstek Martin Chovanec vysvětlovali, proč chce město stavět novou trať právě v Porubě a částečně i v Pustkovci. Ujišťovali také, že město ještě o ničem nerozhodlo.

„Zatím jsme nechali zpracovat dokumentaci pro území řízení, která bude hotová na podzim. Pak bude jasné, jestli je možné trať postavit. Potom se můžeme bavit o tom, zda stavět, kde a jak,“ nastínil Macura.

Uvedl, že hlavním důvodem pro výstavbu tramvaje je snaha o ekologizaci veřejné dopravy. „Kolejová elektrická doprava je nejekologičtější. Dalšími výhodami jsou plynulost a rychlost dopravy. Tramvaj umožní místním lidem dojet do centra města bez přestupování.“

Neničte naši zelenou oázu, prosili odpůrci nové tramvajové trati

Na argumenty o ekologii ale lidé reagovali posměšně až podrážděně. „Co je to za nesmysl, ekologizovat dopravu zrovna v nejčistší části města a přitom tu kvůli trati likvidovat zeleň a kácet stromy? Neničte naši zelenou oázu,“ prosili.

„Trať měla smysl před padesáti lety, kdy obyvatelé Poruby jezdili do dolů, hutí a dalších firem. Dnes je situace úplně jiná. Už teď tu jezdí poloprázdné autobusy. Koho potom budou vozit velkokapacitní tramvaje – vzduch?“ ptali se.

„V žádném případě nechceme, aby nám tramvaje jezdily pod okny!“ trvali lidé na svém.

A přestože dopravní odborníci vysvětlovali, že jediná ostravská lokalita, kde vzhledem k hromadné zástavbě a počtu obyvatel chybí tramvajová trať, je právě 7. a 8. obvod Poruby včetně části Pustkovce, místní odpůrci stavby se je snažili přesvědčit, aby trať postavili například v Michálkovicích nebo Radvanicích a Bartovicích, kde je nejvíc znečištěné ovzduší. „Nejsou tam sídliště, jen rodinné domky, takže málo lidí, “ vysvětlovali odborníci.

Má Ostrava uspořádat referendum o tom, zda lidé souhlasí se stavbou nové tramvajové trati v Porubě a Pustkovci?

celkem hlasů: 1062

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 12:00 pondělí 24. dubna 2017. Anketa je uzavřena.

Ano, ať se Ostrava zeptá všech obyvatel Poruby a Pustkovce
Ano, ať se Ostrava zeptá všech obyvatel Poruby a Pustkovce 551
Ano, ať se Ostrava zeptá všech obyvatel města
Ano, ať se Ostrava zeptá všech obyvatel města 235
Ne, referendum je zbytečné
Ne, referendum je zbytečné 223
Ano, ať se Ostrava zeptá jen obyvatel dotčených ulic
Ano, ať se Ostrava zeptá jen obyvatel dotčených ulic 53

Odpůrci tratě netajili, že zástupce města i dopravního podniku podezřívají z toho, že stavbu prosazují stejně hlavně proto, aby se „přiživili“ na oné miliardě, kterou má město šanci získat z dotací. Jejich argumenty moc nebrali, případně se je snažili přebít svými. A hledali i jiné možnosti využití dotace.

„Pracujete i s alternativou B? Miliarda či dvě jsou pěkné peníze a ostravská hromadná doprava je dost mizerná. Zajímá mě, jak peníze použijete, když stavba tratě v Porubě nevyjde,“ ptal se mladší muž.

„Taková alternativa není,“ přerušil ho primátor Macura.

„Copak nemáte jiné projekty? Kdyby se ty peníze měly utratit rozumně, opravil bych za ně koleje tak, aby mohly jezdit tramvaje po svinovských mostech osmdesátikilometrovou rychlostí a cesta do centra nám netrvala půl hodiny,“ dodal muž a sklidil za to aplaus.

Ke konci se rozhořela slovní přestřelka kvůli referendu

Primátor ale mladého muže moc nepotěšil. „Jestli se ptáte, co se stane s onou miliardou, pokud nepostavíme tramvajovou trať do Poruby, tak odpověď je jednoduchá. Ta miliarda z Ostravy zmizí. Ty peníze se totiž nedají použít na žádný jiný projekt. Jsou vyčleněné v rámci takzvané integrované teritoriální investice pro celou Českou republiku na výstavbu nových tramvajových tratí. My jsme teď první v pořadí, ale za námi jsou další města. Takže když trať nepostavíme, peníze půjdou do Olomouce, Liberce nebo jinam,“ vysvětloval Macura.

Ke konci téměř tříhodinové debaty se rozhořela slovní přestřelka kvůli vyhlášení referenda. Někteří debatující to navrhovali a dopravní náměstek jim chtěl vyhovět. „Takže se shodneme v tom, že se na názor lidí zeptáme v referendu?“ ptal se fóra Semerák. Řada lidí v sále ale začala křičet, že nesouhlasí.

Z diskuse vyplynulo, že chtějí, ať rozhodnou zastupitelé obou obvodů. V Pustkovci už totiž stavbu odmítli a lidé věří, že názor nezmění.

Starosta Poruby Petr Mihálik ale na setkání řekl, že zastupitelé tohoto obvodu se jako správní hospodáři rozhodnou teprve na podzim, až budou mít potřebné informace.