Žáci v Kunčicích pod Ondřejníkem s novým přístrojem.

Žáci v Kunčicích pod Ondřejníkem s novým přístrojem. | foto: Blanka Zemánková

Žáci si změří pohyb míče, univerzita je chce přitáhnout k přírodní vědě

  • 1
Vybrané školy v Moravskoslezském kraji začaly používat speciální ICT měřidla, která by měla dětem zpříjemnit pro ně často nudné hodiny fyziky a chemie. Profesoři Ostravské univerzity si od nich slibují větší zájem o předměty.

Klesající populační křivka nutí vysoké školy starat se o své budoucí studenty už v době, kdy o vysokém školství slyší jen ve večerních zprávách. Pokud je na ně rodiče nechají koukat.

Zatímco technické vysoké školy, jako je Vysoká škola báňská v Ostravě, vzaly boj o budoucí studenty z gruntu a snahu o získání budoucích posluchačů technických oborů zacílily ve spolupráci s místními podniky už na mateřské školy, zástupci Ostravské univerzity se zatím spokojili "jen" se žáky základních škol.

Co zařízení umí?

Žáci mohou zkoumat pohyb skákajícího míče, teplotu plamene svíčky, sledovat změny vlhkosti vzduchu, vypočítat ztrátu tekutiny v ovoci, určit kvalitu osvětlení, měřit koncentraci CO2 během klíčení rostlin, hoření, měřit hlasové projevy ptáků, sledovat kyselost dešťů, zjišťovat kvalitu vody a podobně.

"Děti už nebaví jen pasivní vzdělávání, a my nechceme, aby pro ně byly například hodiny fyziky nudou, která jim nic nedá," říká Martin Malčík z Pedagogické fakulty Ostravské univerzity. "Proto jsme se rozhodli zájem dětí o přírodní vědy, konkrétně o fyziku, podpořit," dodává.

Do patnácti škol v kraji se tak dostaly přístroje, díky kterým by měly být hodiny fyziky zajímavější.

"Jedná se o soustavu čidel s měřicí jednotkou, která se dá propojit s počítačem, takže žáci v názorném grafu vidí průběh i výsledky pokusu," vysvětlila Kateřina Piechowicz, která zajišťuje mediální prezentaci projektu.

"Je to důmyslná hračka, od které se dá jen těžko odtrhnout," přidává se Filip Gloszler z Pedagogické fakulty Ostravské univerzity.

"Vím to sám. Než jsme přístroje rozvezli po školách, s kolegyní jsme je otestovali a moc nás to bavilo. V předchozím projektu jsme třeba vyvezli měřicí soustavu lanovkou na Pustevny, abychom změřili změny teploty a tlaku vzhledem k nadmořské výšce. To je ale příklad. Můžeme měřit třeba množství prachu ve vzduchu, hluk, pH vody a mnoho dalších věcí,“ vyjmenovává další schopnosti krabičky, která by měla zpestřit hodiny výuky fyziky ve školách v kraji.

"Děti to s počítači umějí. Je to pro ně vlastně přirozenost. A navíc okamžitě vidí výsledek. To je pro ně atraktivnější než klasické pokusy," kvituje novou učební pomůcku ředitel kunčické základní školy Tomáš Kolesa.

Zdejší škola je jednou z patnácti vybraných, které už univerzální měřidlo, jehož nákup byl podpořen z prostředků Evropské unie, dostaly.

"Je výborné, že jsou výstupy v češtině. Nemuseli jsme nic luštit a rychle jsme se naučili ve výsledcích číst," přiblížila zájem dětí učitelka Blanka Zemánková ze stejné školy.

Podle autorů projektu umí zařízení změřit prakticky cokoliv. "Dá se změřit například intenzita dýchání rostlin. Přikryjete rostlinu poklopem, pod něj umístíte čidla a pak už na monitoru krásně čtete, kolik vyprodukovala oxidu uhličitého a spotřebovala kyslíku," představuje jeden z možných praktických pokusů Martin Malčík.

Do projektu bylo vybráno patnáct ze čtyř set padesáti základních škol. Do každé z nich putovala měřicí souprava se soustavou vyměnitelných čidel a počítačové vybavení, ke kterému lze ICT zařízení připojit.