Ředitelství silnic a dálnic  na mosty dálničního přivaděče na D1 (dříve D47)...

Ředitelství silnic a dálnic na mosty dálničního přivaděče na D1 (dříve D47) zakázalo vjezd kamionů a snížilo povolenou rychlost. Jsou prý v havarijním stavu. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

O opravě dálničních nájezdů v Ostravě rozhodne soud, pokus o smír selhal

  • 5
Smírné řešení pro opravu dálničních nájezdů v Ostravě není možné. Společnost Eurovia na odstranění vad na vlastní náklady nepřistoupí, a tak o vadách na mostech bude muset rozhodnout arbitrážní soud.

Eurovia koncem minulého týdne zaslala ministru dopravy Antonínu Prachařovi stanovisko k žádosti úřadu, aby navrhla způsob oprav.

Mosty, které byly uvedeny do provozu před šesti lety, mají problémy s posunem nosníků, sesedáním materiálu a objevují se na nich praskliny. Kvůli těmto problémům na ně Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zakázalo začátkem září vjezd kamionům. ŘSD současně uvedlo, že může hrozit i úplné uzavření mostů.

Podle ministra Prachaře Eurovia odmítla odstranit reklamované závady proto, že o oba mosty se pře se státem v arbitrážním řízení. Pokud by na své náklady vady odstranila, důvod arbitráží by zanikl a stavební firma by se neměla jak domáhat náhrad, uvedl s odkazem na vyjádření Eurovie ministr.

Ani v míře poškození se firma s ministerstvem neshodne

Stát se rovněž s firmou nemůže shodnout na míře poškození obou mostů. Zatímco Eurovia v září uvedla, že mosty jsou z hlediska použitelnosti na stupni tři, což je umožňuje s omezeními používat, ministerstvo tvrdí, že jejich technický stav je podstatně horší.

Další postup státu se podle Prachaře soustředí zejména na přípravu arbitráže. „Budeme zajišťovat důkazy, provádět zkoušky, do jaké míry je tyto dva objekty ještě možné provozovat, a na základě zkoušek budeme přijímat další rozhodnutí,“ dodal. Zájem nechat rozhodnout soud potvrdila mluvčí společnosti Eurovia Iveta Štočková s tím, že se Eurovie dosud neshodla s ŘSD na příčinách a odpovědnosti za vady na těchto mostech.

Prachaře kvůli jeho přístupu k Eurovii v minulosti kritizoval jeho předchůdce v úřadu Zbyněk Stanjura (ODS). Podle něj by bylo efektivnější nezbytné opravy provést za státní peníze okamžitě a náhradu následně vymáhat po firmě, pokud je úřad přesvědčen, že pochybení jsou na straně zhotovitele. Ani na tom se ale ŘSD se stavební firmou neshodne.

Spor trvá už tři roky

Podle Eurovie je důvodem současného nerovnoměrného pohybu mostních opěr a praskání konstrukce navezení nevhodného materiálu do okolních násypů. Konkrétní materiál, takzvaný studený odval, požadovalo ŘSD, uvedla firma.

Spor o vady na zhruba devítikilometrovém úseku dálnice D47 v Ostravě vypukl v roce 2011, kdy ŘSD na poškozených úsecích nechalo provést první kontrolní vrty.

Ty měly v materiálu dálničního násypu opakovaně odhalit odpad a další nevhodné látky, které do studeného odvalu nepatří, uvedlo ŘSD. Kvůli sporům o stavbu vznikla koncem minulého týdne sněmovní vyšetřovací komise.

,