Dopravní terminál Hranečník.

Dopravní terminál Hranečník. | foto: Archiv DPO

Nový terminál nepustí autobusy z Karvinska dál než na okraj Ostravy

  • 23
Tisíce obyvatel Karvinska, které denně dojíždějí autobusy do centra Ostravy, čekají velké změny. Od neděle 28. února se totiž žádný spoj nedostane dál než na okraj města. Zastaví jej nový přestupní terminál na Hranečníku ve Slezské Ostravě.

Koordinátoři dopravy na Ostravsku jsou přesvědčení, že nový terminál bude přínosem pro krajské město i většinu z asi sedmi tisíc cestujících, kteří jím denně projdou. Řada lidí si ale zatím myslí opak.

„Teď jezdím přímým spojem z Havířova na náměstí Jurije Gagarina, pak jdu pěšky 12 minut a jsem v práci. Od 29. února ale budu muset spolu s ostatními lidmi přestupovat, což nám cestu prodlouží a navíc prodraží, protože budeme muset kupovat další jízdenku,“ zlobí se Otakar Jakubec. „Připadá mi nelogické, že Ostrava zastavuje veřejnou dopravu, zatímco jiná města ve světě zakazují vjezd do centra osobním autům,“ dodal muž.

Ostrava jen v posledních dvou letech vybudovala čtyři terminály, každý za desítky milionů korun. Velkou část ale uhradila z dotací.

Terminál ve Svinově zastavuje většinu spojů z Opavska a Bílovecka, na Dubině končí většina spojů z Novojičínska. Přestupní uzel Hulváky slouží spíš vnitroměstské dopravě. Hranečník však bude bariérou pro všechny příměstské spoje všech linek z Havířova, Orlové i Karviné.

Na změny si lidé prý časem zvyknou

„Cíle terminálů jsou jasné: omezit počet mimoostravských autobusů v ulicích města, a tím i množství exhalací znečišťujících ovzduší. Současně chceme optimalizovat dopravu v regionu a zabránit zbytečnému souběhu příměstských a městských linek,“ líčí Jan Dvořák, jednatel společnosti Koordinátor ODIS.

Podle něj lidé přijímají každou změnu v dopravě těžce, ale časem si zvyknout. Tentokrát jde o velké množství změn. Týkají se lidí, kteří budou využívat především ostravské autobusové linky číslo 22, 23, 28, 29, 30, 38, 71, 74, 97, 271, 383, 440, 442, 531, 551,752, tramvajovou linku 12 a trolejbusové linky číslo 101, 107 a 110. Ale asi nejcitelněji pocítí změny cestující s ČSAD Havířov na linkách číslo 445, 446, 451, 452, 453, 455, 456, 457 459 a 466.

„Lidé z Havířovska mohou díky změnám ušetřit 300 i více korun měsíčně. Tamní doprava nebyla dosud součástí dopravního integrovaného systému v kraji ODIS, ale od 28. února bude. Lidé, kteří si koupí čipovou kartu ODISku, sice přestoupí na Hranečníku z autobusu do trolejbusu nebo tramvaje, ale do centra na náměstí J. Gagarina či na most Miloše Sýkory mohou dojet zdarma,“ vysvětluje Dvořák.

Nová linka spojí Šumbark s Ostravou

A to podle něj není vše. Nový terminál nabídne lidem z Karvinska, ale také obyvatelům Slezské Ostravy více spojů i řadu dalších výhod.

„Z náměstí Jurije Gagarina není dobré dopravní spojení do dalších částí Ostravy, mnozí lidé proto zatím chodí pěšky na tramvaj až 15 minut. Od příští neděle si však budou moci vybrat z řady trolejbusových nebo tramvajových linek, kterými se dostanou kamkoli,“ říká Dvořák.

Argumentů, které svědčí o výhodnosti terminálu, je podle něj mnohem víc. Například provoz nové rychlíkové linky číslo 442, která bude jezdit z Havířova na Hranečník. Nebo první přímé spojení havířovské části Šumbark s Ostravou, které zajistí nová linka číslo 440.

Díky změnám tras některých linek a úpravám jízdních řádů se má ale zlepšit i spojení uvnitř samotné Ostravy a také například koordinace i návaznost tramvajových linek číslo 1, 3, 4, 7, 11, 12 a 17.