Autobusová zastávka

Autobusová zastávka | foto: Jan Zvolánek, iDNES.cz

Cestující v kraji čekají změny. Na Karvinsku se objeví zastávky na znamení

  • 1
Prosincová úprava jízdních řádů přinese změny. Na Českotěšínsku začne spoje provozovat nový dopravce, na Karvinsku budou zastávky na znamení a v Ostravě skončí omezení kvůli opravám.

Nové jízdní řády Integrovaného dopravního systému Moravskoslezského kraje ODIS začnou platit od neděle 11. prosince. Cestující čekají drobné posuny spojů, ale i zavedení nových v souvislosti se změnou dopravce na Českotěšínsku.

V Ostravě pak končí hned dvě velká omezení. „Po opravách železničního mostu jsme mohli upustit od zjednokolejnění v Místecké ulici. Tramvaje tady jezdí opět v obou směrech jako před skoro dvěma lety, kdy se k opravám přistoupilo. Zkrátí se tedy dojezdový čas zhruba o minutu. Od nedělní půlnoci pak zprovozníme i zastávku Elektra, protože se po opravách otevírá Nádražní ulice v centru města,“ zmínil vedoucí odboru technologie dopravy Dopravního podniku Ostrava Jiří Kurtas.

Plynulý provoz tramvají má nově zajistit integrovaný systém na několika vybraných křižovatkách. „Software dá z palubní desky tramvaje impulz signalizačnímu zařízení v křižovatce a to zajistí, aby tramvaj projela na zelenou bez čekaní. Lidé nově nebudou muset čekat na křižovatce v Ostravě-Porubě u Slovanu, u vozovny nebo na křižovatce Martinovské a Opavské ulice. Systém připravujeme i na vytipovaná místa v centru města, například v ulici 28. října nebo v Českobratrské,“ doplnil Kurtas.

Málo využívaní zastávky na Karvinsku budou na znamení

Na Českotěšínsko přichází od 11. prosince nový dopravce. „Společnost ČSAD Havířov bude provozovat 18 místních autobusových linek. Dochází tady ke slučování linek, některé spoje budou z důvodu nevytíženosti zrušeny – a naopak některé jsou nově doplněny. Pokud cestující využívají kartu ODIS, tak změny tarifu nepocítí, protože bude platná i na nových linkách. Pouze lidé, kteří vlastní ještě staré čipové karty tehdejšího dopravce Veolia Transport Morava (dnešní Arriva Morava), případně od ČSAD Karviná, tak ti si budou muset kartu vyřídit,“ vysvětlil jednatel firmy Koordinátor ODIS Martin Dutko. Na českotěšínských linkách budou jezdit nízkopodlažní autobusy na CNG.

Pod systém ODIS pak bude nově spadat také doprava na Karvinsku, kde si cestující budou muset zvyknout na zastávky na znamení. „Tento provoz zavedeme na 26 málo využívaných zastávkách v okrajových částech Karviné, Orlové, Havířova a v obci Těrlicko. Šetří se tak palivo a čas. Chceme cestující na tento systém naučit, protože ho budeme dále rozšiřovat,“ dodal Dutko.

Do systému ODIS spadají nejen regionální autobusové a železniční spoje, ale i hromadná doprava v mnoha městech kraje. Z těch větších chybí třeba Orlová, Nový Jičín či Frýdek-Místek.„S nimi nyní jednáme a spolupráce se rýsuje,“ sdělil jednatel firmy Koordinátor ODIS Aleš Stejskal. Zda jízdné od příštího roku zdraží, se cestující dozvědí příští týden. „Ceny tarifů budeme znát po hlasování valné hromady.“