Pohled na rozestavěný dopravní terminál v Ostravě-Hulvákách.

Pohled na rozestavěný dopravní terminál v Ostravě-Hulvákách. | foto: msstavby.cz

Místo zeminy stavební suť. Nový přestupní uzel Hulváky jen tak nebude

  • 11
Terminál Hulváky má být jedním z nových přestupních uzlů v Ostravě. Vlastně měl být hotový už dávno. Jenže není. A nikdo neví, kdy přesně bude. Dělníci totiž opustili rozestavěné dílo předčasně. A není jasné, kdy se na oplocené staveniště před Duhovým domem zase vrátí.

Ačkoli nezvykle teplé počasí letošní zimy přeje venkovním pracím, velké oplocené staveniště dopravního terminálu Hulváky v Ostravě - Mariánských Horách zeje prázdnotou. Už dlouho.

„Moc mě to mrzí. O to víc, že jsme chtěli, aby příjezdová cesta byla hotová dřív, než se otevře komunitní centrum pro postižené Duhový dům. Ten funguje už skoro dva roky a cesta je stále v nedohlednu,“ popisuje starostka Mariánských Hor a Hulvák Liana Janáčková (Nezávislí).

V čem je problém, netuší. „Minulé vedení města nás nepozvalo ani na zahájení a ukončení stavby Duhového domu, ani na zahájení stavby terminálu. Jen někdy před čtyřmi lety jsme byli přizváni k projektu přestupního uzlu. Ptala jsem se, kdo se bude starat o veřejné záchody, které byly součástí terminálu. Pochopila jsem, že to spadne na nás. Od té doby se mnou ale nikdo nejednal,“ dodala starostka.

Pohled na rozestavěný dopravní terminál v Ostravě-Hulvákách.

Stavební ruch se na zelené louce před Duhovým domem rozjel loni na jaře. Firma Strabag začala v květnu budovat základy pro silnice a zastávky autobusů a trolejbusů. Podle původních termínů měla být stavba dotovaná evropskými miliony hotová v listopadu. Ale dělníci opustili místo předčasně: už v srpnu. Stačili vykopat jámy a postavit sloupy trolejového vedení.

Kdy se vrátí? „To zatím nevíme,“ krčí rameny primátor města Tomáš Macura (ANO) i jeho radní pro dopravu Ivo Hařovský (ČSSD).

Stavbu odstartovalo i přerušilo minulé vedení krajského města, které je investorem celého projektu.

Kdo za problém může? Radní si myslí, že projektant

Na tom současném je, aby vyřešilo problém. Jaký? Jde o vícepráce za spoustu peněz a hledání odpovědí na otázky: kdo za to může a kdo to zaplatí?

Dopravní terminál už totiž zcela jistě nebude stát předpokládaných sedmdesát milionů korun, ale o několik milionů víc. Přišla na to stavební firma Strabag. Když hloubila jámy, dočkala se nemilého překvapení. „Po odkrytí vrchních vrstev půdy jsme na stavbě místo běžné zeminy narazili na navážky z demolic. Suť je třeba odvézt a podloží zpevnit. Předali jsme už loni městu návrhy na řešení a dosud čekáme na jeho vyjádření,“ říká mluvčí firmy Edita Novotná.

Noví radní města se tím měli zabývat v prosinci, aby se stavební dělníci mohli co nejrychleji vrátit. Zatím se tak ale nestalo. 

„Čekali jsme na znalecký posudek. Ten máme. Ale protože názory se různí, čekáme na jeho další doplnění. Teprve až bude vše hotové, může rada zhodnotit situaci a navrhnout řešení zastupitelům,“ vysvětluje náměstek primátora Ivo Hařovský.

Radní doufají, že poslední posudek jim odpoví také na otázku: kdo za to může? Domnívají se totiž, že chybu udělal projektant, který by také měl nést následky a nečekané náklady zaplatit. Ten má ale podle radních odlišný názor. MF DNES se zatím nepodařilo zjistit, o koho jde.

Zastupitelé budou hlasovat nejspíše až v březnu

„Jsme ve sporu v tom, co jsou a co nejsou předvídatelné vícepráce. Jde o zásadní věc. Já osobně vyčítám současnou situaci projektantovi. Podle mě se dopustil chyby. Kdyby udělal pořádné sondy, věděl by, s čím musí počítat. A nebyly by zapotřebí nadstandardní vícepráce,“ zlobí se primátor Macura.

Dodal ale, že nechce situaci komentovat podrobněji, dokud nemá v rukou všechny potřebné podklady a informace. Zastupitelé budou o případném návrhu řešení hlasovat nejspíše až v březnu. Stavba se tak může protáhnout až o rok proti původnímu termínu. A to může zkomplikovat výplatu evropských peněz.