Dopravu přes Frýdek-Místek dlouhodobě trápí kolony vozidel. Obchvat je jedinou záchranou.

Dopravu přes Frýdek-Místek dlouhodobě trápí kolony vozidel. Obchvat je jedinou záchranou. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Frýdek-Místek je blíže vytouženému obchvatu. Stará skládka zmizí

  • 0
Jeden z nejdůležitějších kroků pro zahájení stavby obchvatu Frýdku-Místku, odstranění staré skládky někdejších Válcoven plechu, udělala v pondělí vláda. Rozhodla o zahájení sanace.

„Vláda České republiky schválila zadání významné veřejné zakázky Sanace lokality Skatulův Hliník. Ministerstvo financí má za úkol zahájit zadávací řízení, tedy vyhlásit výběrové řízení na dodavatele veřejné zakázky,“ sdělila frýdecko-místecká tisková mluvčí Jana Matějíková.

Frýdecko-místecká skládka někdejších Válcoven plechu, známá také jako Skatulův Hliník, byla vytvořena v průběhu 20. století navážením odpadů z tehdejších Válcoven plechu, byla na začátku 90. let zařazena mezi velké ekologické zátěže regionu.

Bez jejího odstranění se nedá stavět obchvat Frýdku-Místku, který částí skládky má vést. Na ploše přibližně tří hektarů je pod zemí ukryto více než 200 tisíc metrů krychlových kontaminované zeminy o hmotnosti převyšující 300 tisíc tun. Množství půdy, kterou je potřeba sanovat, se tak blíží k rozsahu zamoření ostravských lagun.

Odtěžení je nutné, jinak by se obchvat musel rozkopat

„Těžba je podmínkou, aby se mohl začít stavět obchvat,“ vysvětluje frýdeckomístecký radní Jakub Míček. „Bez odtěžení kontaminovaných materiálů a následné sanace skládky by stavba silnice totiž neměla smysl, musela by se pak kvůli vyčištění zeminy rozkopat znovu.“

Jen na trase obchvatu se budou muset stavaři při sanaci prokopat nejméně deset metrů hluboko, v jiných částech skládky pak ještě o něco hlouběji. „Nejprve ministerstvo financí vypíše zakázku na zhotovitele, pak bude zahájena samotná těžba,“ popisuje postup Míček. „Kdy se tak stane, je nyní těžké říkat, ve hře je stále příliš neznámých. Například se mohou proti rozhodnutí o zadání zakázky odvolat další firmy a podobně. Ale pokud všechno půjde, jak má, mohlo by se podle našich informací začít s těžbou někdy v říjnu tohoto roku.“

„V současnosti je uveřejněna předběžná informace o veřejné zakázce. Dle zákona může přistoupit zadavatel k zahájení zadávacího řízení nejdříve jeden měsíc po jejím zveřejnění. Přesný harmonogram zahájení a průběhu zadávacího řízení nebyl prozatím stanoven a proto nelze předjímat termín zahájení prací,“ řekla Tereza Peprníková z tiskového odboru ministerstva financí.

Většinu z téměř čtyř miliard snad uhradí evropská dotace

Větší část obchvatu, jehož cena se podle údajů Ředitelství silnic a dálnic měla vyšplhat na 3,8 miliardy korun bez DPH, by se ale mohla stavět už nyní.

„V současnosti je vydáno stavební povolení na dvě třetiny obchvatu, proti kterému se již nemůže nikdo odvolat. Mimo to jsou postupně vydávána stavební povolení na objekty jako jsou přeložky vodovodů, elektrického vedení či místních komunikací mimo hlavní trasu obchvatu,“ přiblížila rozsah příprav Jana Matějíková.

Celkově se bude jednat při stavbě obchvatu měřícího přes 8,5 kilometru o stavbu dvaadvaceti mostů, tří mimoúrovňových křižovatek a v plánu jsou i protihlukové stěny či opěrné zdi.

„Lze předpokládat, že hlavním zdrojem financí budou dotace z Evropské unie,“ popisuje plány s financováním stavby obchvatu tisková mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. „V současné době je zpracovávána aktualizace zadávací projektové dokumentace a dle našeho názoru je možno zahájit výběr zhotovitele v letošním roce.“

Ministerstvo financí souhlasilo s projektovou dokumentací na sanací Skatulova Hliníku již v dubnu roku 2013, vláda ji ale posvětila až nyní.