Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Obchvat Frýdku-Místku a Prodloužená Rudná mají zelenou, stačí původní EIA

  • 3
Obchvat Frýdku-Místku a Prodloužená Rudná v Ostravě dostaly svolení Evropské unie a stát bude moci využít původní studie EIA při schvalování stavebních povolení. To by mohlo očekávané dokončení staveb urychlit.

Lepší vyjednávací pozici získali zaměstnanci Ředitelství silnic a dálnic při zajišťování stavebních povolení pro vybrané projekty. Jde o stavby, které kvůli novému znění zákona nesplňují podmínky kladené na podobu studie vlivu stavby na životní prostředí EIA.

Za současné situace nemohli u takových staveb počítat s evropskými penězi. To se teď změní. „Několikaměsíční vyjednávání ministerstev dopravy, životního prostředí a zástupců Úřadu vlády skončilo úspěšně,“ řekl mluvčí resortu dopravy Tomáš Neřold. „Evropská komise potvrdila seznam deseti prioritních dopravních staveb, mezi které patří například obchvat Českých Budějovic, pokračování dálnice D11 nebo obchvat Frýdku-Místku.“

Politici řešili malér na poslední chvíli

Vedle obchvatu Frýdku-Místku se na rychlejší zahájení stavby může těšit například zbývající část úseku Prodloužené Rudné v Ostravě.

„Rozhodnutí Evropské komise si vážíme. Zachránili jsme stavby, které máme připravené k výstavbě a které mají přímý vliv na občany po celé republice. Můžeme tak pokračovat ve výstavbě dalších více než 120 kilometrů našich silnic a zapojit do nich dál evropské peníze,“ komentoval rozhodnutí komise ministr dopravy Dan Ťok.

Kladné body, které si politici připisují napříč spektrem, je ale potřeba brát s rezervou. O požadavku Evropské unie na změnu studií EIA se vědělo dlouhé roky, parlamentem ale změna prošla až v době, kdy bylo jasné, že je zle. Hrozilo, že Unie nebude pomáhat financovat stavby schválené se starší podobou studie EIA.

Nutná novela zákona

Vláda si nakonec vymohla u deseti důležitých staveb, mezi nimi u obchvatu Frýdku-Místku a Prodloužené Rudné, výjimku. Podmínkou ovšem je schválení novely zákona. Toho zákona, kvůli kterému se stavby se starou studií EIA dostaly do problémů.

„Ještě před prázdninami bychom chtěli, aby sněmovnou prošla novela zákona o životním prostředí. Rádi bychom, aby byla přijata ve zkráceném řízení,“ dodal ministr dopravy.

„Jsem rád, že se to rozhodnutí podařilo prosadit. Obchvat Frýdku-Místku i Prodloužená Rudná jsou pro kraj klíčové stavby,“ řekl náměstek krajského hejtmana Daniel Havlík. „Pochopitelně ale ještě není konec, není úplně vyhráno. U Prodloužené Rudné jde o poslední úsek, kde nyní probíhá soudní spor - vyvlastňování. Díky tomu, že budeme moci využít původní studii EIA, ušetříme minimálně dva roky. Dovedu si totiž představit, jak by současný majitel pozemku dokázal nové vypracování studie prodloužit. A u Frýdku-Místku by byla situace ještě horší, tam by stavba nestála ani za patnáct let, ekologové by tu studii blokovali.“

Získání souhlasu Evropské komise chtějí využít frýdecko-místečtí zastupitelé ke změně plánu schvalování stavby obchvatu města.

Současný plán ministerstva hovoří o tom, že se stavebníci budou vybírat pro jednotlivé úseky zvlášť, město prosazuje jedno výběrové řízení na celou stavbu obchvatu.

„Poslali jsme ministerstvu dopis, aby zvážilo změnu rozhodnutí a stavebník se vybíral najednou,“ řekl náměstek frýdecko-místeckého primátora Karel Deutscher. „Dnes na ŘSD leží soutěžní dokumentace na celou stavbu, její rozdělení by znamenalo další prodloužení řízení.“