Na obchvat už ve Frýdku-Místku čekají desítky let.

Na obchvat už ve Frýdku-Místku čekají desítky let. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Část obchvatu Frýdku-Místku má povolení, příští rok by stavba mohla začít

  • 2
Jedno ze tří potřebných povolení pro stavbu obchvatu Frýdku-Místku, na jejíž zahájení místní čekají několik desítek let, už má Ředitelství silnic a dálnic v kapse. O další dvě ještě bojuje. Pokud bude vše pokračovat bez dalších potíží, stavět se začne příští rok.

Vyhráno ale ještě není, největší problém je u napojení nedaleko Olešné, připustila vedoucí projektového týmu ŘSD Ostrava Irena Krzyžánková.

V jakém stavu je teď obchvat?
Jde v praxi o jednu stavbu, ale s ohledem na to, jak byla zajišťována majetkoprávní příprava, v nějakých smysluplných celcích, byly podány tři žádosti o stavební povolení. Jedna část má vydané stavební povolení, je v právní moci a už se nemusí dále nic chystat. Jde o úsek prakticky od Olešné přes Bahno až po Morávku a pak ještě část od Dobré. Ve druhém povolení jde o přechod řeky Morávky a ve třetím povolení jde o kratičký úsek napojení na stávající R48 u Olešné, u tamních benzinových stanic. U přechodu přes Morávku bylo vydáno stavební povolení, ale bylo vráceno zpět k novému řízení.

Proč bylo vráceno? Kvůli studii EIA?
Ne. Toto řízení bylo vráceno kvůli formální chybě, kvůli dopočítávání lhůt stavebním úřadem.

To znamená co? Sundali oznámení moc brzy?
Nepočkali, až bude mít lhůtu splněno jedno z podpůrných stanovisek a o pár dnů dříve sundali rozhodnutí z úřední desky. Prostě došlo k formálnímu pochybení. Stane se, prostě lidský faktor.

Takže největší problém je u nejkratšího úseku, u napojení nedaleko Olešné?
Ano. Tam také bylo vydáno stavební povolení, proti němu se odvolali ekologičtí aktivisté s takovým svým odvoláním typu „něco tam bude špatně“.

To lze tak odvolání podat?
Oni nikdy nedávají konkrétní důvody. A to odvolání nyní řeší rozkladová komise.

A proč se odvolávají proti napojení, kde je provoz už dnes? Dá se pochopit odvolání u řeky Morávky, ale na křižovatce?
Oni se odvolávají proti všemu. Třeba i u Morávky jde jen o to, že tam je 0,8 procenta olšin a existuje tam možnost, že by tam mohla nějaká chráněná rostlina, která tam navíc vůbec neroste, mít vhodné stanoviště.

A časově to vypadá jak? Když nebudeme brát v potaz výběrová řízení, technicky by se dalo stavět už zítra?
Technicky ano. Pokud byste byl soukromník, mohl byste ten nejdelší úsek stavět již zítra. My musíme vybírat stavební firmy. U dalšího úseku není stavební povolení pravomocné, tam řeší odvolání ministerstvo, u napojení se čeká na rozhodnutí ministerstva dopravy.

Ale u stavby obchvatu se hovoří také o problémech s novým zákonem o vlivu stavby na životní prostředí EIA.
Ano. Vznikla novela zákona o vlivu stavby na životní prostředí a všechna nedokončená řízení musí byt doplněna dokumentací EIA, musí se vyhodnotit, jak se změnily podmínky od doby, kdy byla vypracována EIA ještě podle starého zákona. Jestli se nějak nezměnily podmínky, jestli nevedeme stavbu jinudy.

Nestačí napsat vše při starém?
Musí se vypracovat materiál, který posoudí příslušný orgán, v našem případě ministerstvo životního prostředí. To rozhodne, co se bude dít dál.

A už na tom pracuje? Má všechny potřebné podklady?
Samozřejmě, že pracuje. Všechny potřebné podklady od nás už ministerstvo má. Čekáme na jeho rozhodnutí.

A tento problém se týká přechodu přes řeku Morávku?
Ano. První stavební povolení bylo vydáno ještě před platností novely zákona, takže s tím problém nebyl, ten nastal až u dalšího.

Další zdržení stavby může znamenat ekologická zakázka Skatulův hliník.
K zahájení stavby jej nemusíme mít vyřešen, můžeme stavět i jinde a mezitím se může tato část vyřešit. Je to jen jedna z mnoha překážek, které se musí na takové dlouhé stavbě vyřešit. To je všude.

Politikům se nelíbí, že jde příští rok na stavbu málo peněz. Bude jich tedy dost?
Na začátku stavby až tak o peníze nejde. Než se stavba rozjede, s některými věcmi se musí čekat, až přijde zhotovitel, než se vypracují technologické předpisy, doměří se stavba, to trvá hodně dlouho. K tomu ještě musíme koordinovat, kdy tam chodí koroptve, kdy žáby, kdy srny, abychom zvířata nerušili.

To je to tak složité?
U některých objektů máme zhruba čtrnáct dnů v roce, kdy je můžeme začít stavět. A například přeložku plynu nesmíte dělat v zimě, ale bez plynu nemůžete dělat přeložku elektřiny, je to hodně složité. Navíc se rozpočet čtyřikrát, pětkrát za rok upravuje. Proto není na samotný začátek stavby až tolik peněz potřeba.