Souprava City Elefant vyjíždí z nádraží Mošnov - Ostrava Airport. (13. dubna...

Souprava City Elefant vyjíždí z nádraží Mošnov - Ostrava Airport. (13. dubna 2015) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Železniční tratě na Ostravsku čeká elektrifikace, vzniknou i nové zastávky

  • 28
Nejpozději příští rok začnou vlaky stavět v blízkosti havířovské nemocnice, kde má vzniknout nová zastávka. Další se pak chystá v Ostravě. V chodu jsou také přípravy na elektrifikaci a zkapacitnění čtyř železničních tratí v Moravskoslezském kraji. Úřady už chystají studie proveditelnosti.

V roce 2019 skončí smlouva Českých drah s krajským úřadem na provozování regionální dopravy. Ale už nyní se začíná domlouvat spolupráce na dalších deset let. „Určitě máme zájem o pokračování provozování tratí v Moravskoslezském kraji,“ potvrdila mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Zatím neviditelnou, ale velkou změnou bude červencový převod nádražních budov z Českých drah na Správu železniční a dopravní cesty (SŽDC).

Umožní to snad vyřešit budoucnost architektonicky cenných výpravních budov v Ostravě-Vítkovicích a v Havířově. Jak Šubová řekla, vítkovické nádraží chtěl koupit soukromý vlastník, ale poté, co začalo řízení o jeho vyhlášení kulturní památkou, jeho zájem zase opadl.

Czech Raildays Ostrava

  • Veletrh drážní techniky se koná od úterý 14. června do čtvrtka 16. června na nákladovém nádraží v Ostravě-Přívozu.
  • Ve středu je otevřeno od 9.30 do 18.00 hodin, ve čtvrtek pak od 9.00 do 16.00 hodin.
  • Přihlásil se rekordní počet – 197 firem, největším lákadlem je renovovaný motorový vlak Stříbrný šíp.

Nádraží v Havířově sice památkou není, ale krachl společný plán drah s městem. Radnice alespoň plánuje úpravu přednádraží a SŽDC rekonstrukci kolejiště.

Zcela nová zastávka by měla nejpozději v příštím roce vzniknout v Havířově blízko nemocnice. „A poté se ještě plánuje zastávka Ostrava-Výškovice mezi Svinovem a Vítkovicemi,“ řekl vedoucí odboru dopravy na krajském úřadě Ivo Muras.

Za velmi významný počin považuje dokončení modernizace tratě mezi Dětmarovicemi a Českým Těšínem. Za naprosto mimořádné pak označil přípravy na elektrifikaci a zkapacitnění železnic Ostrava – Kunčice – Valašské Meziříčí, Veřovice – Studénka a Frýdek-Místek – Frýdlant nad Ostravicí – Ostravice. „Nyní se chystají studie proveditelnosti,“ poznamenal Muras.

Na nejvytíženější jednokolejné trati v tuzemsku mezi Ostravou a Frenštátem pod Radhoštěm by v příštích letech měly jezdit moderní vlakové soupravy Push-Pull umožňující využívání lokomotiv na elektřinu i na spalovací motor.

Vlaky na letiště jezdí co dvě hodiny

Murase trápí stále neelektrifikovaná trať mezi Frýdkem-Místkem a Českým Těšínem. „Nejde jen o naplnění slibovaného napojení na nošovickou automobilku Hyundai, ale také výrazné zkvalitnění osobní dopravy. Přípravy se ale zdržely po vstupu občanských iniciativ,“ konstatoval Muras.

Zároveň pochválil před rokem vzniklou trať spojující Ostravu s mošnovským letištěm. Zatímco při svém zrodu se na novou linku snesla kritika za takřka prázdné vlaky, nyní se podle něj železnici daří stále lépe.

„Na letní sezonu jsme spojení na letiště ještě zkvalitnili, vlaky jezdí co dvě hodiny, čímž je zajištěno napojení na charterové a nízkonákladové lety,“ přiblížil Muras.