Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Okřídlený terminál, záchody v lodi. Bruntál dokončuje nádraží za 50 milionů

  5:55aktualizováno  5:55
Trochu mimozemsky působí nový autobusový terminál v Bruntálu. Zastřešení v podobě stotunového prohnutého křídla z oceli má symbolizovat volnost pohybu. Stavbu za bezmála padesát milionů korun dokončí v polovině prázdnin, první cestující nádraží odbaví v srpnu.

Nový autobusový terminál v Bruntálu těsně před dokončením (18. června 2015). | foto: MěÚ Bruntál

Především právě problémy s uchycením atypické stotunové ocelové konstrukce zavinily více než roční zpoždění stavby. Původně mělo být hotovo už loni v dubnu.

„Výsledek kontrolního statického výpočtu ukázal, že původně navržená konstrukce je v některých parametrech na hraně bezpečnosti. Proto o statickém řešení rozhodl až soudní znalec, který se přiklonil k názoru, že je třeba konstrukci posílit,“ vysvětlil vedoucí odboru správy majetku Marian Hvorecký.

Fotogalerie

Od loňského října se podařilo otevřít alespoň nové okolní silnice, parkoviště a veřejné záchodky. Funguje i kašna a požární zeď s fontánou.

Práce na nástupištích a autobusovém přístřešku s čekárnou vybavenou wi-fi, dokončí v červenci. Uvnitř budovy bude také městské informační centrum a občerstvení. „Na začátku srpna by už terminál mohl odbavit první cestující. Proto žádáme o kolaudaci s určitým předstihem,“ doplnil vedoucí odboru.

Stavba přestupního uzlu v bezprostředním sousedství železniční stanice vyšla bezmála na 50 milionů korun. Peníze šly z velké části z unijní dotace, město se podílelo ani ne osmi miliony.

Počet spojů, které tudy projedou, se nezvýší

Původní nástupiště kryly jen plechové stříšky a chybělo jakékoli zázemí. Nově se cestující budou moci orientovat pomocí elektronických informačních tabulí v čekárně i na nástupištích. Přístřešek také v noci nasvítí.

Rekonstrukce nádraží

Cena: 49 milionů

Dokončení: 31. 7. 2015 (původní termín byl duben 2014)

Co se také opravilo: Sinice, lavičky, osvětlení, kanalizace i vodovod. Parkoviště se rozšířilo o 30 míst.

Některé objekty zasahují na pozemky Českých drah, třeba protipožární zeď. Parkoviště i toalety sousedí s železnicí. Bylo třeba zbourat část budovy ČD.

„Objem přepravených cestujících ani objem spojů, které tady zastaví, se nezvýší. Nádraží nebude vytíženější než to původní staré. Dopravce vyhodnotil, že stačí vybudovat osm nástupišť,“ řekla Marie Šumšalová, která má na úřadě na starosti silniční hospodářství.

Zřejmě i proto přijde některým lidem stavba zbytečně megalomanská.

„Podle mě je to předimenzovaná masivní konstrukce, na které je příliš železa. Jestli šlo především o estetičnost, tak to beru, ale funkčnost toho přístřešku mi uniká. Je to uzounké, netuším, koho to bude chránit, kolik lidí se pod něj vměstná,“ zhodnotil stavební inženýr Miroslav Hrstka.

Se symbolikou přemisťování tvůrci projektu pracovali i jinde areálu. Veřejné záchody zasadili do budovy tvaru lodi.

„Nádraží potřebovalo opravu, bude to pěkné,“ myslí si zase Jana Lišková z blízké lékárny. „V Bruntálu žádná jiná taková stavba není, líbí se mi kontrast s historickou budovou nádraží,“ dodala Eliška Hrežová.

Místní si také chválí parkovací místa, kterých u nádraží o třicet přibylo.

I Marian Hvorecký se setkává s různými ohlasy. „Někteří si myslí, že je to jako dopravní terminál zbytečně velké a mohutné. Někomu to evokuje UFO. Myslím si ale, že odpůrců je podstatně méně než těch, kterým se to líbí. Za pár let to podle mě bude orientační bod a dominanta Bruntálu. Lidé si musí zvyknout,“ dodal.

Staré autobusové nádraží na druhé straně centra chce vedení města zachovat. „Již v minulosti sloužilo spíše jako zastávka s možností otáčení autobusů, některé linky tam končí. Dle finančních možností bude v budoucnosti upraveno a opraveno,“ doplnil Hvorecký.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.