Silnici I/11 mezi Ostravou a Opavou má během pár let nahradit nová cesta, problém obcí těsně u slezské metropole to ale nevyřeší.

Silnici I/11 mezi Ostravou a Opavou má během pár let nahradit nová cesta, problém obcí těsně u slezské metropole to ale nevyřeší. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Přejít cestu? To je o život, lkají obce u Opavy sužované tisíci aut

  • 10
Přestože důležitá silnice I/11 mezi Ostravou a Opavou už se staví, další obce na Opavsku bojují o odklon dopravy. Ani nová cesta totiž jejich problém nevyřeší. Zástupci Nových Sedlic či třeba Opavy-Komárova proto vytvářejí studie, jak si od potíží pomoci.

Když jdou děti z Nových Sedlic na Opavsku do školy, musejí po přechodu přes čtyřproudovku, po níž denně projede přes 40 tisíc aut. Je tam sice semafor, někteří řidiči si jej však v rychlosti ani nevšimnou. Stejné potíže mají i v Opavě-Komárově. Obce teď čeká boj o život bez tisíců aut. Boj nejen s úřady a ministerstvem, ale i se sousedy.

Silnice mezi Opavou a Ostravou

  • Právě se staví úsek Mokré Lazce, který uleví Velké Polomi a Hrabyni. První auta jím projedou v létě 2015. 
  • Na ten má navázat přivaděč Prodloužená Rudná až do Ostravy. Termín dokončení není stanoven, ministr Stanjura však jedná se zhotovitelem stavby o změně v již uzavřené smlouvě o dokončení ve stejném termínu jako Lazce.
  • Poslední úsek v těsné blízkosti Opavy zatím nemá řešení.

"Silnice I/11 u Mokrých Lazců se dokončí v srpnu 2015. Mám ambici, aby navazující dálniční přivaděč Prodloužená Rudná byl dokončen ve stejném termínu," ohlásil ministr dopravy Zbyněk Stanjura.

Dopravní situace mezi Opavou a Ostravou se díky tomu znatelně zlepší. Až na poslední úsek - obce těsně u Opavy. Ty teď společně se Sdružením pro výstavbu komunikace I/11 - I/57 hledají řešení i pro sebe. Ocitly se ve složité situaci. Přímo jejich středem vede přetížený tah z Opavy do Ostravy. Ať jej ale chtějí odklonit kamkoli, všude narážejí na odpor sousedních obcí.

"Nejhorší situace je u nás v části, kde je provoz vedený jen ve dvou proudech. Už šest let tam jednáme aspoň o cyklostezce, lidé z asi třicítky domů v Kylešovské osadě se nemají jak jinak dostat do centra. Musí na kole či pěšky přímo po silnici," říká starosta Komárova Tomáš Měch.

Právě v této části sídlí například farmaceutická společnost Teva a dopravu tam brzdí i vytížená železniční trať.

V Nových Sedlicích je kritickým místem křižovatka cesty I/11 se silnicí do Štítiny. "Řidiči nedodržují rychlost, někteří nerespektují semafor. Křižovatka je nepřehledná. Na přechodu přes čtyřproudovku není ani ostrůvek," říká starostka Zuzana Rohovská. Vysoké riziko potvrzují i policisté.

"Vždycky byl kritický hrabyňský kopec. Teď je ale rizikový úsek v Nových Sedlicích a Komárově," uvedl mluvčí René Černohorský.

Obě obce už mají v ruce studie, jak si od dopravy pomoci. Ty ale čeká nejen posuzování vlivů na životní prostředí či ekonomické rentability, ale také jednání se sousedy.

"Máme studii takzvaného severního obchvatu, která dopravu svádí mezi Nové Sedlice a Štítinu. S ní ale nesouhlasí Štítina," uvádí starostka Rohovská. Začne se proto pracovat na další variantě.

V ještě složitější situaci je Komárov. Ten má studie tři. Úpravu stávajícího průtahu obcí, severní a jižní obchvat. "Průtah obec doslova rozpůlí. Jeho úprava by znamenala demolici čtyřiceti domů, cesta by se musela rozšířit," říká starosta Měch. Severní obchvat však nechtějí Velké a Malé Hoštice, jimž by se hlavní trasa Opava - Ostrava přiblížila, jižní zase Suché Lazce.

Ze všech tří nyní vybírá kraj tu variantu, která nejméně zatíží životní prostředí. Nejen ekologie však hraje roli.

"Je potřeba zmínit, že i ekonomické parametry budoucí trasy hrají roli. Pokud bude zvolena nevhodná varianta, nemusí být problém jedenáctky v Komárově vyřešen," uvádí tajemník Sdružení pro výstavbu komunikace I/11 Martin Dostál.

"Stavby, které nebudou ekonomicky efektivní, nemohou být realizovány," upřesnil ministr dopravy Stanjura.

Velmi zjednodušeně to znamená, že náklady stavby musejí odpovídat předpokládané intenzitě dopravy a vytížení komunikace. Jinak stát nedá na stavbu peníze. "Nalezení řešení nebude jednoduché," komentuje Dostál.